E-Bikes ,bedreiging of niet
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
Misschien dat ik mezelf duidelijk maak met dit voorbeeld:
- ik fiets een uurtje op mijn spartaans fietsje (geen vering, geen versnellingen): 1000 calorieen verbrand, 12km afgelegd.
- ik fiets een uurtje op mijn luxe fully (mét vering en versnellingen): 1000 calorieen verbrand, 18km afgelegd.
- ik fiets een uurtje op zo'n e-bike (mét vering, versnellingen en een hulpmotortje): 1000 calorieen verband, 25km afgelegd.
De hoeveelheid calorieen die ik denk te verbranden is maar een inschatting, ik hou me daar verder nooit mee bezig. Ik weet echter wel dat hulpmiddelen zoals vering en versnellingen energie besparen, waardoor ik uiteindelijk meer kilometers maak in dezelfde tijd.
De afgelegde kilometers bij de fietsen zonder hulpmotor baseer ik op ervaring, bij de fiets met motor is het een inschatting.
Wat is er nu anders aan de sportieve prestatie?
- ik fiets een uurtje op mijn spartaans fietsje (geen vering, geen versnellingen): 1000 calorieen verbrand, 12km afgelegd.
- ik fiets een uurtje op mijn luxe fully (mét vering en versnellingen): 1000 calorieen verbrand, 18km afgelegd.
- ik fiets een uurtje op zo'n e-bike (mét vering, versnellingen en een hulpmotortje): 1000 calorieen verband, 25km afgelegd.
De hoeveelheid calorieen die ik denk te verbranden is maar een inschatting, ik hou me daar verder nooit mee bezig. Ik weet echter wel dat hulpmiddelen zoals vering en versnellingen energie besparen, waardoor ik uiteindelijk meer kilometers maak in dezelfde tijd.
De afgelegde kilometers bij de fietsen zonder hulpmotor baseer ik op ervaring, bij de fiets met motor is het een inschatting.
Wat is er nu anders aan de sportieve prestatie?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
rbr schreef:Amclassic-fan schreef:De gevolgen van die E-bikes kunnen voor de gezondheidszorg behoorlijk desastreus uitpakken. Het is de trent dat als moeders van de 1e zwanger is dat er een E-bike moet komen.
Uit welke onderzoek komt deze trent? Ik zie namelijk alleen ouderen op fietsen met een accu rijden. Komt bij dat dit heel andere fietsen zijn dan waar het topic over gestart is denk ik. Volgens mij ging het toch over dit soort fietsen?
Ik versta onder E-bikes alle fietsen met een motor waarbij je nog wel moet trappen om vooruit te kopen.
Onder de deskundige is het gewoon algemeen geaccepteerd dat het wegnemen van prikkels tot aftakeling leidt. Het lichaam past zich verrassend snel aan als je het niet prikkelt.
@Kukeluke. Op de huidige E-bikes verbrandt je hooguit de helft van dat getal. Ze zijn gelimiteerd op 25 km/h (wettelijk), wil je 26 km/h rijden dan valt de trapondersteuning volledig weg. Waar je op een vergelijkbare fiets 10-12 km/h zou rijden, rij je met motor erbij op eens 25 km/h.
Zo maar even een stukje. Ik ben op vakantie geweest in Zwitserland. Heb wat gewandeld en gefietst (oa de Gruyere Cycling Marathon, hier vrij onbekende cyclo, prachtige belevenis).
Liep daar te wandelen met mijn vriendin op een pad waarvan ik tegen haar zei; dit zou me niet meevallen op de MTB, ( denk dat ik redelijk kan fietsen met 20k per jaar en meekunnen in masters wedstrijden) en mijn vriendin wat minder getraind gaf zelf aan er niet aan te moeten denken op dat pad te fietsen. Dit, terwijl ze best wat heeft gefietst daar, maar dit leek haar toch wat te stijl. Juist na dit gesprek rusten we even en toen kwamen er twee mtb omhoog met een man en vrouw van zeker 55+. Ik was in eerste instantie erg verbaasd, tot ik zag dat er een luik(je) in de beschuitbus onderbuis zat, waar een accu in bleek te zitten. Vond het wel leuk dat deze mensen van hun hobby konden genieten in een prachtige omgevind, waar ze het (ook volgens eigen zeggen) nooit hadden gered zonder een beetje E-hulp. Als deze MTB uitvoering volgend jaar te huur is denk ik dat mijn vriendin ook wel een dagje zo'n E-bike wil huren om juist dat tochtje te maken dat normaal toch net wat te veel van het goede is. Andere tochtjes zal ze zeker ook voor haar eigen gevoel liever helemaal op eigen kracht doen.
