Fietspad af, de weg op. Waarom?
- fietser1972
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50
De Holyweg in Vlaardingen. Komend uit oostelijke richting mag je als fietser eerst wel op deze weg rijden en dan halverwege ineens niet meer. Er staat verscholen achter een boom een bod "verboden voor fietser/bromfietsers". Dat bord is amper te zien. Als je het bord ziet, ben je al bijna voorbij het fietspad gereden en zou je alsnog vol in de remmen moeten en haaks rechtsaf het fietspad op moeten rijden en gelijk weer linksaf om je weg over het fietspad te vervolgen. Paar honderd meter later komt het fietspad na veel slingerbochten weer uit op de Holyweg. Ik rijd daar dus altijd gewoon rechtdoor. Bovendien rijdt er echt bijna nooit een auto omdat dat stuk autoluw is gemaakt. Even verderop staat een poller in de weg en mag er maar een auto tegelijk bij groen licht doorrijden.
https://www.google.nl/maps/@51.9411213, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@51.9411213, ... 312!8i6656
Laatst gewijzigd door fietser1972 op 07 jun 2016 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral
Bij alleen het lezen van de topictitel schoot me direct de Witrijt/Postelseweg tussen Postel (BE) en Eersel (NL) te binnen. Een 60 weg (volgens mij, aan de markering te zien) met een zeer smal, -niet verplicht- gravel fietspad er langs. Op mooie dagen wordt het fietspad in beide richtingen volop gebruikt door reguliere fietsers, waardoor wielrenners voor het dilemma staan: slalommen op het gravelfietspaadje tussen langzamere fietsers/uitwijken in de berm/ lek rijden over scherpe steentjes of gemotoriseerd verkeer hinderen door over de geasfalteerde weg te fietsen waar (zoals een "echte 60 weg betaamt" in de Brabantse Kempen) vaak 80 km/ph of sneller wordt gereden. Dan voel je je ook niet echt veilig op je fietsje.
Voor mij is deze weg in ieder geval een no-go. Jammer, want het is een sfeervol stukje!
Voor mij is deze weg in ieder geval een no-go. Jammer, want het is een sfeervol stukje!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Even off-topicErnie C. schreef:Met de hoeveelheid extra belasting die wij mogen betalen hebben we ook wel een beetje meer recht om te klagen hè .Lcsmet schreef:Ernie C. schreef:Jullie mogen dan wel slechtere fietspaden hebben, wij zijn lekker toch beter in klagen .Het wordt alsmaar beterchrissiewizzie schreef:Belgen hebben meer realiteitszin. Wij zijn zo naïef om te denken dat we het met klagen kunnen oplossen
De belastingdruk ligt in België echt wel nog een stuk hoger dan bij jullie hoor.
Wij hebben dan ook wel 4 volwaardige regeringen voor 2/3 van jullie inwonersaantal.
Ik dacht dat we samen met de Scandinavische landen mee op het podium mogen
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 590
- Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27
Holyweg is inderdaad een goede kandidaat, het verbod voor fietsers staat daar ook alleen maar vanwege de poller, die nu juist bedoeld is om auto's te weren... ehhmmm...fietser1972 schreef:De Holyweg in Vlaardingen. Komend uit oostelijke richting mag je als fietser eerst wel op deze weg rijden en dan halverwege ineens niet meer. Er staat verscholen achter een boom een bod "verboden voor fietser/bromfietsers". Dat bord is amper te zien. Als je het bord ziet, ben je al bijna voorbij het fietspad gereden en zou je alsnog vol in de remmen moeten en haaks rechtsaf het fietspad op moeten rijden en gelijk weer linksaf om je weg over het fietspad te vervolgen. Paar honderd meter later komt het fietspad na veel slingerbochten weer uit op de Holyweg. Ik rijd daar dus altijd gewoon rechtdoor. Bovendien rijdt er echt bijna nooit een auto omdat dat stuk autoluw is gemaakt. Even verderop staat een poller in de weg en mag er maar een auto tegelijk bij groen licht doorrijden.
https://www.google.nl/maps/@51.9411213, ... 312!8i6656
Daar wil ik dan ook nog wel de poller bij de Zweth aan toevoegen, vergelijkbare situatie met twee haakse bochten (op de foto mét paaltje in de bocht, dat is inmiddels gelukkig weggehaald), dijkje op/af en onoverzichtelijke aansluiting op de Rotterdamse weg (waar je voorrang moet verlenen). Echt helemaal niemand gebruikt dat stukje fietspad, iedereen rijdt via de in/uitritten bij de woningen de weg/het fietspad op en wringt zich tussen de pollers en wachtende auto's door.
https://www.google.nl/maps/@51.9636987, ... 312!8i6656
Van de andere kant:
https://www.google.nl/maps/@51.9647544, ... 312!8i6656
-
- Forum-lid
- Berichten: 590
- Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27
Lange Waaisteeg Vianen. Onoverzichtelijke kruispunten (automobilisten zien je niet aankomen) en te veel loslopende honden.
