Ik kan inmiddels niet eens meer volgen wat je bedoelt dus ik geef het op. Succes ermeeNova schreef:Wat kan ik voor elkaar krijgen? Zaken worden me zo verkocht.timo2.0 schreef:Ik vraag mij vooral af waarom werkelijk helemaal niemand dat probleem heeft. Ik heb de afgelopen decennia tientallen fietsen bereden - allen met een 53 en een 39 tands voorblad - en geen van die fietsen vertoonde cq vertoont ook maar ergens slijtage door een aanlopend kettingblad. Hoe krijg jij dat dan wel voor elkaar?Nova schreef: Mijn huidige fietsen (verschillende fabrikanten modellen, zelfde wielen / chainrings / kettingen / tandwielen achter) vertonen alletwee een afgeslepen verdunning waar de chainring het dichtst komt.
Ik ondervind maar, hoor.
Dat niemand dat probleem heeft, welke basis heeft u voor die bewering?
Is het al niet veelzeggend dat zelfs die Santos dealer nog steeds geen kettingkast kan voorzien voor een 52 tands voorblad?
Waarom denkt u dat ik nu zit uit te kijken naar een fiets die wèl okee is?
Zo een santosbike zal waarschijnlijk 4000 euro of zo kosten. Ik heb dat ervoor over als het eindelijk iets is waar ik geen leven miserie en niet elke maand 2 euvels aan heb.
Ik ben dus genoopt terug zonder kettingkast, alhoewel die "chainrunner" misschien al een serieus verschil maakt. Onzeker, want uiteindelijk is het maar een flexibele darm opengesneden in 't midden. Als je je fiets ergens in de regen laat staan en die darm loopt onderaan vol, dan kan je ketting roesten onder die darm. En de ketting droogt allicht lastiger dan wanneer gewoon vrij.
Uit armoe naar single speed.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Misschien iets om de oude Velocipede opnieuw verder te ontwikkelen ...die had geen ketting maar een soort van direct-drive ..Back to basics .
MVG Arno
https://en.wikipedia.org/wiki/Velocipede
MVG Arno
https://en.wikipedia.org/wiki/Velocipede
Geen ketting, maar nu vaak naar de schoenmaker. 'T is altijd wat!
Het is wel duidelijk dat jij nooit je schoenen naar een schoenmaker brengt, voor je het weet ben je ze een half jaar kwijt...klimmer schreef: Geen ketting, maar nu vaak naar de schoenmaker. 'T is altijd wat!
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Heel vreemd hoe jullie hier allemaal maar off-topic blijven doorlullen hoor. Ok, de tekst die de TS plaatste in het begin was misschien niet voor iedereen heel duidelijk. Maar daarom zo lullig doen? Moet dit?
Heb het al aangehaald; heb soms het gevoel dat fietsen, wielrennen of hoe je het ook wenst te noemen, hier op het forum als elitair wordt beschouwd en dat iedereen zich het recht geeft om een ander af te kraken als de vraag of het antwoord niet in het kraam past van de lezer. Is het zo moeilijk om normaal te doen, dan?
<Hopla, ik ben ook off-topic!> Alleszins, Nova: veel plezier met je nieuwe aanwinst en ik wens je heel veel zorgeloze kilometers toe.
Heb het al aangehaald; heb soms het gevoel dat fietsen, wielrennen of hoe je het ook wenst te noemen, hier op het forum als elitair wordt beschouwd en dat iedereen zich het recht geeft om een ander af te kraken als de vraag of het antwoord niet in het kraam past van de lezer. Is het zo moeilijk om normaal te doen, dan?
<Hopla, ik ben ook off-topic!> Alleszins, Nova: veel plezier met je nieuwe aanwinst en ik wens je heel veel zorgeloze kilometers toe.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
Dank u voor deze vriendelijke post.svvander schreef:Heel vreemd hoe jullie hier allemaal maar off-topic blijven doorlullen hoor. Ok, de tekst die de TS plaatste in het begin was misschien niet voor iedereen heel duidelijk. Maar daarom zo lullig doen? Moet dit?
Heb het al aangehaald; heb soms het gevoel dat fietsen, wielrennen of hoe je het ook wenst te noemen, hier op het forum als elitair wordt beschouwd en dat iedereen zich het recht geeft om een ander af te kraken als de vraag of het antwoord niet in het kraam past van de lezer. Is het zo moeilijk om normaal te doen, dan?
