Eerste keer zelf een wiel bouwen
Vandaag een begin gemaakt met het opnieuw inspaken. Hierbij het stappenplan van Roger Musson gebruikt.
Bij het demonteren had ik de spaken links en rechts apart gelegd maar kennelijk is er toch eentje van de ene stapel in de andere terecht gekomen waardoor ik nu zit met een in ieder geval één spaak die te lang is. Ik vrees dus dat de boel weer uit elkaar moet, maar dat is niet erg want al doende leert men!
Bij het demonteren had ik de spaken links en rechts apart gelegd maar kennelijk is er toch eentje van de ene stapel in de andere terecht gekomen waardoor ik nu zit met een in ieder geval één spaak die te lang is. Ik vrees dus dat de boel weer uit elkaar moet, maar dat is niet erg want al doende leert men!
-
- Forum-lid
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
@havana, waarom zit dat tape om de velg ?
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Om het ventielgat te markeren.
Als het puur voor de oefening is, lijkt een foutje in spaaklengte me weinig bezwaarlijk. Strak trekken lukt vast wel.
De foto suggereert dat de spaken rond het ventielgat kruisend verlopen, alsof het patroon een spaakgat verschoven is. Maar misschien vertekent de hoek. Een kruisende spaak bij het ventielgat zou voor mij wel reden tot herspaken zijn.
De foto suggereert dat de spaken rond het ventielgat kruisend verlopen, alsof het patroon een spaakgat verschoven is. Maar misschien vertekent de hoek. Een kruisende spaak bij het ventielgat zou voor mij wel reden tot herspaken zijn.
Cursus nog niet gehad, moet het voorlopig met het boek van Musson doen. Ook hij vindt dat t ventiel vrij moet liggen en het was me al opgevallen dat dit inderdaad niet echt gelukt was....
Volgens mij hebben jullie trouwens gelijk dus we gaan de boel opnieuw doen, kan ik meteen even de spaken nameten.
Geeft erg veel rust om met een wiel van 10€ te prutsen trouwens...
Volgens mij hebben jullie trouwens gelijk dus we gaan de boel opnieuw doen, kan ik meteen even de spaken nameten.
Geeft erg veel rust om met een wiel van 10€ te prutsen trouwens...
Ook met dure onderdelen kan je het gewoon overdoen hoor.
Spaaklengten verhaspeld is me zelfs recent nog wel eens overkomen, so what, begin je gewoon overnieuw...
1e spaak altijd naast het ventielgat dan komt de rest (bijna) vanzelf goed...
Spaaklengten verhaspeld is me zelfs recent nog wel eens overkomen, so what, begin je gewoon overnieuw...
1e spaak altijd naast het ventielgat dan komt de rest (bijna) vanzelf goed...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik vraag me dan af waar het fout gegaan is want als je de eerste foto bekijkt dan zie je dat ik wel degelijk naast het ventielgat begonnen ben.
Any thoughts? Wellicht zou het kunnen liggen aan het type velg (Musson noemt dit type 1 of type 2, moet eerlijk zeggen dat ik niet gecheckt heb vooraf).
Any thoughts? Wellicht zou het kunnen liggen aan het type velg (Musson noemt dit type 1 of type 2, moet eerlijk zeggen dat ik niet gecheckt heb vooraf).
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
En mevr. Havana vind dit allemaal OK op de eettafel ?