Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Race only: uitstervend ras?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 16 dec 2016 13:15

havana schreef:Ik heb Serge van Bikeparts4u / Koers.cc eens gevraagd om te reageren. Hij is ook een forumlid. Niet heel actief meer maar goed ;)

misschien kan Fiets eens een onderzoekje doen :)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6130
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 dec 2016 14:37

Vlgns mij moet een fietsenmaker zich alleen maar bezig houden met zijn beroep n.l. fietsen maken in de ruimste zin van het woord.! Mijns inziens al moeilijk genoeg om daarmee het hoofd boven water te houden.

Het verkopen van onderdelen of zelfs fietsen die via Internet goedkoper te krijgen zijn heeft m.i. geen zin. Tenzij iemand daarom vraagt en bereid is daarvoor extra te betalen. Eventueel zelf ook inkopen via Internet en doorverkopen met een kleine winst behoort ook tot de mogelijkheid.

Als je zelf al een inschatting maakt van de maandelijkse kosten (minimum loonkosten als ZZP + huur ong. 50m2) dan kom je toch al gauw uit op een omzet van bijna € 5000,00 per maand wil je dit kunnen volhouden.! Voor elke werknemer erbij op minimum loon is ong. € 4000,00 p/maand extra.

Met mijn fietsenmaker bij mij op de hoek heb ik weleens gesproken over het aanbieden van service- en onderhoudscontracten. Een concept dat vooral in de industrie en utiliteitsmarkt de afgelopen jaren is opgekomen. De eigenaar/gebruiker wordt daarmee voor een groot deel ontzorgd en betaalt daarvoor vooraf een jaarlijks bedrag. Heb zelf geen ervaring daarmee op particulier gebied, maar denk dat dit misschien is te onderzoeken op haalbaarheid. Tenslotte heeft elke fiets onderhoud nodig wil deze elke dag kunnen rijden. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 dec 2016 14:45

Er zijn miljoenen fietsen in Nederland die geen enkele vorm van onderhoud ontvangen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9065
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 dec 2016 14:55

colnagofreak schreef:
nijkie schreef: Met alleen race en of mtb redt je het niet.
Ik deel die mening niet, je moet je juist de keuze maken om een echte speciaal zaak te zijn!
Zelf zou ik nooit een racefiets kopen in een fietswinkel waar achter in een hoekje achter de stadsfietsen ook nog een paar racefietsen en mtb's staan.

Proberen je vaak te verkopen wat op dat moment in de winkel staat, dus loop je de kans op een niet juiste maat of geometrie van de fiets thuis te komen.

En als je daar nog eens terug moet voor onderhoud, vaak kunnen ze daar een derailleur nog niet eens fatsoenlijk afstellen.

Bovenstaande voorbeelden komen wekelijks op dit forum voorbij!
Dat is deze winkel ook verkopen ook trekking fietsen en hebben ook een moderne werkplaats.
Verkopen o.a Specialized Isaac santos.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1984
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 16 dec 2016 15:38

Orlok schreef: Als je zelf al een inschatting maakt van de maandelijkse kosten (minimum loonkosten als ZZP + huur ong. 50m2) dan kom je toch al gauw uit op een omzet van bijna € 5000,00 per maand wil je dit kunnen volhouden.! Voor elke werknemer erbij op minimum loon is ong. € 4000,00 p/maand extra.
Ik zou het liever over marge hebben... (of brutomarge/verkoopmarge) met deze omzet ga je het zeker niet redden ;). Daarnaast schat ik het bedrag nog wel wat hoger in... je vaste lasten zijn aanzienlijk.

Inhoudelijk; race/mtb only uitstervend? Ja, ik vermoed van wel, met uitzondering van liefhebberszaakjes / specialisten. Ik bestel veel (onderdelen) via internet, maar ga voor lastigere onderhoudsklussen of aankoop van nieuwe frames etc naar Klamer in Hoogezand. Niet goedkoop, wel goed. Kom er regelmatig, ook gewoon even kijken, je bouwt toch beetje een band op. En door andere dingen zelf te doen en onderdelen via het web te bestellen compenseer ik weer wat.