<Hopla, ik ben ook off-topic!> Alleszins, Nova: veel plezier met je nieuwe aanwinst en ik wens je heel veel zorgeloze kilometers toe.
Ik ben gewoon iemand die nooit graag met auto heeft gereden, ook behalve werk op grotere afstand weinig reden toe had. Toen ik dichter werk vond heb ik de auto nog enkele jaren gehouden met de gedachte 'bij winter/slecht weer...'. Maar dat bleek niet realistisch (niet willen starten door lang stil) en geld weggeven aan verzekeringen en staat.
Echter, na enige jaren en nieuwe fietsen, en nochtans veel minder km dan nu (werk was 9 km enkel, en daarbuiten reed ik niet) bleek slijtage een serieuze factor te zijn, en herstel niet evident.
Want, ik zit in de situatie dat ik mijn plan moet trekken. Ik heb niet eens een gsm en ook nooit gehad. Ik heb ook niemand om te bellen om me bij euvel uit de nood te helpen.
Ik kende toen niks van fietstechniek (en eigenlijk is dat nu weinig anders). Als ik tegenover fietsverkopers/herstellers opmerk dat die zaken wel erg gemakkelijk slijten, dan zeggen die dat je fietsen moet onderhouden / reinigen.
Waar, maar wat kan ik meer doen dan water/sop/borstel? Een vettige ketting, vettige tandwielen, modder, als je zaken wilt reinigen zoals het hoort moet je demonteren, en begin maar als leek, en dan nog terug samen krijgen. Als dat niet lukt dan sta ik daar, moet naar werk en geen fiets.
De algemene indruk die ik in de tijd heb overgehouden van de hele fietshandel is dat ze staat te springen om je nieuwe fietsen te verkopen, en bereidwillig om die enkele keren te herstellen en niet meer. Dan is de bedoeling wegwerpfiets. Dat verklaart waarom een herstelling steeds langer duurt - je beu maken.
Dat wegwerpmotief blijkt uit de gevolgen ervan: massa's fietsen tweedehands en in sterk door overheid gesubsidieerde bedrijven, zoals "kringwinkels"-vzw's - dus voor niks weggegeven. Die herstellen dat zogezegd, maar het is erg opletten - met alles daar, van het tiental elektro producten dat ik er kocht, waren er 2 bij kopen defect in de mate van onbruikbaar (ze herstellen niet, ze geven je geld gewoon terug), en de helft mankementen waarmee nog te leven valt).
Ik kocht er eens een paar schoenen. Ik deed ze bij thuiskomen aan. Enkele uren later wilde ik ze uittrekken, trek aan de hak, en die kwam met de hele zool zomaar los.
Die "wegwerp" strategie is op zichzelf niet het hele / grote probleem, wel dat je erdoor met miserie zit, verongelukken (zie dat loskomend stuur) tot ergens strop zitten en moeten liften naar huis.
Om een zoveelste "miserie van de week" te verhalen:
Woensdag, moest ik uitwijken, zag een put aan de wegrand te laat, en hotste erdoor. Had al direct door dat het spaakwerk ergens schade had en inderdaad, gebroken spaak.
Was op weg naar die Santos dealer waar ik die nieuwe reisfiets wil kopen.
Ik dacht, die gaat dat kunnen (en willen!) fixen.
Spreken over de nieuwe fiets ging, maar die spaak, nee bezig met klant (snap ik).
Hij verwijst me naar een fietspunten bedrijf in de stad (een vzw gesubsidieert door overheid).
Toen ik een dikke maand terug mijn ketting brak werd ik in de dichtstbije fietsenzaak door personeel dat met de handen in de zakken achter de kassa stond ook naar dat fietspunten bedrijf verwezen.
Ik reeds dus verder, naar het meest dichtbije punt.
Daar vertellen ze me dat ze zonder spaken zitten.
Ze verwijzen me naar een ander fiets punt. Was in stad, dingen liggen maar enkele km van elkaar, dus okee.
Ik kom er aan, een oudere persoon is bezig aan een fiets en een jongere staat achter de kassa zo te zien niks te doen. Die zegt me dat hij nieuw is en spaken vervangen / uitlijnen niet kan, en zijn kollega bezig is (hij vroeg hem ook niks).
Hij stelt me voor om morgen terug te komen.
En ik dus terug naar huis op het wiel met de gebroken spaak.
Dag later.
