Ik heb de indruk dat je datgene waar je op reageert niet goed gelezen hebt.rob74 schreef:Bij de schijfrem zit het remblokje heel dicht langs de schijf. Als je de remt inknijpt, begin je dus direct te remmen. Dat, plus het feit da met hydrauliek er geen rek in de ‘kabel’ zit, zorgt voor een direct effect. Bij een velgrem rekt de kabel iets uit en zit het blokje net iets verder van de velg. Je moet dan dus de remhendel wat verder naar je toe trekken.mao schreef:Interessant ... enige idee hoe dat komt / zou komen ?kawouter schreef: voor mijn gevoel is de reactietijd van de fiets tussen rem inknijpen en remmen zelf sneller bij velgremmen dan bij schijfremmen.
Fiets april
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Wat mij dan weer opvalt bij mn cross fiets met schijfremmen ( zijn wel goedkope met kabel aansturing - Tektro Spyre schijfremmen - het remt ook niet echt geweldig ) is dat de balhoofd het behoorlijk voor zn kiezen krijgt.
Het zijn behoorlijke zware wielen, waarbij het gewicht aan de buiten zijde zit (velg en band) en daardoor een behoorlijke hefboom krijg bij het remmen. Dit moet worden op gevangen door de balhoofd.
Als jullie nog begrijpen wat ik wil uitleggen....
Het zijn behoorlijke zware wielen, waarbij het gewicht aan de buiten zijde zit (velg en band) en daardoor een behoorlijke hefboom krijg bij het remmen. Dit moet worden op gevangen door de balhoofd.
Als jullie nog begrijpen wat ik wil uitleggen....
Ik begrijp het maar het klopt principieel niet dat met een schijfrem meer kracht op een balhoofd wordt uigeoefend.
De hefboom is raakpunt band/weg-balhoofd en daar verandert niets aan.(tenzij het wiel groter wordt)
Als er meer massa moet worden vertraagd, wordt de belasting groter, dat natuurlijk wel.
De hefboom is raakpunt band/weg-balhoofd en daar verandert niets aan.(tenzij het wiel groter wordt)
Als er meer massa moet worden vertraagd, wordt de belasting groter, dat natuurlijk wel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik lees net de test van 5 supersnelle 29ers.
De BMC Teamelite 01 wordt getest, echter de kop van het artikel heeft het over een BMC Teamelite 02, een wereld van verschil!
Ook nemen ze de XT uitvoering, terwijl er een XX1 uitvoering is, die kwa prijs en gewicht op ong hetzelfde niveau als de andere 4 testfietsen staat!
Conclusie: Supertest........
De BMC Teamelite 01 wordt getest, echter de kop van het artikel heeft het over een BMC Teamelite 02, een wereld van verschil!
Ook nemen ze de XT uitvoering, terwijl er een XX1 uitvoering is, die kwa prijs en gewicht op ong hetzelfde niveau als de andere 4 testfietsen staat!
Conclusie: Supertest........
Heb vandaag het bewuste schijfrem artikel zitten lezen. Als ik nog een beslissing zou moeten nemen, biedt het artikel mij onvoldoende steun om dit te doen. Het verschil in perceptie van remkracht tussen velg en schijfremmen (punten voor remkracht) is niet constant. Enige conclusie die ik daaruit trek is dat de keuze van type rem en wiel zeker zo belangrijk is voor remkracht als de keus schijf of niet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Twitter: @rbruijns
De redactie leest mee en neemt de kritiek zeker mee in volgende artikelen. Dat doen we al jaren. De verkeerde naam van de BMC mountainbike is een domme fout. Die heet inderdaad de 01. Helaas is het lastig om van BMC testfietsen te krijgen, een beter vergelijkbaar model was niet voor handen. En nog een keer hand in eigen boezem: Die plussen en minnen in de racetest gaan we aanpakken, glimmend carbon is inderdaad een gek punt om daar te noemen.chrissiewizzie schreef:Ik had eigenlijk gedacht, wellicht gehoopt, dat de redactie van Fiets zich hier ook in zou mengen. Als dit forum enige link heeft met het magazine en v.v. dan is dit de plek om van gedachten te wisselen en te kijken of je iets kunt met de geuite kritiek......
We vinden het soms moeilijk om ons in de discussie te mengen. Vooral omdat het vaak ontaard in welles-nietes en er geregeld meningen als feiten gebracht worden. Zo wordt over nr.4 wederom gezegd dat we (ik chargeer een beetje) dansen naar de pijpen van de adverteerder. Ik heb het al eerder uitgelegd, dat is niet waar. We liggen geregeld in de clinch met onze adverteerders omdat we ze niet de invloed geven die ze willen. Niet voor niets krijgen we niet alle merken die we willen testen. Sommige merken eisen inspraak in de tekst...die geven we niet. Als daarvan de consequentie is dat ze niet adverteren en niet mee doen in tests...so be it. Daarnaast komen onze inkomsten ook uit de abonnementen en losse verkoop van onze magazines. We hebben er dus alles mee te winnen om objectieve en interessante artikelen te publiceren.
Over de schijfremmen: Als ik dit topic samenvat zouden wij 100% pro schijfremmen zijn en zou dat vooral zijn omdat onze adverteerders dat eisen. Het woord schijfremadoratie komt zelfs langs . Als ik echter door het magazine blader lees ik in het redactioneel dat Hoofdredacteur Rodrick als advies geeft nog even te wachten tot er een goede standaard is (terwijl de schijfrem collecties van de adverteerders nu in de winkels staan!). In het artikel van Léon wordt beschreven dat Team Roompot nog met flinke problemen te maken heeft op het gebied van wielwissels en compatibiliteit. In het artikel van Mathijs geeft hij (naast veel voordelen, want die zijn er zeker) duidelijk aan wat de nadelen van schijfremmen zijn, grotere kans op aanlopen, 'teveel' aan remvermogen in relatie tot de grip, gepiep, moeilijker onderhoud, uitwisselbaarheid, looks. Misschien is dat niet voor iedereen duidelijk genoeg omschreven, dat zal persoonlijk zijn. Het staat er echter wel.
Meer in het algemeen. Wij schrijven voor een groot publiek. Op dit forum komen veel kenners, voor hen zal de diepgang in Fiets soms even niet genoeg zijn. Het is onze uitdaging om zowel voor beginners als gevorderden een gevarieerd magazine te maken. Waarin technische zaken voor iedereen begrijpelijk worden uitgelegd, maar ook met mooie reisverhalen, human interest, trainingsadvies en voedingsartikelen. Daarvoor hebben we veel aan input van onze doelgroep. Die halen we uit het forum, social media, de lezerstesten, de vele mails die we ontvangen...blijf dus vooral die feedback geven. Het wordt gewaardeerd!
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
hahaha +1Freerider schreef: Gefixt
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40191
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
En helemaal toekomstproof: draadloos
Less is bore