Pagina 6 van 7

Re: Toekomst

Geplaatst: 02 mar 2018 07:48
door MarkVeenstra
Titi schreef: 01 mar 2018 22:21 Waardes zoals wattages en snelheden. Met andere betere fietsen kunnen die allemaal makkelijk weerlegd worden en dan wordt de sport weer veranderd in mijn ogen.
Wattage is output van de atleet. Beter getraind is hoger wattage, en langer vol kunnen houden van dat wattage. (doping helpt overigens ook). De limiet zit ergens rond de 6 a 6,5 watt/kg lichaamsgewicht op omslagpunt.
Snelheid is resultante van dat geleverde vermogen, het weer, de fietspositie, samenwerking met anderen, voordeel van de motoren en volgauto's, en een heel klein beetje de fiets. (met motortje in de fiets doet de fiets wat meer mee, dan ben ik het direct met je eens dat je een technische ontwikkeling hebt die je niet wilt).
Maar wielrennen draait (afgezien van de tijdrit) niet om snelheid, maar om als 1e te finishen. Er wordt nu ook niet harder gefietst dan 20 of 40 jaar geleden.

Re: Toekomst

Geplaatst: 02 mar 2018 08:22
door Titi
Wat denken jullie over schijven in de toekomst?

Re: Toekomst

Geplaatst: 02 mar 2018 08:28
door MarkVeenstra
Prima, laat de keuze aan de rijder. Ze kunnen geen kwaad en gaan ook geen grote verschillen teweeg brengen in 99% van de koersen.

Re: Toekomst

Geplaatst: 02 mar 2018 08:51
door Ernie C.
Daar is al een heel topic over. Het lijkt mij niet zinvol om dat hier over te gaan doen.

Re: Toekomst

Geplaatst: 02 mar 2018 09:52
door Titi
Sorry niet gezien

Re: Toekomst

Geplaatst: 07 mar 2018 22:28
door Titi
Zou het kunnen dat de voor en achterderailleur en ketting weggaat en dan enkel de pedalen op de fiets komen te staan met daarin verwerkte versnellingen?

Re: Toekomst

Geplaatst: 07 mar 2018 22:28
door Titi
Dus ook geen cassette meer aan de wielen, zou ook qua onderhoud makkelijker zijn

Re: Toekomst

Geplaatst: 07 mar 2018 22:38
door senior
Ernie C. schreef: 01 mar 2018 23:06 Tussen hoe het begonnen is en nu heeft een hele periode gezeten waarin er vele andere sponsors waren. In de periode vanaf dat er niet meer met landenteams werd gereden tot nu heb je nu volgens mij toch wel het grootste aantal sponsors uit de fietsindustrie.
Punt is dat fietsen als sport reclame is, ongeacht waarvoor.

Re: Toekomst

Geplaatst: 07 mar 2018 23:15
door Keezx
Titi schreef: 07 mar 2018 22:28 Zou het kunnen dat de voor en achterderailleur en ketting weggaat en dan enkel de pedalen op de fiets komen te staan met daarin verwerkte versnellingen?
Titi schreef: 07 mar 2018 22:28 Dus ook geen cassette meer aan de wielen, zou ook qua onderhoud makkelijker zijn
Jazeker, dat zou kunnen, maar, zo ongeveer alles wat je nu verzint is 100=150 jaar geleden al eens gepobeerd:
Afbeelding
Sinds het eind van de 19e eeuw is er aan het aandrijfconcept weinig tot niets meer veranderd en daar is een reden voor.
Er zijn heel veel bedenksels geweest op het gebied van de aandrijving en cranks, maar geen enkele heeft het gered omdat er simpelweg niks efficienter is dan 2 cranks, 2 tandwielen en een ketting.
De hoge bi is nog efficienter, maar heeft enkele in het oog vallende nadelen...

Re: Toekomst

Geplaatst: 08 mar 2018 07:39
door scottwilko
Rohlof naaf,
Hoewel die ook nog niet beter is dan een traditioneel derailleur systeem op de racefiets. (lees zwaarder)

Re: Toekomst

Geplaatst: 08 mar 2018 08:32
door Marxten
Pinion versnellingen.
Maar al deze dingen hebben als nadeel een groter verlies van energie. Hooguit als deze innovaties meer ruimte laten voor andere belangrijke dingen, zie ik ze geaccepteerd worden. Denk daarbij bij een mountainbike aan eliminatie van kickback en betere ground clearance, en bij een racefiets aan aero oplossingen.

Re: Toekomst

Geplaatst: 08 mar 2018 08:39
door japiecarbon
Het punt is vooral dat het huidige systeem inderdaad zee weinig verliezen heeft.

En daarbij ook zeer weinig nadelen.