Ik dacht, ze hebben intussen misschien terug spaken in het centrum punt, was ook het dichtst en moest er toch passeren, dus naar daar. Met het betrokken wiel op mijn bagagedrager (had een reserve wiel geplaatst) zodat ik het kon afgeven voor herstelling als het niet direct kon.
Wat zeggen ze me: ze vervangen in dat punt geen spaken. Waarom niet: omdat ze "niet voorzien" zijn van een uitlijnopstelling (iets dat je in een bankschroef klemt en het wiel in plaatst). Ze verwijzen me opnieuw naar dat ander punt.
Ik dus toch weer naar daar.
Bij aankomst zelfde scenario als de dag ervoor. Wel andere personen.
Een oudere die bezig is binnen en een jongere, die nu echter buiten bezig lijkt aan een fiets en me negeerde, en toen ik aandrong na een tiental minuten vroeg om te wachten.
Waarom "bezig lijkt": de fiets stond omgekeerd op het asfalt. Stuur en zadel dus gewoon op steen, niks ertussen om krassen te voorkomen, en het was alsof hij maar wat draaide, er was geen doel herkenbaar. Hij schakelde almaar, bewoog de ketting op en neer, maar regelde niks.
Toen ging ie naar binnen, en begon op de computer aan de kassa te tokkelen. Dat bleef ook duren. Ik stond er intussen meer dan een halfuur. Plots pakte de jongere kerel een tas, en maakte aanstalten om buiten te gaan. Ik hield hem aan en vroeg wanneer hij me ging helpen.
Antwoord: mijn werktijd is over, ik ga naar huis. En weg is ie!!!
Ik ga dan verder naar binnen, en trek de aandacht van de oudere kerel, die bezig is aan een fiets en met de klant bij hem. De voorrem ging niet goed, hij spoot er wat smeermiddel in maar hielp blijkbaar niet genoeg en hij zei de klant dat hij er verder niks aan kon doen, roest/veren vast, klant moest naar een fietsenwinkel gaan om een nieuwe rem.
Klant weg en hoera eindelijk mijn beurt (intussen 3 kwartier).
Dacht ik.
Want er kwam een vrouw binnen die enkele vragen wilde stellen, en hij ging ernaartoe en liet me weer staan. Duurde gelukkig niet lang.
En dan eindelijk mijn los wiel. Hij ging het niet direct doen (natuurlijk...) maar ging wel rap even kijken "om te zien hoe erg het was".
Pakt zo een uitlijningsopstelling en klemt die in een bankschroef.
Wiel erin. Kijkt, bromt. Kijkt nog eens, bromt. Zegt niks duidelijk. Uiteindelijk: goed. Ik kan mijn wiel begin volgende week weer oppikken.
Intussen begon het me te dagen. Ik dacht, ik ga wat spaken kopen, zodat iedereen die kan, eender waar, me kan helpen, zonder materialen/voorraad kast. Kost quasi niks ook.
Ik vraag de kerel dus om een tiental losse spaken.
Goed. Hij loopt naar zijn geriefkasten, en begint te zoeken (ja, haha).
Uiteindelijk, enige glazen bokalen met bossen spaken erin. Blijkbaar van verschillende lengtes. Daar zit hij minutenlang in te rommelen om de juiste (hij had gemeten) lengtes eruit te vissen.
En dan (had het eigenlijk niet gevraagd) hetzelfde, voor nippels, in 1 doosje. Het verschil was op het zicht niet te zien en hij had 50 proberen eropdraaien pogingen nodig om 8 juiste nippels te vinden.
Ik afrekenen aan de kassa (een dikke 3 euro), en weg.
Uiteindelijk bijna 5 kwartier in dat punt geweest, na een kwartier in het eerste punt, totaal al een uur en half. Om alleen maar een wiel voor herstelling af te geven!!!
Blijkbaar is in die staats gesubsidieerde vzw's tewerkstelling belangrijker dan het werk zelf. Een fietsherstelpunt dat zelfs geen wieluitlijningsopstelling krijgt als materiaal, komaan zeg.
Zelfs het wel gemotiveerde personeel kan zo niet helpen.
En zo zie je: de ene gouden regel die zich weer herhaalde: je plan moeten kunnen trekken. Het zelf doen. Ik ga dus zien om te leren zelf spaken te vervangen. Ik heb de gekochte exemplaren in mijn materialentasje gestoken. Een spansleutel-ring met uitsparingen had ik al gevonden ergens op een marktje. Hopend dat de spaken inderdaad de juiste zijn, natuurlijk.
