hoi,
De onderste foto is de stand na meting toch? Zoals ik zie zit je daar minder ver naar achter en wat hoger. De stand van je benen ziet er op de foto prima uit, maar de vraag is of je "korper" dan nog wel stil op de fiets zit. Is daar ook naar gekeken? Als je hoger zit en je gaat wiebelen op het zadel dan gaat het ook fout.
Wat ik zie op de onderste foto, dus na de bikefit, is dat je een bollere onderrug hebt. Dat kan je pijn in je onderrug verklaren. Doordat je zadel verder naar voren is gekomen is wel je stand van je schouders meer ontspannen geworden. Op de bovenste foto ben je echt aan het uitstrekken naar je stuur, wat je op je onderste niet doet.
Echter op de onderste heb je een bolle onderrug wat je op de bovenste niet hebt.
Dus je bent aan de ene kant mooier op je fiets gaan zitten qua nek en schouders en van de andere kant minder mooi qua onderrug. Maar aangezien je geen last hebt van je nek en schouders, zou ik me focussen op je onderrug.
Heb je op de bovenste foto ook een langere stuurpen?
Wat ik niet kan zien is of je ook je zadelpunt hebt verzet. In het diagrammetje staat namelijk wel dat eerst je punt van je zadel omhoog stond en later naar beneden is gezet... Dat kan averechts werken. Het kan goed zijn dat je je zadelpunt weer iets omhoog kan zetten.
Ik zou proberen of mijn stuur toch wat verder weg of iets lager te zetten. Je onderste foto, dus na de bikefit ziet er qua onderrug niet perfekt uit. Ook niet heel slecht hoor, maar niet 100%. En aangezien je wel last hebt van je onderrug zou ik daar wel iets mee doen.
Ik hoor graag ook hoe anderen erover denken wat mijn mening is er slechts eentje. Ik ben erachter gekomen dat ErnieC ook veel van bikefittings en geometrie weet, dus ben benieuwd wat hij denkt...
Nog een opmerking over je schoenplaat. Ik heb een keer gemerkt bij een retrul bikefitter dat hij wel een cruciale fout maakte met de schoenplaten. Hij stelde ze af door je schoen met de binnenkant tegen een rand van een tafel te houden en vervolgens de schoenplaat haaks op de tafelrand, dus de rand van je schoen, te zetten. Dat klopt dus niet!!!
De schoenplaat moet haaks staan op de denkbeeldige parallelle lijn door je voeten. De beweging van je pedalen volgen vanaf bovenaf gezien 2 parallelle lijnen op zo'n 15cm van elkaar af zeg maar. je voeten volgen dus gefixeerd die 2 parallel lijnen. Dus je zou eens op een stuk papier moeten gaan staan.... ontspannen en je voeten zo ver uit elkaar alsof je op je pedalen zou staan. Vervolgens laat je iemand je schoenafdruk moeten laten overtrekken. Dan trek je 2 parallle lijnen door de afdrukken van je schoen.
Dan zet je ter hoogte van de bal van je voet 1 lijntje haaks op die langs lijn... En zo moeten je voetplaatjes staan ten opzichte van je schoen. Dan kom je erachter dat je voeten misschien helemaal niet mooi naast elkaar staan van nature. Dat je voeten helemaal niet parallel staan.. Nogmaals, met lopen merk je daar niks van omdat je dan vrij beweegt en niet gefixeert bent in pedalen.
groeten,
Rob
Canyon Ultimate CF SL 9.0
Hoi Rob,
Onderste foto is inderdaad het resultaat van de fitting. De fitter heeft naar mijn korper gekeken en vond mij zeer rustig op de fiets zitten. Echter wel in omstandigheden zonder wind etc. De fitter raadt sowieso iedereen core stability-oefeningen aan.
Door de aanpassing van de setback (zadelrails en setback staan redelijk ver naar voren) en kortere stuurpen (eerst 1 cm korter, daarna nog 1 cm korter) zit ik aanzienlijk 'korter'.
Bij mijn eerste Ultimate met oorspronkelijke stuurpen (110 mm) kreeg ik juist, na 80 km, last van mijn nek. Met de Endurace en Ultimate (stuurpen 100 mm) begon de rug en knie.
Op de bovenste foto had ik een langere stuurpen, van 100 mm. Sinds vorige week eentje van 90 mm.
