vermoeide bovenbenen
- AmstelGoldRaas
- Forum-lid
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2015 21:15
@Sweety: Precies. Als je echt je cadans wilt verhogen, is het het beste om snelheid een tijdje niet als uitgangspunt te nemen. Focus op je cadans, zoals nijkie zegt. Probeer die langzaam te verhogen. Het kan wel een tijdje duren voordat die structureel is gestegen naar bijv. 95 a 100.
Laat die snelheid voor wat ze is en gebruik uw middenblad. Je kan met je middenblad en hoge cadans ook +30 rijden. Ik fiets nu zo'n 2 jaar (beginner dus) en gebruik ook nog altijd men middenblad op het vlakke. In de vlaamse ardennen schakel ik op de hellingen direct terug naar men kleinste tandwiel vooraan. Op toertochten rijd ik er evenveel voorbij bergop dan dan er mij voorbij rijden. Als de snelheden in groep of bergop +35 gaan schakel ik naar men buitenblad. Wat anderen daarvan denken boeit me niet maar zo hou ik het langer vol en rijd ik veel comfortabeler dan dat gestoemp op men buitenblad. Ik hoop dat ik met de tijd sterker zal worden door te trainen en altijd op men buitenblad zal kunnen rijden maar ik ga het nu niet forceren. Ik doe wel iedere week wat blokjes op mijn buitenblad om wat sterker te worden.Sweety2008 schreef: In het begin zat ik onder de 90. Dat werd mijn eerste doel. Eind vorig jaar zat ik in de laatste ritten tussen de 95 en 105 gemiddeld.
Het heeft voornamelijk 'wonderen' gedaan voor mijn bereik. Langere afstanden (van eerder max 50 naar vorig jaar 153 max) waarbij ik een gemiddelde snelheid kan houden rond de 28 tot 30 km/u. Ik weet het.... Geen schokkende cijfers tov de toppers/gemiddelde fietsers hier, maar voor mij persoonlijk toch echt een prestatie als recreatieve amateur fietser.
Ik zit op 75 met mijn cadans. Dus dat is niet goed.
Maar als ik op het middenblad is mijn snelheid zwaar onder de maat.
Ik heb achter 12/25 en tien kransjes. Hoe moet ik het verzet dan instellen dat ik gemiddeld 28 tot 30 km/h kan fietsen.
Btw ik fiets met een triple.
Hoe rapper je traag kan rijden, hoe beter je bent...
Ze wil toch hogere snelheid.Jans schreef:Sorry nijkie, ze zit al op een cadans van 75 wil je dan nog een zwaarder verzet gaan rijden? Om op 60 uit te komen?nijkie schreef:Sweety, snelheidsmeter er af enig hogere cadans of zwaarder verzet trappen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
@scottie66
Mooi dat het de laatste keer al beter ging. Als ik je verhaal lees zou ik even iets meer aan de fiets veranderen maar je richten op je fietstechniek. Hoge trapfrequentie, verbeteren van je uithoudingsvermogen maar ook op verbetering van je pedaalslag en je ademhaling. Als je die dingen niet goed doet dan begin je al met een achterstand bij iedere tocht. Je kan misschien je voordeel doen bij een wielervereniging die goede (jeugd-) trainers heeft. Daar kan je een betere traptechniek leren mocht het niet zelf lukken.
Dan is het zaak goed op te bouwen. Mogelijk fiets je iedere keer boven je kunnen en daar wordt je niet beter van. Ga op zoek naar een voor jou goed trainingsprogramma en houd je daaraan.
Mooi dat het de laatste keer al beter ging. Als ik je verhaal lees zou ik even iets meer aan de fiets veranderen maar je richten op je fietstechniek. Hoge trapfrequentie, verbeteren van je uithoudingsvermogen maar ook op verbetering van je pedaalslag en je ademhaling. Als je die dingen niet goed doet dan begin je al met een achterstand bij iedere tocht. Je kan misschien je voordeel doen bij een wielervereniging die goede (jeugd-) trainers heeft. Daar kan je een betere traptechniek leren mocht het niet zelf lukken.
Dan is het zaak goed op te bouwen. Mogelijk fiets je iedere keer boven je kunnen en daar wordt je niet beter van. Ga op zoek naar een voor jou goed trainingsprogramma en houd je daaraan.
+1, Swedish Chef. Mijn indruk is ook dat TS te veel bezig is met (1) details aan het materiaal en (2) bijblijven bij de snelle mannen, terwijl de enige manier om zelf beter te worden goed trainen is.
Louise
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
Zoals de mensen hiervoor ook voorstellen.... Niet letten op je snelheid, alleen cadans. Al ga je voor je gevoel als een wiebelende slak. Dat heb ik ook gedaan.Sweety2008 schreef:Ik zit op 75 met mijn cadans. Dus dat is niet goed.Slam_HGV schreef:In het begin zat ik onder de 90. Dat werd mijn eerste doel. Eind vorig jaar zat ik in de laatste ritten tussen de 95 en 105 gemiddeld.Sweety2008 schreef: Welke cadans heb je nu dan? En hoe lang heeft dit geduurd om te fietsen zoals je nu doet?
