Herrie Derrie R8000
Ik ging hier eigenlijk hetzelfde bevragen.
Ik heb sinds deze week een Kona Rove NRB DL met een 105 groep met Ultegra achterderrailleur.
Ik heb deze week een testrit van 55km gemaakt.
Hoewel ik de ketting nergens tegen zie komen, maar ze toch een schurend geluid.
Wanneer ik vanop de fiets naar de derrailleur kijk, lijkt deze wat naar binnen te staan.
Van achter de fiets, lijkt de derrailleur echter mooi recht te staan.
Ik heb sinds deze week een Kona Rove NRB DL met een 105 groep met Ultegra achterderrailleur.
Ik heb deze week een testrit van 55km gemaakt.
Hoewel ik de ketting nergens tegen zie komen, maar ze toch een schurend geluid.
Wanneer ik vanop de fiets naar de derrailleur kijk, lijkt deze wat naar binnen te staan.
Van achter de fiets, lijkt de derrailleur echter mooi recht te staan.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Sinds tweetal maand in bezit van een gloednieuwe Ridley Fenix SL met de 8000 Ultegra groep. (inclusief het cranckstel)
Alhoewel visueel niets te zien dat de oorzaak zou kunnen zijn, maakt de ketting herrie, vooral op het kleine kettingblad.
Bij traag onbelast rond draaien van de ketting meen ik zelfs een soort klik te horen.
Heb al extra ontvet én ingevet, schakels wat gemanipuleerd, ... Maar er blijft telkens wat herrie hoorbaar.
Waar is de tijd dat de aandrijflijn van een fiets simpelweg stil te krijgen was door de achterderailleur bij te regelen...
Alhoewel visueel niets te zien dat de oorzaak zou kunnen zijn, maakt de ketting herrie, vooral op het kleine kettingblad.
Bij traag onbelast rond draaien van de ketting meen ik zelfs een soort klik te horen.
Heb al extra ontvet én ingevet, schakels wat gemanipuleerd, ... Maar er blijft telkens wat herrie hoorbaar.
Waar is de tijd dat de aandrijflijn van een fiets simpelweg stil te krijgen was door de achterderailleur bij te regelen...
Iemand ervaring met ander derriewieltjes?nijkie schreef: ↑28 jul 2018 17:34 Op de site van Mantel zien de derriewieltjes zoals de lage vertanding uit.
https://www.mantel.com/shimano-ultegra- ... urwieltjes
105 derrie wieltjes lijken ze meer op.
https://www.mantel.com/shimano-105-5800 ... eurwieljes
En dan met name de bovenste die minder hoge tanden heeft (zoals op de foto)?
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
ik heb een hele stille R8000. Ik heb wel de achterderrie loodrecht afgesteld. (de pad). Wellicht dat dit ertoe bijdraagt dat hij stil is en strak schakelt. Ook poets ik de ketting en cassette na elke twee ritjes, en smeer ik de ketting en derriewieltjes in met teflon. Afgelopen zaterdag reed ik met iemand die een oude ultegra had (6600), en die maakte veel meer geluid dan mijn R8000.
Dat is goed te horen!
Welke ketting en cassette heb je?
En verder niks bijzonders? (Kettinglengte, b-schroef, etc)
Ketting met teflon snap ik maar de wieltjes met teflon kan ik me niet zo veel bij voorstellen ...
Welke ketting en cassette heb je?
En verder niks bijzonders? (Kettinglengte, b-schroef, etc)
Ketting met teflon snap ik maar de wieltjes met teflon kan ik me niet zo veel bij voorstellen ...
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
Ik citeer mezelf hierboven en ik rij dus ook met een mooi stille 8000-groep die soepel en perfect schakelt.wezenloze schreef: ↑14 jul 2018 13:03 OK... vorige week heb ik een nieuwe Ultegra R8000 groep gemonteerd met lange derailleur, Alles schakelde (en schakelt) perfect, de voorderailleur loopt nergens aan. En toch, toen ik gisteren fietste maakte het op de 39-14 en op de 53-18 een kabaal van jewelste. Op de andere versnellingen niet. Heel vreemd ja. Het goede nieuws is dat het na iets strakker zetten van de achter derailleurkabel stil is geworden.
Les: de afstelling komt dus heel precies, alleen goed schakelen is niet voldoende.
Ik heb de hele R8000 groep erop zitten, dus incl. ketting en cassette.
Verder geen bijzonderheden, al heb ik de B-schroef wel goed afgesteld uiteraard. Kettinglengte: bij het grootste tandwiel voor en het kleinste achter, hangt de achterderrie loodrecht.
Ik heb de groep zelf op mijn frame gemonteerd, wellicht dat dit ertoe bijgedragen heeft dat de groep goed staat afgesteld want ik ben een puntje precies als het om zoiets gaat.
Bij mij is het geluid/geratel er vooral op het buitenblad, ook al is het binnenblad ook niet volledig stil. Er is ook één kransje achter waar hij meer lawaai op maakt dan de rest. Vreemd genoeg is dit een kransje mooi in het midden, dus met een mooie rechte kettinglijn. Hij is perfect afgesteld en schakelt 100% correct. Ik heb er al mee leren leven. Zoals hier ook al eens aangehaald: de crank is hol: net zoals een carbon frame kan dit dienst doen als klankkast. Kan zijn dat het een probleempje is van akoestiek en eigenfrequenties..
Bij mij nog steeds stil, na inkorten ketting en inmiddels honderden km-ers verder. Verder alles standaard, korte kooi derrie en 12-23 cassette uit de vorige Ultegraserie.
Wel een krakende snelspanner. Volgend probleem
Wel een krakende snelspanner. Volgend probleem
Ik pak ze wel weer in de afdaling