Zadelstand heb ik zelf horizontaal gezet.
Stuur verder wegzetten gaat niet lukken, omdat ik de stuurpen van 100 mm moet retourneren. Ik kan wel het experiment aangaan om, per spacer, spacers onder de stuurpen te gaan verplaatsen.
Wat betreft de voetplaatsjes. Hij heeft alleen de plaatjes afgesteld op bal voet.
Ik zal jouw instructies daarover thuis nog eens nalopen.
Wederom bedankt!
Onderste foto is inderdaad het resultaat van de fitting. De fitter heeft naar mijn korper gekeken en vond mij zeer rustig op de fiets zitten. Echter wel in omstandigheden zonder wind etc. De fitter raadt sowieso iedereen core stability-oefeningen aan.
Door de aanpassing van de setback (zadelrails en setback staan redelijk ver naar voren) en kortere stuurpen (eerst 1 cm korter, daarna nog 1 cm korter) zit ik aanzienlijk 'korter'.
Bij mijn eerste Ultimate met oorspronkelijke stuurpen (110 mm) kreeg ik juist, na 80 km, last van mijn nek. Met de Endurace en Ultimate (stuurpen 100 mm) begon de rug en knie.
Op de bovenste foto had ik een langere stuurpen, van 100 mm. Sinds vorige week eentje van 90 mm.
Zadelstand heb ik zelf horizontaal gezet.
Stuur verder wegzetten gaat niet lukken, omdat ik de stuurpen van 100 mm moet retourneren. Ik kan wel het experiment aangaan om, per spacer, spacers onder de stuurpen te gaan verplaatsen.
Wat betreft de voetplaatsjes. Hij heeft alleen de plaatjes afgesteld op bal voet.
Ik zal jouw instructies daarover thuis nog eens nalopen.
Wederom bedankt!
Stuur verder wegzetten hoeft ook niet. Zeker als je voorheen last had van je nek en rug. Je nek, rug en schouders zien er namelijk op de onderste foto mooi rustig uit. Het is alleen je onderrug. Nou is het natuurlijk wel zo dat een foto star is en de bikefitter je in een aktieve houding heeft gezien. Dat maakt het allemaal wat lastiger natuurlijk. Maar feit blijft feit dat je nog last hebt.
Ik ben benieuwd wat er uit je tekening komt met je voeten
Mocht je ervan overtuigd zijn dat je schoenplaten prima staan, dan zou ik je zadel gewoon weer een halve cm lager zetten. Je zadelhoogte op je bovenste foto, voor de bikefit, stond ook goed hoor. Daar was niet zo veel mis mee.
Nou ja, je hebt wat te doen het weekend Nog steeds benieuwd wat ErnieC er van vindt.
groeten,
Rob
Ik ben benieuwd wat er uit je tekening komt met je voeten
Mocht je ervan overtuigd zijn dat je schoenplaten prima staan, dan zou ik je zadel gewoon weer een halve cm lager zetten. Je zadelhoogte op je bovenste foto, voor de bikefit, stond ook goed hoor. Daar was niet zo veel mis mee.
Nou ja, je hebt wat te doen het weekend Nog steeds benieuwd wat ErnieC er van vindt.
groeten,
Rob
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16461
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Met een niet passende fiets blijven rondrijden is niet in geld uit te drukken.kalikula schreef:....
Crash Replacement is een eenmalige service waarbij ik de fiets moet ruilen, niet mag houden en kost 599 euro. Vind ik behoorlijk aan de prijs voor de vervanging van een fiets die nauwelijks gebruikt is.
Je fiets tweedehands op MP of dit forum verkopen gaat je nog meer geld kosten.
Je zou kunnen overwegen om een los, al dan niet Canyon, frame te kopen, alles over te bouwen en jouw huidige frame door te verkopen. Geen idee of je dan nog 599 Euro "verlies" maakt.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Als je naar de hoogte kijkt heb je nog steeds de XL nodig.
Heb je nu na die bikefitting die spacers er weer onder gezet? Je stuur komt dan nog iets van een halve cm naar je toe. Misschien is dat net genoeg om weer een 10cm stuurpen te moeten hebben.