Het heeft voornamelijk 'wonderen' gedaan voor mijn bereik. Langere afstanden (van eerder max 50 naar vorig jaar 153 max) waarbij ik een gemiddelde snelheid kan houden rond de 28 tot 30 km/u. Ik weet het.... Geen schokkende cijfers tov de toppers/gemiddelde fietsers hier, maar voor mij persoonlijk toch echt een prestatie als recreatieve amateur fietser.
Maar als ik op het middenblad is mijn snelheid zwaar onder de maat.
Ik heb achter 12/25 en tien kransjes. Hoe moet ik het verzet dan instellen dat ik gemiddeld 28 tot 30 km/h kan fietsen.
Btw ik fiets met een triple.
Steeds op de cadansmeter kijken en m op de juiste cadans houden; ongeacht snelheid. Zelf koos ik ervoor om dan het verzet te kiezen waarbij ik nog 'lekker' kon fietsen. Voor mij hield dat in dat ik nog in het zadel kon blijven zitten. Wel wat gewiebel, maar niet te erg.
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Ja dat weet ik maar ik moest toen van jou de dingen wissen omdat er nog andere dingen opstonden.monique70 schreef:@Sweety: Ik heb je toch vorig jaar uitlegd hoe het zat met versnellingen/cadans/snelheid?
Nu heb ik achter 12/25 dus dat is weer verandert.
Ghost Nivolet 6LC
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Vermoeide bovenbenen heb ik gelukkig bijna nooit. Dit is dan mijn geluk.
Ik zal dan maar weer meer op het middenblad fietsen maar moet er echt weer even aan wennen om een hogere cadans te trappen.
Op mijn werkfiets heb ik ook een triple maar daar trap ik nooit met een hoge cadans behalve als ik de Stalberg op moet. Op deze fiets zit geen snelheidsmeter en ook geen cadansmeter.
Ik zal dan maar weer meer op het middenblad fietsen maar moet er echt weer even aan wennen om een hogere cadans te trappen.
Op mijn werkfiets heb ik ook een triple maar daar trap ik nooit met een hoge cadans behalve als ik de Stalberg op moet. Op deze fiets zit geen snelheidsmeter en ook geen cadansmeter.
Ghost Nivolet 6LC
- janlouws
- Forum-lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
- Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen
Ik heb een soortgelijk 'probleem'. Alleen zijn het mijn kuiten die erg zeer doen.
Vanochtend heb ik een duurtraining gedaan; 3+ uur in (of net iets boven) D1. Maar na 2 uur gaan mijn kuiten steeds meer zeer doen. Waar zou dat aan liggen? Te weinig eten? Te weinig drinken? Of toch te hard gereden?
Ik vind het vreemd want we hebben vorige week in de Ardennen gereden en dat was niet bepaald een D1 training maar dat ging eigenlijk veel beter.
@sweetie Ik heb ook een triple 10 speed 12-28: 30kmh met 90 cadans is ongeveer ; middenblad voor, verzet 8-9 achter
Vanochtend heb ik een duurtraining gedaan; 3+ uur in (of net iets boven) D1. Maar na 2 uur gaan mijn kuiten steeds meer zeer doen. Waar zou dat aan liggen? Te weinig eten? Te weinig drinken? Of toch te hard gereden?
Ik vind het vreemd want we hebben vorige week in de Ardennen gereden en dat was niet bepaald een D1 training maar dat ging eigenlijk veel beter.
@sweetie Ik heb ook een triple 10 speed 12-28: 30kmh met 90 cadans is ongeveer ; middenblad voor, verzet 8-9 achter
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Bedoelde je 8e en 9e kransje achter?
IK fiets nu zo naar mijn werk en zal op mijn sporthybride fiets ook maar voor op het middenblad fietsen.
Deze heeft achter maar 8 kransjes. Eens kijken hoe dit fietst. Ook moet ik dan maar tellen hoeveel omwentelingen ik per minuut maak.
Vanmiddag ga ik weer met de racefiets op pad daar is het dan eenvoudiger om de cadans in de gaten te houden vanwege mijn cadansmeter als hij niet weer uitvalt zoals zo vaak de laatste tijd.
IK fiets nu zo naar mijn werk en zal op mijn sporthybride fiets ook maar voor op het middenblad fietsen.
Deze heeft achter maar 8 kransjes. Eens kijken hoe dit fietst. Ook moet ik dan maar tellen hoeveel omwentelingen ik per minuut maak.
Vanmiddag ga ik weer met de racefiets op pad daar is het dan eenvoudiger om de cadans in de gaten te houden vanwege mijn cadansmeter als hij niet weer uitvalt zoals zo vaak de laatste tijd.
Ghost Nivolet 6LC