Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Klimwielen: halfhoog, full carbon, clinchers

Tim specialized
Forum-lid

Tim specialized 01 mar 2018 09:22

ik sinds oktober op setje scope r4 bevallen erg goed! hebben een hoogte van 45 mm en wegen 1490 gr. de r3 is 30 mm hoog en wegen volgens mij net 1400 gr

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 31 mar 2018 11:46

Update: de keuze is uiteindelijk gevallen op de Aerycs C 45/45 C MIG “Made in Germany” wielen, met Aivee Edition One straightpull naven (24/20). Zoals boven genoemd komen de ‘braided’ velgen van Munich Composites (sterker nog: de wielen kwamen in de originele doos van MC). De velgen zijn 45mm hoog, 17,5mm/24mm breed (binnen/buiten) en geschikt voor tubeless.

Algemene indruk: de wielen zijn knalhard met vrijwel geen laterale ‘uitslag’, wat mij vanwege het lage gewicht (<1.300g) enigszins verraste. Het grootste pluspunt daarvan is dat ze geen krimp geven als je flink aanzet. Ik heb ze getest in heuvelachtig terrein met de remblokken strak tegen de velgen en ik kon ze in volle aanzet niet tegen de blokken ‘duwen’. Kortom: de wielen zijn een feest om mee te klimmen, vooral als de benen een beetje meewerken ;-)

De keerzijde hiervan is dat de wielen niet voor comfort gemaakt lijken. Ik heb wat gestoeid met de bandenspanning en dat maakt het alvast een stuk beter. Maar op slecht wegdek is het merkbaar minder comfortabel dan lage alu wielen.

De bijgeleverde remblokken (no-name) zijn niet veel soeps. Ik heb het 2 ritjes aangekeken en ze vervangen door de rode blokken van Campa. Daarmee remt het minstens zo goed als mijn eerdere ervaringen met carbon clinchers. Nog niet in de regen getest.

Pluspunten:
- Laterale stijfheid: de wielen zijn responsief en geven geen krimp
- Gewicht: nagewogen binnen een paar gram van het opgegeven gewicht (1.290 gram)
- Afwerking: keurig, niets op aan te merken
- Naven: lopen prachtig, met een lekker luide ratel
- Snelspanners: licht, mooi, goede klemming
- Afwikkeling: snelle en prettige communicatie met de wielbouwer (Robert Lentzsch)
- Levering: keurig verpakt, inclusief afgetekend spaakrapport en korte gebruiksaanwijzing

Minpunten:
- Weinig comfortabel maar lagere bandenspanning compenseert veel
- De bijgeleverde no-name remblokken zijn niet veel soeps
- Standaard zonder velglint en wieltassen geleverd, in mijn geval geen probleem (beide had ik liggen) maar toch wat karig

Meest opvallend aan de naven is dat je ze zo uit elkaar trekt. Letterlijk. Ik dacht eerst dat ze een borgring vergeten waren, maar naslag van de Aivee-gebruiksaanwijzing (zie p. 6) leert dat dit een bewust ontwerp is. Geen idee wat dit betekent voor kwetsbaarheid voor vocht en vuil, maar opmerkelijk is het wel.

Tot slot een paar plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit: aangepast n.a.v. wisselen remblokken en lagere bandenspanning.
Laatst gewijzigd door evilhomer op 31 mar 2018 17:44, 2 keer totaal gewijzigd.
t.a.f.k.a.e.h.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 31 mar 2018 11:57

Even over het vermeende comfort: ik vind 6 bar met 25 mm en 63 kg nog aan de harde kant, dat kan met een soepel bandje best naar 5,5/5 bar.
Comfort uit een wiel .... ik geloof er niet in.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 31 mar 2018 15:39

Wat een krassen op de velg (remrand) :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 mar 2018 16:51

Ik denk reflectie/lichtval op vezels. Remrand is andere structuur.
Less is bore

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mar 2018 16:59

Precies, als het krassen waren geweest hadden ze in een andere richting op de velg gestaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 31 mar 2018 17:35

Correct. Anders had ik ook nooit het predicaat "keurige afwerking" afgegeven ;)

Dank voor de tip, Keezx. Vandaag gereden met 5 bar voor, dat was een grote verbetering. Hetzelfde geldt gelukkig voor de remblokken: met de Campa-blokken remt het minstens zo goed als mijn andere carbon clinchers. Conclusie: de bijgeleverde blokken zijn brandhout. Ik zal mijn eerdere bericht erop aanpassen.
t.a.f.k.a.e.h.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 31 mar 2018 21:43

Mooie wielset,nette prijs en gewicht.
Wat K zegt 5-5,5 bar meer dan genoeg zeker met latex biba.(ik 80kg 6 B en 6.2 B)
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie