Een foto van de beladen fiets met de berijder ernaast zou ook al leuk en illustratief zijn....
PS, zulke vrachten zijn met een aanhangertje toch veel makkelijker en comfortabeler te vervoeren, blijft de fiets ook langer heel...
Kettingblad keuze
Aanhangertje heb ik al eerder aangedragen als oplossing voor het probleem van Nova . maar is denk ik niet aangenomen .Nova had reeds ervaringen met een aanhangertje van slechte kwaliteit meen ik me te herinneren .
Ja, dat zou ook weer een jarenlange zoektocht naar een idiotproof ding worden.......voor Nova is Nova "engineering" nodig , alles 2x zo zwaar en slijtvast als voor de doosnee consument.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik heb geen slechte ervaringen met aanhangertjes, ik heb3 fietskarren, waarvan ik 1 totnogtoe 1 keer heb gebruikt voor maar enkele straten ver. Ik heb ze tweedehands gekocht voor later.
Het is gewoon onpraktisch voor me om met een aanhanger rond te hotsen. Ik weet zelden op voorhand wat ik mee ga hebben, en een aanhanger weegt zelf ook toch tenminste 10 kilo, dus als ik de boel met mijn fiets kan meenemen, ben ik beter af zonder aanhanger.
Karren zijn nuttig als ik van thuis zaken meeneemt naar elders. Gekende lading, afstand, weerkeuze, quasi alles voorspelbaar.
Maar dat is vooralsnog niet mijn situatie.
Het is gewoon onpraktisch voor me om met een aanhanger rond te hotsen. Ik weet zelden op voorhand wat ik mee ga hebben, en een aanhanger weegt zelf ook toch tenminste 10 kilo, dus als ik de boel met mijn fiets kan meenemen, ben ik beter af zonder aanhanger.
Karren zijn nuttig als ik van thuis zaken meeneemt naar elders. Gekende lading, afstand, weerkeuze, quasi alles voorspelbaar.
Maar dat is vooralsnog niet mijn situatie.
Ik heb nu een Stronglight 2000 kettingblad van 1/8", zoals te zien op http://velosolo.co.uk/strong2000.html
Het is weliswaar 1/8", maar toch zijn de tandtoppen beduidend smaller dan wat ik had gedacht. Het Velosolo (eigen product) 16T tandwiel achteraan heeft veel dikkere tandtoppen.
De vraag is nu, of dit verschil voor / achter kan bedoeld zijn om de kettinguitlijning minder kritisch te maken, anders gezegd eenzelfde dikte voor is problematisch.
In het andere geval echter, zou ik voor een toekomstige vervanging kunnen zoeken naar een merk/model met ook zo dikke tandtoppen als achter.
Dus kan die kettinguitlijning de reden zijn, of is het gewoon design?
Het is weliswaar 1/8", maar toch zijn de tandtoppen beduidend smaller dan wat ik had gedacht. Het Velosolo (eigen product) 16T tandwiel achteraan heeft veel dikkere tandtoppen.
De vraag is nu, of dit verschil voor / achter kan bedoeld zijn om de kettinguitlijning minder kritisch te maken, anders gezegd eenzelfde dikte voor is problematisch.
In het andere geval echter, zou ik voor een toekomstige vervanging kunnen zoeken naar een merk/model met ook zo dikke tandtoppen als achter.
Dus kan die kettinguitlijning de reden zijn, of is het gewoon design?
Een tandtop is altijd wat smaller dan de rest , anders zou de ketting er bij de minste afwijking aflopen.
Tandtoppen zijn van geen belang voor slijtage, wel waar de rolletjes van de ketting tegenaan komen.
Tandtoppen zijn van geen belang voor slijtage, wel waar de rolletjes van de ketting tegenaan komen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik heb deze middag ontdekt dat de bladbouden, de binnenkant (hol center) van die Stronglight al geroest zijn. 2 weken na montage. Allicht van vorige week donderdag, toen ik nogal wat sneeuw heb gehad. Zo zie je, beter preventief alles inolien of siliconen / mastiek erop.