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 819
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 16 dec 2016 16:20

In Ede heb je sinds kort "de fietser" een experience center waar je fietsen kunt testen (http://defietser.nl) . En daarna kijken mensen op het internet waar ze het goedkoopste kunnen kopen. De lokale fietsenmaker wil deze fietsen dan weer niet rijklaar maken en maar daar heb je in Ede dan weer een winkel die daar weer op inspringt (http://fietsreparatie.nl).
Ideaal voor de consument, de doodsteek voor de lokale fietsenmaker als die niet heel snel aanpast.
Dus ik denk dat ook de Race only markt heel goed moet gaan evolueren om te blijven leven.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16879
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 dec 2016 21:08

Het is een moeilijke markt dus alleen racefietsen verkopen zal alleen voor een paar exclusieve kleinere zaken en een paar grote spelers die ook online verkopen zijn weggelegd.

Ik zie het probleem verder niet zo. Niemand vraagt om een bakker waar ze alleen zachte, witte puntjes verkopen of een ijzerwarenwinkel met alleen inbusboutjes. Bij mij in de buurt zitten twee racefiets-specialisten die ook e-bikes en kinderfietsen verkopen maar daarom zeker niet minder goed zijn dan een "race only" zaak als het op sportieve fietsen aankomt.
Campagnolo Ultra Dork

bikerke
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 16 dec 2016 22:36

Wil je "racefietsenmaker" zijn?
Dan kan dit enkel in bijberoep interessant zijn.
Dus moet je dit eerder als hobby dan als inkomen zien.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 16 dec 2016 23:23

Toch kom ik maar zelden een zaak tegen waar het echt goed geregeld is. 3 anecdotes:

Een grote zaak met goede reputatie, sponsort ook een eigen team (nee, het is niet Mantel). Ik loop naar binnen en er is niemand aanwezig. Ik roep een keer en niemand reageert. Na een minuutje maar weer naar buiten gegaan, als er zelfs geen personeel aanwezig is... (Overigens zitten ze ondertussen op een andere plek dan toen)

Verleden jaar moest ik nieuwe tape om mijn stuur laten leggen (dat kan ik zelf niet zo goed, teveel een priegelwerkje). De zaak waar ik mijn fiets gehaald had (LBS van keuze, aardige mannen met veel kennis en altijd snel klaar) had dat het jaar ervoor gedaan, maar die konden alleen maar goedkoop spul bieden omdat ze nou eenmaal geen speciaalzaak waren.
Dus ben ik naar een speciaalzaak met een redelijk goede reputatie gegaan, vantevoren een afspraak gemaakt, LizardSkins daar gekocht... Eens maar nooit meer ben ik daar binnengestapt. De prijs op de factuur klopte niet met de prijs op de site (in de winkel was het duurder, en er stond daar geen prijs bij), arbeidsloon was vrij ruim bemeten (3 kwartier...) en ik ben ook niet helemaal tevreden over hoe het eruitziet. Niet echt slecht, maar zeker de afwerking had wel wat beter gemogen. Klant kwijt, nooit meer een kans om die terug te krijgen.
(En als je dan zelf ook niet sterk in je schoenen staat ga je er ook niet over in discussie, maar dat is mijn eigen probleem)

Een tijdje terug fietste ik met een klein probleem: Als ik meer dan 20 kilometer reed ging mijn knie pijn doen. Teruggegaan naar platformpedalen tijdelijk, maar ik had niet voor niets dure wielrenschoenen gekocht... Een paar bikefitters in de regio aangeschreven, of die naar (alleen) de stand van mijn voet wilden kijken en wat dat moest kosten. 1 reactie gehad, van iemand die alleen een volledige bikefit wilde doen en dan alleen met onderdelen die hij zelf verkocht. Via een stagiaire bij het bedrijf waar ik destijds werkte uitgekomen bij een zaak waar ik nog nooit van had gehoord, 10tje later stonden mijn schoenplaatjes goed maar was het probleem niet opgelost. Enige experimentatie later een setje DA +4mm pedalen gehaald, nooit meer last gehad.

Totaal: uit de 6 zaken waar ik ooit ben binnengestapt vind ik er 5 op punten tekort schieten, en dat heeft in geen van deze gevallen met de prijs te maken. Er zit ook geen enkel verschil tussen speciaalzaken en breder georiënteerde winkels. Nou hoeft er niet gelijk iemand met koffie aan te komen zetten als ik binnenstap, maar dit is toch wel het andere eind van het spectrum.