Liep daar te wandelen met mijn vriendin op een pad waarvan ik tegen haar zei; dit zou me niet meevallen op de MTB, ( denk dat ik redelijk kan fietsen met 20k per jaar en meekunnen in masters wedstrijden) en mijn vriendin wat minder getraind gaf zelf aan er niet aan te moeten denken op dat pad te fietsen. Dit, terwijl ze best wat heeft gefietst daar, maar dit leek haar toch wat te stijl. Juist na dit gesprek rusten we even en toen kwamen er twee mtb omhoog met een man en vrouw van zeker 55+. Ik was in eerste instantie erg verbaasd, tot ik zag dat er een luik(je) in de beschuitbus onderbuis zat, waar een accu in bleek te zitten. Vond het wel leuk dat deze mensen van hun hobby konden genieten in een prachtige omgevind, waar ze het (ook volgens eigen zeggen) nooit hadden gered zonder een beetje E-hulp. Als deze MTB uitvoering volgend jaar te huur is denk ik dat mijn vriendin ook wel een dagje zo'n E-bike wil huren om juist dat tochtje te maken dat normaal toch net wat te veel van het goede is. Andere tochtjes zal ze zeker ook voor haar eigen gevoel liever helemaal op eigen kracht doen.
Passie voor het fietsen en de fietsen.
Amclassic-fan schreef:rbr schreef:Amclassic-fan schreef:De gevolgen van die E-bikes kunnen voor de gezondheidszorg behoorlijk desastreus uitpakken. Het is de trent dat als moeders van de 1e zwanger is dat er een E-bike moet komen.
Uit welke onderzoek komt deze trent? Ik zie namelijk alleen ouderen op fietsen met een accu rijden. Komt bij dat dit heel andere fietsen zijn dan waar het topic over gestart is denk ik. Volgens mij ging het toch over dit soort fietsen?
Ik versta onder E-bikes alle fietsen met een motor waarbij je nog wel moet trappen om vooruit te kopen.
Onder de deskundige is het gewoon algemeen geaccepteerd dat het wegnemen van prikkels tot aftakeling leidt. Het lichaam past zich verrassend snel aan als je het niet prikkelt.
@Kukeluke. Op de huidige E-bikes verbrandt je hooguit de helft van dat getal. Ze zijn gelimiteerd op 25 km/h (wettelijk), wil je 26 km/h rijden dan valt de trapondersteuning volledig weg. Waar je op een vergelijkbare fiets 10-12 km/h zou rijden, rij je met motor erbij op eens 25 km/h.
@AMClassic: het lichaam past zich inderdaad razendsnel aan de belasting aan. Vooropgesteld dat jonge mensen gebruik zouden gaan maken van een dergelijke (normale) fiets, zou dit een slechte ontwikkeling zijn. Maar nogmaals, ik heb nog geen jonge dames met een kind op een e-bike gezien
Twitter: @rbruijns
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
Het is ook wettelijk verplicht reflectors op je fiets te hebben. Daarnaast, ik ben twee keer 'aangehouden' voor te hoge snelheid op een fiets in een 30km zone. Geloof maar dat je geen boete krijgt als je met 40kmpu op je e-bike aan komt vliegen.Amclassic-fan schreef:Ik versta onder E-bikes alle fietsen met een motor waarbij je nog wel moet trappen om vooruit te kopen.
Onder de deskundige is het gewoon algemeen geaccepteerd dat het wegnemen van prikkels tot aftakeling leidt. Het lichaam past zich verrassend snel aan als je het niet prikkelt.
@Kukeluke. Op de huidige E-bikes verbrandt je hooguit de helft van dat getal. Ze zijn gelimiteerd op 25 km/h (wettelijk), wil je 26 km/h rijden dan valt de trapondersteuning volledig weg. Waar je op een vergelijkbare fiets 10-12 km/h zou rijden, rij je met motor erbij op eens 25 km/h.
Zoals ik het heb begrepen (en ik kijk verder dan stadsfietsen met een accu) komen er ook fietsen die tot ver boven de 25kmpu ondersteunen.
Heb jij overigens wel eens een stuk op zo'n ding gefietst?
Hoe moe werd je toen je gewoon net zo hard doortrapte als dat je nu doet op je racefiets?
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
Voor degene die wel open-minded zijn:
http://www.pinkbike.com/news/ghost-e-nd ... -2010.html
Begrensd op 25kmpu, dat wil zeggen dat we straks fietsen kunnen gaan opvoeren!
Het eerste prototype zou ondersteunen tot 45kmpu. Ik ben echt benieuwd hoe snel je er mee zou kunnen klimmen...
En nog lichter dan mijn huidige 'e-bike'
http://www.pinkbike.com/news/ghost-e-nd ... -2010.html
Begrensd op 25kmpu, dat wil zeggen dat we straks fietsen kunnen gaan opvoeren!
Het eerste prototype zou ondersteunen tot 45kmpu. Ik ben echt benieuwd hoe snel je er mee zou kunnen klimmen...
