Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gewicht, fietsen en afvallen.

knukkel
Forum-lid

Gebruikersavatar knukkel 02 aug 2016 10:35

Je moet kijken naar het aantal kJ dat je hebt geleverd. Dat is exact gemeten door je vermogensmeter.
Dat deel je door 4.184 (want 1 kcalth = 4.184 kJ) en die uitkomst deel je weer door 'plm' 0.23, omdat (zoals AMCF al zei) het 'rendement' van je lichaam om 'arbeid te leveren uit voedsel' ongeveer 23% is.

Dan verstook je om 1000 kJ arbeid te leveren dus ongeveer 1039 kcal.

De verschillen tussen de verschillende programma's zit hem volgens mij in de 'lichamelijke rendementen' die ze aanhouden (dus ergens tussen de 20 en 24%)

Martin78
Forum-lid

Gebruikersavatar Martin78 02 aug 2016 12:47

Martin78 schreef: wat is voor jullie een mooi ontbijt voor een lange intensieve rit waar je vooral goede vetten en gezonde producten binnen krijgt.

ik zelf maak meestal een smoothie van volle yoghurt met fruit en wat lijnzaad en spinazie
en geroosterd brood met avocado en gekookt ei

heeft iemand hier een helder licht op voor mij :winkthumb:
Ik breng hem nogmaals onder de aandacht

#sorry :oops:

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 02 aug 2016 13:01

waarom volle yoghurt?!

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 02 aug 2016 13:03

Kom havermoutpap (ong. 100 gr. havermout & 200 ml melk), soms aangevuld met muesli, noten en rozijnen.

Mijn ervaring: Als je goed getraind bent kun je tot 1 1/2 uur intensief fietsen zonder "zwaar" ontbijt. Daarna begint het lege gevoel te komen maar met een stevige pap vantevoren kan ik nog een uur extra voordat ik een vlugge japie naar binnen werk. Maar dan heb ik het echt over intensief fietsen.
older Budweiser

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 02 aug 2016 13:19

Is ook verschillend van persoon tot persoon. Ik heb een snelle verbranding en heb zeker een bord vol pasta nodig voordat ik vertrek.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Martin78
Forum-lid

Gebruikersavatar Martin78 02 aug 2016 13:30

kxlight schreef:waarom volle yoghurt?!
Wij proberen thuis samen wat gezonder te eten, en eigenlijk heb ik veel gelezen dat volle yoghurt wat beter zou zijn voor je lichaam.

Maar nogmaals er zijn vele theorieën ;)

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 02 aug 2016 13:45

Volle yoghurt geeft je sneller een verzadigt gevoel.
Ghost Nivolet 6LC

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 02 aug 2016 13:51

amclassic-fan schreef:Met een vermogensmeter weet je exact (nauw ja op 1 of 2 procent na) wat je verbruikt hebt. De enige onbekende variabelen met een vermogensmeter is namelijk de efficiëntie waarin je lichaam energie omzet in beweging en of dat nu 23% of 24% is dat veranderd de getallen niet significant.
Dat is ook wel weer zo.
Misschien eens een keer een vermogensmeter in mijn fiets hangen en dan wat verschillende routes met diverse app's rijden. Wie weet kan ik dan de app's "kalibreren' op basis van de vermogensmeter resultaten.
Het hoeft van mij niet heel nauwkeurig, als ik maar een indicatie heb van wat ik aan brandstof opstook.

Maar eens een keer een leuk tweedehands wiel met powertap op de kop zien te tikken.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 aug 2016 18:22

body schreef:Is ook verschillend van persoon tot persoon. Ik heb een snelle verbranding en heb zeker een bord vol pasta nodig voordat ik vertrek.
Want in volkoren brood zitten niet de juiste koolhydraten? Doe vooral waar je je goed bij voelt, maar voor je lichaam maakt 't allemaal echt geen wereld van verschil. Het verschil zit in dat deel tussen je oren.

@martin
Dat volle yoghurt beter is dan magere of halfvolle yoghurt zal waarschijnlijk door iemand beweerd zijn die denkt allergisch te zijn voor koolhydraten.
Ik vind je voorstel voor het ontbijt nogal geforceerd. Met de hoeveelheid vet en dergelijke zal je toch op z'n minst nog een uur of 2 na je ontbijt moeten wachten voor 't een beetje gezakt is. Bak yoghurt met havermout en of muesli kan je ook prima op fietsen, net als een paar sneetjes brood, beide gaat waarschijnlijk beter dan het voorgestelde ontbijt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 02 aug 2016 18:26

Vandaar dat ik volkoren pasta neem ;-)

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Martin78
Forum-lid

Gebruikersavatar Martin78 02 aug 2016 19:57

amclassic-fan schreef: @martin
Dat volle yoghurt beter is dan magere of halfvolle yoghurt zal waarschijnlijk door iemand beweerd zijn die denkt allergisch te zijn voor koolhydraten.
Ik vind je voorstel voor het ontbijt nogal geforceerd. Met de hoeveelheid vet en dergelijke zal je toch op z'n minst nog een uur of 2 na je ontbijt moeten wachten voor 't een beetje gezakt is. Bak yoghurt met havermout en of muesli kan je ook prima op fietsen, net als een paar sneetjes brood, beide gaat waarschijnlijk beter dan het voorgestelde ontbijt.
Ik zal dit proberen de aankomende ritten wat te minderen :winkthumb:

wouterkaas
Forum-lid

wouterkaas 08 aug 2016 14:46

Na mijn studie werd het toch maar eens tijd om alle biertjes en vet voedsel eraf te trainen. Sinds maart veel meer gaan fietsen en zit nu op gemiddeld 150 km per week. Daarnaast ook beter op mijn eten gaan letten en de koffie zwart gaan drinken i.p.v. melk en suiker. Inmiddels al 10 kg kwijt en mijn welvaartsbuik is zo goed als pleite.

Ik denk dat het anders eten een grote bijdrage heeft geleverd, maar daarnaast merk ik door het sporten dat ik me veel beter voel en het echt zonde vind om vaak aan de vette hap te gaan. Ik kijk vooral elke dag weer uit naar de volgende keer dat ik kan gaan fietsen, waar ik heen zal fietsen, hoe ver ik zal gaan.

Voor mij is het echt win-win. Fietsen is in de afgelopen maanden echt mijn passie geworden, ik ben anders gaan eten maar zeker niet minder lekker en ik val er ook nog enorm mee af, waardoor ik ook beter ga fietsen. Grootste aandeel in afvallen? Absoluut het eten, maar het fietsen zorgt voor de motivatie.

Plaats reactie