Dat Son flut achterlichtje zou zogezegd waterdicht zijn, en toch heb ik plakband rond de scheiding plastiek kap en alu basis gedaan. Het ingegoten dingetje kost 50 euro, beter zeker spelen.
Ik heb in elke bladbout een druppel olie gedaan.
Dat Son flut achterlichtje zou zogezegd waterdicht zijn, en toch heb ik plakband rond de scheiding plastiek kap en alu basis gedaan. Het ingegoten dingetje kost 50 euro, beter zeker spelen.
Ik heb in elke bladbout een druppel olie gedaan.
I.p.v. siliconen/mastiek adviseer ik spuitwas voor holle ruimten van auto's zoals van ML Tectyl
Dringt in elke spleet door en spoelt er niet meteen af bij nattigheid.
Werkt ook goed op de ketting.
Voorbeeld:
http://www.mercuriustools.nl/gereedscha ... ine-20065/
Dringt in elke spleet door en spoelt er niet meteen af bij nattigheid.
Werkt ook goed op de ketting.
Voorbeeld:
http://www.mercuriustools.nl/gereedscha ... ine-20065/
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Mastiek is een hechtende, consistente laag.
Raakt niet verontreinigd, lost niet op, wordt niet bros, wrijft niet zomaar af, is taai en elastisch en geeft enige mechanische bescherming.
Siliconen ook, maar dan alles in mindere mate.
Ik heb de mastiek/siliconen toch al, voor andere doeleinden, en voor deze kleine beschermende toepassingen op / aan de fiets, is de benodigde hoeveelheid compleet te verwaarlozen. Kost me dus niks meer.
Ik heb bvb de rivetten van mijn fietstassen van mastiek voorzien, omdat ik weet dat ze anders wegroesten. Die mastiek zit er na al die jaren nog steeds op, en geen roest.
Terwijl het toch met weinig moeite eenvoudig verwijderbaar is, je plukt/pulkt het eraf, eventueel met een tangetje. Of zelfs gewoon met een plat stokje hout van een hoera-lolly: je duwt het er daarmee af zonder krassen te maken in metaal.
Een alternatief zou Denso tape/mastiek zijn, maar dat is niet praktisch voor kleine prullen als schroeven, rivetten en dergelijke. Echte mastiek doorgaat een chemische reactie om "uit te harden (allez, stijf te worden), ervoor kun je het met een fijn penseeltje overal op borstelen of met een plamuurmesje op spatelen / strijken (voor iets dikkere lagen). Het heeft een erg goede aanvangshechting, en duurt bestek vele uren/dag om stijf te worden, dus tijd zat bij het ermee werken, en veel corrigeren mogelijk.
Raakt niet verontreinigd, lost niet op, wordt niet bros, wrijft niet zomaar af, is taai en elastisch en geeft enige mechanische bescherming.
Siliconen ook, maar dan alles in mindere mate.
Ik heb de mastiek/siliconen toch al, voor andere doeleinden, en voor deze kleine beschermende toepassingen op / aan de fiets, is de benodigde hoeveelheid compleet te verwaarlozen. Kost me dus niks meer.
Ik heb bvb de rivetten van mijn fietstassen van mastiek voorzien, omdat ik weet dat ze anders wegroesten. Die mastiek zit er na al die jaren nog steeds op, en geen roest.
Terwijl het toch met weinig moeite eenvoudig verwijderbaar is, je plukt/pulkt het eraf, eventueel met een tangetje. Of zelfs gewoon met een plat stokje hout van een hoera-lolly: je duwt het er daarmee af zonder krassen te maken in metaal.
Een alternatief zou Denso tape/mastiek zijn, maar dat is niet praktisch voor kleine prullen als schroeven, rivetten en dergelijke. Echte mastiek doorgaat een chemische reactie om "uit te harden (allez, stijf te worden), ervoor kun je het met een fijn penseeltje overal op borstelen of met een plamuurmesje op spatelen / strijken (voor iets dikkere lagen). Het heeft een erg goede aanvangshechting, en duurt bestek vele uren/dag om stijf te worden, dus tijd zat bij het ermee werken, en veel corrigeren mogelijk.