Als je naar het resultaat van deze laatste bikefitting kijkt zou de Endurace in XL de beste optie zijn. Met een 10cm stuurpen en 1cm minder spacer zit je hetzelfde als nu. Maar van rijden met een 9cm stuurpen ga je ook niet dood. 600 euro uitgeven om te wisselen zou ik niet doen.
Heb je nu na die bikefitting die spacers er weer onder gezet? Je stuur komt dan nog iets van een halve cm naar je toe. Misschien is dat net genoeg om weer een 10cm stuurpen te moeten hebben.
Als je naar het resultaat van deze laatste bikefitting kijkt zou de Endurace in XL de beste optie zijn. Met een 10cm stuurpen en 1cm minder spacer zit je hetzelfde als nu. Maar van rijden met een 9cm stuurpen ga je ook niet dood. 600 euro uitgeven om te wisselen zou ik niet doen.
Campagnolo Ultra Dork
Twee ideeën voor je voetplaten.
1e: Overwegen van Speedplay met de meeste zijdelingse speling (15%). Je voeten komen dan in de natuurlijke stand te staan.
2e: Inderdaad op papier natekenen en lijnen trekken. Als ik normaal loop staat mijn rechter voet naar buiten. Zou ik mijn shimanoplaat recht zetten dan komt mijn knie helemaal naar binnen tegen de bovenbuis en draait het been over buitenkant knie. Mijn rechterplaat staat een paar graden naar binnen waardoor mijn knie naar buiten komt. Ook nog een verschil in lengte afstelling omdat linker voet langer is dan de rechter.
1e: Overwegen van Speedplay met de meeste zijdelingse speling (15%). Je voeten komen dan in de natuurlijke stand te staan.
2e: Inderdaad op papier natekenen en lijnen trekken. Als ik normaal loop staat mijn rechter voet naar buiten. Zou ik mijn shimanoplaat recht zetten dan komt mijn knie helemaal naar binnen tegen de bovenbuis en draait het been over buitenkant knie. Mijn rechterplaat staat een paar graden naar binnen waardoor mijn knie naar buiten komt. Ook nog een verschil in lengte afstelling omdat linker voet langer is dan de rechter.
Hallo Ernie C (gitarist Bodycount toch?),Ernie C. schreef:Als je naar de hoogte kijkt heb je nog steeds de XL nodig.
Heb je nu na die bikefitting die spacers er weer onder gezet? Je stuur komt dan nog iets van een halve cm naar je toe. Misschien is dat net genoeg om weer een 10cm stuurpen te moeten hebben.
Als je naar het resultaat van deze laatste bikefitting kijkt zou de Endurace in XL de beste optie zijn. Met een 10cm stuurpen en 1cm minder spacer zit je hetzelfde als nu. Maar van rijden met een 9cm stuurpen ga je ook niet dood. 600 euro uitgeven om te wisselen zou ik niet doen.
Waarop baseer je dat ik wat betreft hoogte de XL nodig heb, en hoe verhoudt zich dat tot de opmerking van Canyon dat ik eigenlijk op de L moet zitten (zie een paar post hierboven)?
Ik heb na de bikefitting inderdaad de spacers er weer onder gezet. Dat in combinatie met de stuurpen van 10 cm bleef de last van rug aanhouden. De stuurpen van 9 cm heb ik nog niet echt kunnen testen.
Een fietsruil zit er nu niet meer in (althans ik heb daar nu geen 599 voor over en ga niet verkopen en nieuw frame kopen).
De keuze blijft nu beperkt tot een stuurpen van 9 of 10 cm.
Dank je. Ik zal dit tzt uittesten. Heb onlangs een nieuw huis gekocht, die van onder naar boven verbouwd moet worden.Polly1950 schreef:Twee ideeën voor je voetplaten.
1e: Overwegen van Speedplay met de meeste zijdelingse speling (15%). Je voeten komen dan in de natuurlijke stand te staan.
2e: Inderdaad op papier natekenen en lijnen trekken. Als ik normaal loop staat mijn rechter voet naar buiten. Zou ik mijn shimanoplaat recht zetten dan komt mijn knie helemaal naar binnen tegen de bovenbuis en draait het been over buitenkant knie. Mijn rechterplaat staat een paar graden naar binnen waardoor mijn knie naar buiten komt. Ook nog een verschil in lengte afstelling omdat linker voet langer is dan de rechter.
