Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Toekomst

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 mar 2018 07:48

Titi schreef: 01 mar 2018 22:21 Waardes zoals wattages en snelheden. Met andere betere fietsen kunnen die allemaal makkelijk weerlegd worden en dan wordt de sport weer veranderd in mijn ogen.
Wattage is output van de atleet. Beter getraind is hoger wattage, en langer vol kunnen houden van dat wattage. (doping helpt overigens ook). De limiet zit ergens rond de 6 a 6,5 watt/kg lichaamsgewicht op omslagpunt.
Snelheid is resultante van dat geleverde vermogen, het weer, de fietspositie, samenwerking met anderen, voordeel van de motoren en volgauto's, en een heel klein beetje de fiets. (met motortje in de fiets doet de fiets wat meer mee, dan ben ik het direct met je eens dat je een technische ontwikkeling hebt die je niet wilt).
Maar wielrennen draait (afgezien van de tijdrit) niet om snelheid, maar om als 1e te finishen. Er wordt nu ook niet harder gefietst dan 20 of 40 jaar geleden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 02 mar 2018 08:22

Wat denken jullie over schijven in de toekomst?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 mar 2018 08:28

Prima, laat de keuze aan de rijder. Ze kunnen geen kwaad en gaan ook geen grote verschillen teweeg brengen in 99% van de koersen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16907
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 mar 2018 08:51

Daar is al een heel topic over. Het lijkt mij niet zinvol om dat hier over te gaan doen.
Campagnolo Ultra Dork

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 02 mar 2018 09:52

Sorry niet gezien

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 07 mar 2018 22:28

Zou het kunnen dat de voor en achterderailleur en ketting weggaat en dan enkel de pedalen op de fiets komen te staan met daarin verwerkte versnellingen?

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 07 mar 2018 22:28

Dus ook geen cassette meer aan de wielen, zou ook qua onderhoud makkelijker zijn

senior
Forum-lid
Berichten: 2330
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 07 mar 2018 22:38

Ernie C. schreef: 01 mar 2018 23:06 Tussen hoe het begonnen is en nu heeft een hele periode gezeten waarin er vele andere sponsors waren. In de periode vanaf dat er niet meer met landenteams werd gereden tot nu heb je nu volgens mij toch wel het grootste aantal sponsors uit de fietsindustrie.
Punt is dat fietsen als sport reclame is, ongeacht waarvoor.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 mar 2018 23:15

Titi schreef: 07 mar 2018 22:28 Zou het kunnen dat de voor en achterderailleur en ketting weggaat en dan enkel de pedalen op de fiets komen te staan met daarin verwerkte versnellingen?
Titi schreef: 07 mar 2018 22:28 Dus ook geen cassette meer aan de wielen, zou ook qua onderhoud makkelijker zijn
Jazeker, dat zou kunnen, maar, zo ongeveer alles wat je nu verzint is 100=150 jaar geleden al eens gepobeerd:
Afbeelding
Sinds het eind van de 19e eeuw is er aan het aandrijfconcept weinig tot niets meer veranderd en daar is een reden voor.
Er zijn heel veel bedenksels geweest op het gebied van de aandrijving en cranks, maar geen enkele heeft het gered omdat er simpelweg niks efficienter is dan 2 cranks, 2 tandwielen en een ketting.
De hoge bi is nog efficienter, maar heeft enkele in het oog vallende nadelen...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4719
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 08 mar 2018 07:39

Rohlof naaf,
Hoewel die ook nog niet beter is dan een traditioneel derailleur systeem op de racefiets. (lees zwaarder)

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 08 mar 2018 08:32

Pinion versnellingen.
Maar al deze dingen hebben als nadeel een groter verlies van energie. Hooguit als deze innovaties meer ruimte laten voor andere belangrijke dingen, zie ik ze geaccepteerd worden. Denk daarbij bij een mountainbike aan eliminatie van kickback en betere ground clearance, en bij een racefiets aan aero oplossingen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 08 mar 2018 08:39

Het punt is vooral dat het huidige systeem inderdaad zee weinig verliezen heeft.

En daarbij ook zeer weinig nadelen.

Plaats reactie