En nog lichter dan mijn huidige 'e-bike'
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@rbr, de FM's zijn afgelopen jaar goed binnen gelopen met de verkoop van de E-bikes en dat is echt niet alleen aan 50+'ers.
@KukeleKupers, hoe snel je er mee kunt klimmen? Dat moet wel redelijk richting een crossmotor kunnen gaan, alleen je actieradius is dan uitermate bedonderd.
Waarom niet gewoon een elektrische motorfiets kopen? Het is wel behoorlijk hypocriet om te doen alsof je fietst, terwijl je zelf minder dan 20% van het vermogen levert. Kan je die pedalen er net zo goed afhalen.
@KukeleKupers, hoe snel je er mee kunt klimmen? Dat moet wel redelijk richting een crossmotor kunnen gaan, alleen je actieradius is dan uitermate bedonderd.
Waarom niet gewoon een elektrische motorfiets kopen? Het is wel behoorlijk hypocriet om te doen alsof je fietst, terwijl je zelf minder dan 20% van het vermogen levert. Kan je die pedalen er net zo goed afhalen.
Kunnen we al concluderen dat sommigen zich bedreigd voelen door de komst van E-bikes? :p
Mij is het om 't even op wat voor fiets iemand z'n ding wil doen.
Maar de insteek van de TS was een andere:
Mij is het om 't even op wat voor fiets iemand z'n ding wil doen.
Maar de insteek van de TS was een andere:
simen schreef:Na vele jaren van inspanning door vele clubs en groeperingen is de mountainbike een redelijk vaste waarde geworden in Nederlandse natuur en die in omringende landen.
Vele kilometers route zijn vrij toegangkelijk .
Maar een zekere spanning met overige natuurgebruikers blijft steeds bestaan.
Zo bezien kan de opkomst van E-Bikes in ons omringende landen er weleens voor zorgen dat er een plotselinge ommekeer in het denken over fietsen in de natuur komt.
Als immers deze E-bikes in de verhuur komen voor een klein bedrag zal het gebruikerspubliek ten opzichte van de huidige biker totaal veranderen.
Zeker als de motoren door verdergaande ontwikkeling krachtiger worden.
Dan veranderd biken in scheuren door het bos.
Erg leuk om te doen voor betreffende persoon .
Maar ik kan me voorstellen dat de andere natuur bezoekers hier heel anders over denken.
En dan zal men maar moeilijk of helemaal geen onderscheid kunnen of willen maken met gewone bikers.
Waarmee de hele strijd om toegang tot natuurgebieden opnieuw losbarst.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
Amclassic-fan schreef:@KukeleKupers, hoe snel je er mee kunt klimmen? Dat moet wel redelijk richting een crossmotor kunnen gaan, alleen je actieradius is dan uitermate bedonderd.
Waarom niet gewoon een elektrische motorfiets kopen? Het is wel behoorlijk hypocriet om te doen alsof je fietst, terwijl je zelf minder dan 20% van het vermogen levert. Kan je die pedalen er net zo goed afhalen.
Hoe kom je erbij dat het klimt als een crossmotor? Een e-bike met fitte rijder levert volgens mij niet meer dan 1pk., een motor wel iets meer.
Ik snap nog steeds niet hoe je trapondersteuning kunt verwarren met standalone aandrijving.. Waar haal je die 20% vandaan?
Als je bergop sprint op een e-bike lever je net zoveel kracht als je normaal ook zou doen, je gaat alleen harder. Je levert dus 100% kracht, krachtinspanning is hetzelfde (of groter zelfs, 25kg. vergt meer kracht om te besturen dan 10kg.).
Waarom denk je steeds dat je minder kracht levert?
On topic, ik denk dat het allemaal wel wat mee valt. Mensen die het nu niet leuk vinden om het bos in te gaan met een MTB zullen niet ineens overstag gaan als ze een E-bike kunnen huren. Daar komt inderdaad bij dat het om trapondersteuning gaat, als je een beetje kunt fietsen wil je daar volgens mij niet mee gezien worden, ik denk dat menig amateur zonder trap ondersteuning zeker net zo hard door het bos kan. Het staat en valt allemaal met fatsoen, met of zonder trapondersteuning, als je geen rekening kunt houden met wandelaars dan krijg je hoe dan ook problemen.
Mensen die het al wel leuk vonden om het bos in te gaan maar dat eigenlijk net niet meer konden, kunnen dat nu wel weer, geweldig toch. Komen ze die klim in ieder geval boven ipv vlak voor je neus om te vallen.
Mensen die het al wel leuk vonden om het bos in te gaan maar dat eigenlijk net niet meer konden, kunnen dat nu wel weer, geweldig toch. Komen ze die klim in ieder geval boven ipv vlak voor je neus om te vallen.