https://www.google.nl/maps/@51.9806025, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@51.9806025, ... 312!8i6656
-
- Forum-lid
- Berichten: 590
- Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27
Mastwijkerdijk boven Montfoort. Verkeersdrempels waarbij de fietser met een bochtig smal paadje tussen twee heggetjes enz. eromheen wordt gestuurd. Geen Maps foto helaas, locatie:
https://www.google.nl/maps/@52.0544029, ... a=!3m1!1e3
https://www.google.nl/maps/@52.0544029, ... a=!3m1!1e3
Waar ik nog niemand over gehoord heb is dat er richtlijnen bestaan voor ontwerp en bouw van fietspaden, de CROW richtlijnen. Niet alleen burgers zijn onbekend met deze richtlijnen, er zijn genoeg ambtenaren die of niet weten dat ze bestaan of ze willens en wetens negeren. Het probleem is dat je in Nederland niet kunt afdwingen dat een gemeente zich houdt aan de regels. De enige mogelijkheid is een claim idienen nadat je een ongeluk met schade hebt en het geluk hebt een rechter te treffen die de CROW richtlijnen gebruikt als basis om te bepalen of de wegbeheerder z'n werk heeft gedaan.
In Duitsland is dat anders. Hier kun je de rechtsgeldigheid van een bord aanklagen dat verplicht dat je een fietspad gebruikt. OK, het is een moeizame procedure en een wegbeheerder kan dit omzeilen door snel een nieuw bord met een ander volgnummer te plaatsen maar het is iets, en een heel succesvol iets. In sommige regio's is de fietspadplicht door de rechter buiten werking gezet omdat er bijna geen fietspad voldoet aan de Duitse regels. Het probleem is alleen dat automobilisten dan een fietspad zien liggen, niet opletten of er een bord staat en vervolgens je alsnog de les willen leren. Goed, dan kun je hen weer aanklagen maar zo blijven we bezig.
Naast de CROW richtlijnen is er ook nog een vakkundig onder het tapijt geveegd onderzoek van de universiteit van Groningen dat de gevaren van obstakels op het fietspad aantoont. Maar ook hier, je zul moeten wachten op een ongeluk voordat je hiermee een wegbeheerder om de oren kunt slaan.
Het zou goed zijn als er een keuringsinstantie komt voor fietspaden. Maar dan zonder fietsersbond vertegenwoordigers erin, te vaak heb ik de ervaring gehad dat de plaatselijke fietsersbond mensen hier dusdanige fietspadfetisjisten zijn dat ze ieder fietspad, zelfs een beroerd en gevaarlijk fietspad, toejuichen.
Tenslotte heb ik nog een kandidaat, het fietspad door het Savelsbos van Eckelrade naar Gronsveld. Een smal fietspad in een afdaling waar dieren en mensen het bos uit kunnen schieten en het fietspad oversteken. Een beetje fietser rijdt daar sowieso in de buurt van de snelheidslimiet, dus het verkeer ophouden kan geen argument zijn (als dat verkeer zich zelf aan de snelheid houdt).
In Duitsland is dat anders. Hier kun je de rechtsgeldigheid van een bord aanklagen dat verplicht dat je een fietspad gebruikt. OK, het is een moeizame procedure en een wegbeheerder kan dit omzeilen door snel een nieuw bord met een ander volgnummer te plaatsen maar het is iets, en een heel succesvol iets. In sommige regio's is de fietspadplicht door de rechter buiten werking gezet omdat er bijna geen fietspad voldoet aan de Duitse regels. Het probleem is alleen dat automobilisten dan een fietspad zien liggen, niet opletten of er een bord staat en vervolgens je alsnog de les willen leren. Goed, dan kun je hen weer aanklagen maar zo blijven we bezig.
Naast de CROW richtlijnen is er ook nog een vakkundig onder het tapijt geveegd onderzoek van de universiteit van Groningen dat de gevaren van obstakels op het fietspad aantoont. Maar ook hier, je zul moeten wachten op een ongeluk voordat je hiermee een wegbeheerder om de oren kunt slaan.
Het zou goed zijn als er een keuringsinstantie komt voor fietspaden. Maar dan zonder fietsersbond vertegenwoordigers erin, te vaak heb ik de ervaring gehad dat de plaatselijke fietsersbond mensen hier dusdanige fietspadfetisjisten zijn dat ze ieder fietspad, zelfs een beroerd en gevaarlijk fietspad, toejuichen.
Tenslotte heb ik nog een kandidaat, het fietspad door het Savelsbos van Eckelrade naar Gronsveld. Een smal fietspad in een afdaling waar dieren en mensen het bos uit kunnen schieten en het fietspad oversteken. Een beetje fietser rijdt daar sowieso in de buurt van de snelheidslimiet, dus het verkeer ophouden kan geen argument zijn (als dat verkeer zich zelf aan de snelheid houdt).
