Je hebt gelijk, het lijkt een beetje optisch bedrog maar als ik beter kijk dan is het inderdaad kruis 2 met een hoek van 90 graden.amclassic-fan schreef: ↑05 dec 2017 15:08 De DS van een Zonda is 2x over kruis. Idealiter staan maken de spaken bij het achterwiel een hoek van 90 graden tov de flens, op deze manier worden de aandrijfkrachten het best opgevangen.
Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Een update.
De spaken zijn binnen. Het voorwiel zit in elkaar. Ik moet nog wel wat richten enzo maar het resultaat is al acceptabel.
Het achterwiel is een ander verhaal.
Even een vraag. Ik ben niet zeker of ik het spaakpatroon (kruis 2) op de juiste manier creëer. Volgens Roger Musson moet je de naaf tegen de klok indraaien (achteruit) en de velg stilhouden. Maar in dit filmpje wordt de naaf vooruit gedraaid.
Wat is nu de juiste methode...?
De spaken zijn binnen. Het voorwiel zit in elkaar. Ik moet nog wel wat richten enzo maar het resultaat is al acceptabel.
Het achterwiel is een ander verhaal.
Even een vraag. Ik ben niet zeker of ik het spaakpatroon (kruis 2) op de juiste manier creëer. Volgens Roger Musson moet je de naaf tegen de klok indraaien (achteruit) en de velg stilhouden. Maar in dit filmpje wordt de naaf vooruit gedraaid.
Wat is nu de juiste methode...?
Daar zijn 3 meningen over:
1-Trekkende spaken koppen naar binnen
2-Trekkende spaken koppen naar buiten
3 Maakt niet uit
Ik doe al sinds mensenheugenis 1 , maar denk tevens dat het niet uitmaakt.
Overigens moet je het wel weten voor je begint, anders komt het niet goed uit met het ventielgat....
1-Trekkende spaken koppen naar binnen
2-Trekkende spaken koppen naar buiten
3 Maakt niet uit
Ik doe al sinds mensenheugenis 1 , maar denk tevens dat het niet uitmaakt.
Overigens moet je het wel weten voor je begint, anders komt het niet goed uit met het ventielgat....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Musson monteert eerst de heads out spaken, dus de duwende spaken eerst.
Dank heren.
Dank heren.
Havana, hoeveel spaken heb je voor achterwiel? Mijn eerste bouwprojectje wordt als volgt: DT Swiss R460 velgen (24/28) met Novatec naven. Qua gewicht zou ik met 20/24 toekomen maar de R460 velg vind ik niet in 20 hole (ook al staat die zo beschikbaar op de website van DT Swiss). In het boek van Musson raadt hij kruis 3 aan voor 28 spaken, maar bij andere bronnen lijkt dit meestal kruis 2 te zijn. Musson stelt expliciet dat het aantal kruis geen invloed heeft op de sterkte/performantie van een wiel. Ik ben nog niet helemaal door het boek maar is het enige verschil tussen kruis 2 en 3 voor een wiel met 28 spaken dan het visuele en/of de eenvoud van het spaken?
28 spaaks 2 of 3 is IMO lood om oud ijzer en eenvoudiger is 2 ook niet, alleen iets anders.
Alleen bij een hoge flens rechtsachter zou ik aan 2x de voorkeur geven.
Ik heb zelf ook een DT Swiss R460 set 28/24 en heb alles 2x gedaan, in radiaal spaken zie ik bij 24 of meer geen heil.
Overigens vind ik het Musson boek niet zo goed, want er staat me te weinig achtergrondinformatie in, waarom iets zo en niet anders, wat dat betreft is Jobst Brandt veel beter, ook al is het wat verouderd.
Alleen bij een hoge flens rechtsachter zou ik aan 2x de voorkeur geven.
Ik heb zelf ook een DT Swiss R460 set 28/24 en heb alles 2x gedaan, in radiaal spaken zie ik bij 24 of meer geen heil.
Overigens vind ik het Musson boek niet zo goed, want er staat me te weinig achtergrondinformatie in, waarom iets zo en niet anders, wat dat betreft is Jobst Brandt veel beter, ook al is het wat verouderd.
Laatst gewijzigd door Keezx op 15 dec 2017 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Handig om weten. Op internet al iemand gevonden die de ERD heeft nagemeten van de 460 velg en die blijkt wel spot on te zijn. Is het aangeraden om de naaf zelf ook nog na te meten of kan er in het algemeen op de specificaties van de fabrikant vertrouwd worden?
In het algemeen kan je er niet op vertrouwen, maar bij de 460's van mij klopte het.
De ERD staat zelfs op die velgen vermeld, da's vrij biezonder, DT kan zich niet permitteren dat het dan toch niet klopt...
Tenzij je alles in 1 keer wil bestellen (wat vaak dus niet zo verstandig is...) > altijd meten.....
De ERD staat zelfs op die velgen vermeld, da's vrij biezonder, DT kan zich niet permitteren dat het dan toch niet klopt...
Tenzij je alles in 1 keer wil bestellen (wat vaak dus niet zo verstandig is...) > altijd meten.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
@matthiav
Achterwiel heeft 24 spaken. Ik heb ze gisteren opnieuw gevlochten en volgens mij zit alles nu goed.
Nu is het zaak het wiel af te maken, hopelijk kan ik daar vandaag wat tijd voor vrij maken.
Ook zwerven er nog een paar nippels in de velg, maar die vallen er tijdens het richten vanzelf uit via het ventielgat.
Achterwiel heeft 24 spaken. Ik heb ze gisteren opnieuw gevlochten en volgens mij zit alles nu goed.
Nu is het zaak het wiel af te maken, hopelijk kan ik daar vandaag wat tijd voor vrij maken.
Ook zwerven er nog een paar nippels in de velg, maar die vallen er tijdens het richten vanzelf uit via het ventielgat.
Alles besteld ondertussen, hopelijk komt alles binnen tegen de kerstvakantie zodat ik er werk van kan maken, maar geen idee hoe snel de Europese webshop van Novatec levert. Vooraan ga ik kruis 2 spaken (24H), achteraan kruis 3 (28H). Met kruis 3 moest ik iets minder afronden voor een even spaaklengte te bekomen, en dan kan ik al eens twee verschillende spaakpatronen leren vlechten. Het boek van Roger Musson is inderdaad een aanrader
Het achterwiel is klaar. Het was ff werk, vooral het richten maar ik heb er veel van geleerd. Lessons learned...
En het voorwiel is ook af...
De gewichten... Voorwiel 631 gram, achter 772. Totaal dus 1403.
En het voorwiel is ook af...
De gewichten... Voorwiel 631 gram, achter 772. Totaal dus 1403.
Proficiat, het ziet er goed uit.
Persoonlijk vind ik de spaakspanningen aan de lage kant met 60 kgf aan de nondriveside en 100 kgf aan de driveside. Maar ik ga ervan uit dat deze waardes zijn onderbouwd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless