amclassic-fan schreef:
Laatste jaren zijn juist eerst de MTB velgen eerst breder gevolgen, daarna volgde het race spul pas. 17C was bij MTB velgen voor meer dan een decennium de standaard, maar daar komt nu echt geen fabrikant mee mee aanzetten. 20C is tegenwoordig al smal voor een MTB velg, 24 tot 30C is eerder de standaard buiten het aller lichtste XC spul.
Banden zijn ook breder geworden, 2.25 is geen uitzondering meer. En 21C is eerder de norm voor hardtails, ook de zwaardere hardtails. En het lichte(re) XC spul wordt per toeval gebruikt en gereden door de mensen die het snelst rijden (competitierenners dus...).
amclassic-fan schreef:En nee het cherry picken van fabrieksadviezen is niet bepaald een sterk argument. Ik kan er net zo makkelijk van andere leveranciers andere tabellen tegenover zetten.
Doe dat dan...
amclassic-fan schreef:Sterker nog windtunnel metingen genoeg die laten zien dat een bredere velg juist aerodynamischer is dan een smallere velg met dezelfde band gemonteerd. Het is niet zonder reden dat al die merken zwaardere bredere velgen zijn gaan maken.
Bredere velgen omdat de tendens ook bredere banden is. Heb ik al tot vervelens toe gezegd.
amclassic-fan schreef:42 mm op 19C is alles behalve een argument. Je kunt die 42 mm band ook nog wel op een 15C velg monteren, fietsen kan je er best mee. Maar het is verre van optimaal.
Wat is er zo 'verre van optimaal' aan??
amclassic-fan schreef:Betere aerodynamica en beter gedrag in bochten bij lage bandenspanning zijn gewoon keiharde voordelen van een bredere velg!
Bredere velgen, bredere banden. Trends. Remember? En ik ontken niet dat een bredere band op een smallere velg eventueel aerodynamischer kan zijn. Maar dat maakt van 25/15C nog niet een minder goede combinatie.
amclassic-fan schreef:En btw zowel de i als de r mag ik inderdaad voor m'n naam zetten.
Proficiat!