-
- Forum-lid
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 14 okt 2010 18:10
Bij de toerclub waar ik fiets gaan ook een aantal rondes over deze weg. Nu zijn we dit jaar begonnen met wegkapiteins en 'moeten' we daar ook over het fietspad naar beneden. Dat is een vrij bochtig fietspad met tegenliggers. Dus mijns inziens is het dan een stuk veiliger om daar met een groep van 15 man bijvoorbeeld beter over de rustige weg te gaan dan over het fietspad met een gangetje van 40-50 naar beneden...amclassic-fan schreef:@Vuursteen, ik heb wel een nominatie. De Aardhuisweg van Uddel naar de N344.
Een aantal jaar geleden heeft de wegbeheerder zelfs een bord geplaatst om duidelijk te maken dat fietsen verboden is. De weg is alles behalve druk en zeker in het weekend is het vooral recreatieverkeer. Het eerste stuk vanaf Uddel is er geen gescheiden fietspad en is het schijnbaar wel veilig om dezelfde weg te rijden als de auto's. Maar vervolgens moet je verplicht het fietspad op, terwijl de weg er zeker niet minder overzichtelijk op wordt.
Harkstede, Hoofdweg
Op dit punt gaat het fietspad over in een vreselijk stuiterend carrefour.
Niet te doen, dus vanaf dit punt ga ik altijd van het fietspad af, de weg op.
Sowieso snap ik niet waarom een gemeente naast een prachtige asfaltweg, een klinker- of tegelfietspad legt. Andersom zou meer logisch zijn. Voor een auto maakt het minder uit of die over een klinkerweg rijdt of over asfalt dan voor een fietser.
Op dit punt gaat het fietspad over in een vreselijk stuiterend carrefour.
Niet te doen, dus vanaf dit punt ga ik altijd van het fietspad af, de weg op.
Sowieso snap ik niet waarom een gemeente naast een prachtige asfaltweg, een klinker- of tegelfietspad legt. Andersom zou meer logisch zijn. Voor een auto maakt het minder uit of die over een klinkerweg rijdt of over asfalt dan voor een fietser.
De Waterlandse Zeedijk tussen Marken en Monnickendam heeft een smal fietspad met 2 rijrichtingen bovenop de dijk. Aantrekkelijk wanneer het rustig is en de wind een beetje meeblaast. Zo niet, dan kan je ook beneden over de rijweg fietsen. Echter, niet altijd. Tussen 1 april en 1 oktober ben je namelijk verplicht om bovenop op het fietspad te rijden. Uiteraard niet bepaald aantrekkelijk tijdens drukke perioden!
Komt nog eens bij dat als je vanaf Zuiderwoude via de Dijkeinde ernaartoe rijdt, dat je dan via een trappetje omhoog moet. Nou fiets ik daar zelf niet zo vaak, maar kan me goed voorstellen dat menigeen over de rijweg blijft fietsen...
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
huh, ik fiets daar écht ontzettend vaak, maar het stuk wat jij aanduidt (de zeedijk) is heel prima te doen hoor (redelijk breed fietspad). 't Stuk durgerdam-uitdam fiets ik wel altijd beneden, dit stuk nooit. Ik herken die foto dus ook niet. Die trap neem ik sowieso nooit, want sla daar nooit af .
Gelukkig hebben ze de bobbels van het fietspad pas verwijderd.
Maar met wind mee wil je daar niet bovenop fietsen.
Vandaag ook weer langs zo'n onzinnig fietspad.
Bij Schoorl moet je opeens haakse bocht maken om fietspad op te gaan :
https://www.google.nl/maps/@52.7036539, ... 56!6m1!1e1
En dan paar honderd meter verder mag je weer weg op :
https://www.google.nl/maps/@52.701601,4 ... 56!6m1!1e1
Helemaal leuk als je uit Schoorl komt richting Schoorldam, mag je 2 keer oversteken....
Als je vanuit Schoorl richting Bergen fietst moet je opeens laatste stuk fietspad op :
https://www.google.com/maps/@52.6849515 ... 56!6m1!1e1
Je ziet als je hier fietspad op wilt gaan totaal niet wat er van rechts komt, die laatste km fiets ik meestal gewoon ook gewoon over de weg.
Maar met wind mee wil je daar niet bovenop fietsen.
Vandaag ook weer langs zo'n onzinnig fietspad.
Bij Schoorl moet je opeens haakse bocht maken om fietspad op te gaan :
https://www.google.nl/maps/@52.7036539, ... 56!6m1!1e1
En dan paar honderd meter verder mag je weer weg op :
https://www.google.nl/maps/@52.701601,4 ... 56!6m1!1e1
Helemaal leuk als je uit Schoorl komt richting Schoorldam, mag je 2 keer oversteken....
Als je vanuit Schoorl richting Bergen fietst moet je opeens laatste stuk fietspad op :
https://www.google.com/maps/@52.6849515 ... 56!6m1!1e1
Je ziet als je hier fietspad op wilt gaan totaal niet wat er van rechts komt, die laatste km fiets ik meestal gewoon ook gewoon over de weg.