Whoops, het is een beetje een off-topic verhaal geworden over mijn ervaringen, maar het is wel de reden dat ik geloof dat de race-only zaak op zijn laatste benen loopt. Er is niets wat ze echt beter doen.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, ik mag hopen dat als ik bijvoorbeeld een Swett koop ik daar wel wat service mag verwachten ;)

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 16 dec 2016 23:37

Nee_Nee schreef: Fast Eddy Cycles. Eddy was de sleutelaar van Dalla C. Hij is nat. kampioen veldrijden. Knappe sleutelaar.
Eddy heeft inmiddels ook een regenboogtruitje in zijn categorie. :like:
Afbeelding
Orlok schreef:Vlgns mij moet een fietsenmaker zich alleen maar bezig houden met zijn beroep n.l. fietsen maken in de ruimste zin van het woord.!
Klink als het gezegde over schoenmakers. Iedereen weet hoe het daarmee is afgelopen, de ambachtelijke dan, waarvan je er in iedere buurt eentje kon vinden.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 17 dec 2016 01:27

En door al die moeiljkheden die 'wij' ondervinden om een internetfiets te laten herstellen bij een FM brgrijp ik nog altijd niet dat er bijna geen kleine bedrijfjes (2 a3 man)zich organiseren om juist op deze problemen , het gat in de markt aan te grijpen een vanuit een klein bedrijfje enkel herstellingen uitvoeren als hun hoofd bezigheid en geen verkoopcentrale of iets dergelijk, oprichten.Wanneer bij succes kunnen ze uitbreiden naar herstellingen aan huis of elders onderweg, zich ter plaatse
begeven op de openbare weg als een mobiel dienst, en bij een val mogelijk zelfs een verpleger inschakelen. Moest ik jonger zijn ik begon er direct aan. Daarbij iemand die onderweg in het sukkelstraatje zit is zo blij dat hij geholpen wordt dat de interventie wat meer mag kosten Wanneer beginnen wij ermee.zijn er kandidaten :idea:

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 17 dec 2016 10:21

ottorongo schreef:Moest ik jonger zijn ik begon er direct aan.
Geen enkele ondernemer laat zich door leeftijd weerhouden ondernemer te zijn.
Jouw ideetje is leuk maar je gelooft er zelf niet eens in, waarom zou ik als ondernemer mijn tijd stoppen in een idee van iemand anders die er zelf niet in geloofd?

Voor het opstarten van een eenvoudige reparatiewerkplaats met gelijk 2 a 3 man heb je of diepe zakken nodig of monteurs die accepteren dat ze de eerste jaren weinig inkomen hebben.

Ja we lezen hier regelmatig dat mensen hier problemen hebben met spullen die ze op internet kochten en nu technische bijstand vereisen. Je gaat er daarbij voor het gemak maar vanuit dat deze mensen degene die hun problemen oplost rijkelijk zal betalen.
Je doet 2 aannames die je eerst zult moeten toetsen.
Om te beginnen moet je weten hoeveel mensen een fiets of fietsonderdeel kopen op het web en vervolgens hulp nodig hebben die alleen jij kunt bieden.
Ten tweede ga je er wel erg makkelijk vanuit dat deze mensen, die op internet kopen om geld uit te sparen, jou ruim willen betalen voor verleende diensten. Dat vind ik namelijk nogal in regenspraak met elkaar en betwijfel ten zeerste of mensen daartoe bereid zijn.

Vervolgens wil je ook nog mobiel service gaan verlenen.
Die mobiele fietsenmaker zijn er een aantal van, sommige doen het beste goed. De maar is misschien dat die vooral huis tuin en keukenfietsen repareren en een veel grote markt in een kleiner gebied kunnen bedienen. Belangrijk om de verhouding tussen gewerkte uren en betaalde uren een beetje binnen de perken te houden.

Voor het verlenen van hulp aan fietsers die hulp nodig hebben om thuis te komen zul je een complete servicedienst op moeten zetten met monteurs die 20 uur per dag bereikbaar zijn. Mensen zullen verwachtingen hebben dat je binnen x minuten hun te hulp schiet. Daarbij zul je er rekening mee moeten houden dat je voldoende mensen op standby heb voor het geval nog iemand zich meld met pech in dezelfde regio.

Pak de verhalen over Route Mobiel erbij en je ziet welke bedragen en vooral hoeveel abonnees je nodig hebt om zoiets te laten renderen tegen een bedrag dat mensen nog wel willen betalen. Als ze dat al willen, want de meeste mensen hebben allemaal wel een back up scenario. Anders dan bij een auto kun je een fiets makkelijk meenenemen in de trein of bij iemand in de kofferbak gooien. Ik vraag me af of mensen dit wel als probleem ervaren en er dus voor willen betalen.
De vraag ook hier, wat hebben mensen er echt voor over?

Plaats reactie