En daarom mijn zoektocht naar een solide fiets, en dit onderwerp "uit armoe naar singlespeed". Niet om slijtage / miserie uit te sluiten! Wel om het te minimaliseren!
Woensdag, moest ik uitwijken, zag een put aan de wegrand te laat, en hotste erdoor. Had al direct door dat het spaakwerk ergens schade had en inderdaad, gebroken spaak.
Was op weg naar die Santos dealer waar ik die nieuwe reisfiets wil kopen.
Ik dacht, die gaat dat kunnen (en willen!) fixen.
Spreken over de nieuwe fiets ging, maar die spaak, nee bezig met klant (snap ik).
Hij verwijst me naar een fietspunten bedrijf in de stad (een vzw gesubsidieert door overheid).
Toen ik een dikke maand terug mijn ketting brak werd ik in de dichtstbije fietsenzaak door personeel dat met de handen in de zakken achter de kassa stond ook naar dat fietspunten bedrijf verwezen.
Ik reeds dus verder, naar het meest dichtbije punt.
Daar vertellen ze me dat ze zonder spaken zitten.
Ze verwijzen me naar een ander fiets punt. Was in stad, dingen liggen maar enkele km van elkaar, dus okee.
Ik kom er aan, een oudere persoon is bezig aan een fiets en een jongere staat achter de kassa zo te zien niks te doen. Die zegt me dat hij nieuw is en spaken vervangen / uitlijnen niet kan, en zijn kollega bezig is (hij vroeg hem ook niks).
Hij stelt me voor om morgen terug te komen.
En ik dus terug naar huis op het wiel met de gebroken spaak.
Dag later.
Ik dacht, ze hebben intussen misschien terug spaken in het centrum punt, was ook het dichtst en moest er toch passeren, dus naar daar. Met het betrokken wiel op mijn bagagedrager (had een reserve wiel geplaatst) zodat ik het kon afgeven voor herstelling als het niet direct kon.
Wat zeggen ze me: ze vervangen in dat punt geen spaken. Waarom niet: omdat ze "niet voorzien" zijn van een uitlijnopstelling (iets dat je in een bankschroef klemt en het wiel in plaatst). Ze verwijzen me opnieuw naar dat ander punt.
Ik dus toch weer naar daar.
Bij aankomst zelfde scenario als de dag ervoor. Wel andere personen.
Een oudere die bezig is binnen en een jongere, die nu echter buiten bezig lijkt aan een fiets en me negeerde, en toen ik aandrong na een tiental minuten vroeg om te wachten.
Waarom "bezig lijkt": de fiets stond omgekeerd op het asfalt. Stuur en zadel dus gewoon op steen, niks ertussen om krassen te voorkomen, en het was alsof hij maar wat draaide, er was geen doel herkenbaar. Hij schakelde almaar, bewoog de ketting op en neer, maar regelde niks.
Toen ging ie naar binnen, en begon op de computer aan de kassa te tokkelen. Dat bleef ook duren. Ik stond er intussen meer dan een halfuur. Plots pakte de jongere kerel een tas, en maakte aanstalten om buiten te gaan. Ik hield hem aan en vroeg wanneer hij me ging helpen.
Antwoord: mijn werktijd is over, ik ga naar huis. En weg is ie!!!
Ik ga dan verder naar binnen, en trek de aandacht van de oudere kerel, die bezig is aan een fiets en met de klant bij hem. De voorrem ging niet goed, hij spoot er wat smeermiddel in maar hielp blijkbaar niet genoeg en hij zei de klant dat hij er verder niks aan kon doen, roest/veren vast, klant moest naar een fietsenwinkel gaan om een nieuwe rem.
Klant weg en hoera eindelijk mijn beurt (intussen 3 kwartier).
Dacht ik.
Want er kwam een vrouw binnen die enkele vragen wilde stellen, en hij ging ernaartoe en liet me weer staan. Duurde gelukkig niet lang.
En dan eindelijk mijn los wiel. Hij ging het niet direct doen (natuurlijk...) maar ging wel rap even kijken "om te zien hoe erg het was".
Pakt zo een uitlijningsopstelling en klemt die in een bankschroef.
Wiel erin. Kijkt, bromt. Kijkt nog eens, bromt. Zegt niks duidelijk. Uiteindelijk: goed. Ik kan mijn wiel begin volgende week weer oppikken.