Inderdaad de gitarist van Bodycount maar ook Ernesto Colnago .
De hoogte van je stuur hoe het nu is kan alleen met een XL gehaald worden. Je zit een beetje tussen beide maten in. De eerste regel is dan altijd: Neem de kleinste. Daar is die keuze van Canyon op gebaseerd. Er geldt echter een uitzondering en dat is dat je de grotere moet nemen als je die nodig hebt om je stuur hoog genoeg te krijgen. Dat lijkt bij jou het geval te zijn.
Ik zou aan Canyon vragen wat het je kost als je beide stuurpennen houdt. Dan kun je in ieder geval blijven experimenteren. Als je er echt uit bent wat het beste werkt voor jou kun je de pen die je over hebt op Marktplaats en/of hier op het forum te koop zetten. Zeker als je niet veel tijd hebt om te fietsen is het lastig om je lichaam aan een bepaalde houding te laten wennen, Daar gaat wel wat tijd overeen. Er bestaat ook niet zoiets als een perfect passende fiets zoals een b.v. broek je perfect kan passen. Het is altijd een compromis tussen comfort, aerodynamica en krachtoverbrenging. De ideale positie vraagt naast de geometrie en afstelling gewenning en training.
De hoogte van je stuur hoe het nu is kan alleen met een XL gehaald worden. Je zit een beetje tussen beide maten in. De eerste regel is dan altijd: Neem de kleinste. Daar is die keuze van Canyon op gebaseerd. Er geldt echter een uitzondering en dat is dat je de grotere moet nemen als je die nodig hebt om je stuur hoog genoeg te krijgen. Dat lijkt bij jou het geval te zijn.
Ik zou aan Canyon vragen wat het je kost als je beide stuurpennen houdt. Dan kun je in ieder geval blijven experimenteren. Als je er echt uit bent wat het beste werkt voor jou kun je de pen die je over hebt op Marktplaats en/of hier op het forum te koop zetten. Zeker als je niet veel tijd hebt om te fietsen is het lastig om je lichaam aan een bepaalde houding te laten wennen, Daar gaat wel wat tijd overeen. Er bestaat ook niet zoiets als een perfect passende fiets zoals een b.v. broek je perfect kan passen. Het is altijd een compromis tussen comfort, aerodynamica en krachtoverbrenging. De ideale positie vraagt naast de geometrie en afstelling gewenning en training.
Campagnolo Ultra Dork
Deze zou je zo in je handtekening kunnen opnemen, goed verwoord!Er bestaat ook niet zoiets als een perfect passende fiets zoals een b.v. broek je perfect kan passen. Het is altijd een compromis tussen comfort, aerodynamica en krachtoverbrenging. De ideale positie vraagt naast de geometrie en afstelling gewenning en training.
Dat is een goede tip, ik heb het zojuist aan Canyon voorgelegd.Ernie C. schreef:Inderdaad de gitarist van Bodycount maar ook Ernesto Colnago .
De hoogte van je stuur hoe het nu is kan alleen met een XL gehaald worden. Je zit een beetje tussen beide maten in. De eerste regel is dan altijd: Neem de kleinste. Daar is die keuze van Canyon op gebaseerd. Er geldt echter een uitzondering en dat is dat je de grotere moet nemen als je die nodig hebt om je stuur hoog genoeg te krijgen. Dat lijkt bij jou het geval te zijn.
Ik zou aan Canyon vragen wat het je kost als je beide stuurpennen houdt. Dan kun je in ieder geval blijven experimenteren. Als je er echt uit bent wat het beste werkt voor jou kun je de pen die je over hebt op Marktplaats en/of hier op het forum te koop zetten. Zeker als je niet veel tijd hebt om te fietsen is het lastig om je lichaam aan een bepaalde houding te laten wennen, Daar gaat wel wat tijd overeen. Er bestaat ook niet zoiets als een perfect passende fiets zoals een b.v. broek je perfect kan passen. Het is altijd een compromis tussen comfort, aerodynamica en krachtoverbrenging. De ideale positie vraagt naast de geometrie en afstelling gewenning en training.
Wat betreft jouw opmerking om mijn stuur voldoende op hoogte te krijgen: heeft dat als doel mijn rug te ontzien, of mijn initiele nekpijn?