Intussen begon het me te dagen. Ik dacht, ik ga wat spaken kopen, zodat iedereen die kan, eender waar, me kan helpen, zonder materialen/voorraad kast. Kost quasi niks ook.
Ik vraag de kerel dus om een tiental losse spaken.
Goed. Hij loopt naar zijn geriefkasten, en begint te zoeken (ja, haha).
Uiteindelijk, enige glazen bokalen met bossen spaken erin. Blijkbaar van verschillende lengtes. Daar zit hij minutenlang in te rommelen om de juiste (hij had gemeten) lengtes eruit te vissen.
En dan (had het eigenlijk niet gevraagd) hetzelfde, voor nippels, in 1 doosje. Het verschil was op het zicht niet te zien en hij had 50 proberen eropdraaien pogingen nodig om 8 juiste nippels te vinden.
Ik afrekenen aan de kassa (een dikke 3 euro), en weg.
Uiteindelijk bijna 5 kwartier in dat punt geweest, na een kwartier in het eerste punt, totaal al een uur en half. Om alleen maar een wiel voor herstelling af te geven!!!
Blijkbaar is in die staats gesubsidieerde vzw's tewerkstelling belangrijker dan het werk zelf. Een fietsherstelpunt dat zelfs geen wieluitlijningsopstelling krijgt als materiaal, komaan zeg.
Zelfs het wel gemotiveerde personeel kan zo niet helpen.
En zo zie je: de ene gouden regel die zich weer herhaalde: je plan moeten kunnen trekken. Het zelf doen. Ik ga dus zien om te leren zelf spaken te vervangen. Ik heb de gekochte exemplaren in mijn materialentasje gestoken. Een spansleutel-ring met uitsparingen had ik al gevonden ergens op een marktje. Hopend dat de spaken inderdaad de juiste zijn, natuurlijk.
En daarom mijn zoektocht naar een solide fiets, en dit onderwerp "uit armoe naar singlespeed". Niet om slijtage / miserie uit te sluiten! Wel om het te minimaliseren!
Dat fietsherstelpunt hield wel zijn belofte, de spaak was vervangen en het wiel uitgelijnd, net afgehaald. En hun prijs is de helft van deze die de fietswinkels in de stad aanrekenen. Geen eerlijke vergelijking natuurlijk, wegens die staatssubsidiering / bevoordeling.
De Santos fiets is ook besteld vandaag, voorschot zonet betaald.
Mijn specifieke wensen (doortrapper, zware ketting), zijn overgemaakt. De fiets zal dus enig maatwerk op dat vlak moeten worden.
Vrij prijzig voor een fixie/doortrapper: wat boven de 4000 euro. Wegens geen versnellingen is er geen Rohloff, anders was het 5000+ euro.
Eigenlijk betaal ik dus vooral voor dat maatwerk.
De Santos fiets is ook besteld vandaag, voorschot zonet betaald.
Mijn specifieke wensen (doortrapper, zware ketting), zijn overgemaakt. De fiets zal dus enig maatwerk op dat vlak moeten worden.
Vrij prijzig voor een fixie/doortrapper: wat boven de 4000 euro. Wegens geen versnellingen is er geen Rohloff, anders was het 5000+ euro.
Eigenlijk betaal ik dus vooral voor dat maatwerk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Nu jezelf nog inschrijven voor een cursus fiets onderhoud om te leren wat voor onderhoud er noodzakelijk is zelf te doen. (lees schoonmaken en eenvoudige smeerklusjes)
Als je je daar dan ook aan houd, zal je heel veel probleemloze kilometers kunnen maken met de Santos ,want daar zijn die voor gemaakt.
Als je je daar dan ook aan houd, zal je heel veel probleemloze kilometers kunnen maken met de Santos ,want daar zijn die voor gemaakt.
Ik geloof niets van een Santos fixie voor meer dan €4000,=. Zeker die motorfietsketting!
Ga maar door met fantaseren.
Ga maar door met fantaseren.
Nova heeft een gave.
Die kan een een roman schrijven over een gebroken spaak, een slappe ketting en een lekke band. Zo'n pil van 500 pagina's of meer en op het einde snap je er nog steeds niks van. Ligt het nu aan mij of gaan die lappen tekst echt ergens over?
Die kan een een roman schrijven over een gebroken spaak, een slappe ketting en een lekke band. Zo'n pil van 500 pagina's of meer en op het einde snap je er nog steeds niks van. Ligt het nu aan mij of gaan die lappen tekst echt ergens over?
Live fast; die young. mijn blog