Pagina 6 van 11
Re: Speels cq op gevoel beter worden
Geplaatst: 16 okt 2018 20:26
door Birello
chrissiewizzie schreef: ↑16 okt 2018 08:43
Als je verder wil verdiepen in trainingsleer is
dit boek echt fijn. Het wordt bij trainer/coachopleidingen van veel sportbonden gebruikt.
Dankjewel
Re: Speels cq op gevoel beter worden
Geplaatst: 16 okt 2018 20:38
door Birello
bve schreef: ↑16 okt 2018 04:25
Ik vermoed dat je omslagpunt eerder 165 is. Hoe heb je het zelf bepaald? In een groepje is het voor veel mensen mentaal makkelijker om diep te gaan.
Of je herstelt van 12 minuten boven je omslagpunt hangt helemaal af van je conditie. Je wordt er niet direct beter van natuurlijk, maar voor een prof zal de inspanning 20 minuten later veel minder doorwegen dan voor een beginner.
Mag ik uit je reactie afleiden dat 40 minuten achter elkaar flink boven je omslagpunt rijden uitzonderlijk danwel onmogelijk is (voor een 54 jarige die goed in conditie is maar voor de rest een fietser als zovelen is)? Ik weet niet of uitzonderlijk / onmogelijk nog verband houdt met je niveau, daarom die toevoeging er tussen haakjes maar even bij.
Zo ja, dan is inderdaad de conclusie duidelijk dat 155 als omslagpunt te laag is.
En moet ik de test nog maar eens over doen of toch aan echte sport- of inspanningstest gaan denken.
Re: Speels cq op gevoel beter worden
Geplaatst: 16 okt 2018 20:55
door wouterf
Maar wat voor soort inspanning was het? 40 minuten lang hollen en stilstaan, of was het 40 minuten lang een steady vermogen? Linkje naar een Strava ritje oid?
Re: Speels cq op gevoel beter worden
Geplaatst: 16 okt 2018 21:02
door Birello
wouterf schreef: ↑16 okt 2018 20:55
Maar wat voor soort inspanning was het? 40 minuten lang hollen en stilstaan, of was het 40 minuten lang een steady vermogen? Linkje naar een Strava ritje oid?
Birello schreef: ↑15 okt 2018 23:25
Afgelopen zaterdag tocht gereden van 83 km na warming up van 10 km. Geen goede benen. Of moet ik zeggen geen goed lijf
Ik heb gelezen dat je ongeveer een uur op je omslagpunt kan rijden.
Na tussenstop (op 34 km) in 2e deel rit ging snelheid na 20 km flink omhoog en heb ik 40 minuten achter elkaar dik boven omslagpunt gereden. (in eerste 20 km van het 2e deel had ik al ongeveer 12 minuten boven omslagpunt gereden als ik grafiek bekijk).
Mijn omslagpunt (zelf bepaald) ligt op 155. In die 40 minuten zat mijn hartslag een groot deel tussen de 160 en 170 max.
Na die 40 minuten hebben we laatste deel vd rit gas teruggenomen. Maar ik had het idee dat ik nog wel ff op of boven omslagpunt had kunnen rijden (ondanks gevoel van slechte benen).
Is het logisch dat je 40 minuten dik boven je omslagpunt kan rijden. Want daar heb ik niets over gelezen (ik heb alleen de statistiek gelezen van uur rijden OP je omslagpunt). Of moet ik nu toch weer gaan twijfelen over het zelf bepaalde omslagpunt?
En hoe werkt het als je bijvoorbeeld 12 min boven het omslagpunt rijdt. Herstel je daarvan als je tijdje onder omslagpunt rijdt en heb je dan weer het volle uur op omslagpunt ‘ter beschikking’?
Deze vragen meer uit interesse en checken of ik met mijn omslagpunt goed zit dan dat ik daar nu iets mee wil in mijn training.
stravaritje.
https://strava.app.link/f1THe4Ok4Q
Ik weet niet of het met die link nu goed gaat. Kom zelf dan op het algemene deel maar ga ervan uit dat dat voor jullie anders is. Anders hoor ik het graag.
Re: Speels cq op gevoel beter worden
Geplaatst: 16 okt 2018 21:43
door wouterf
De link werkt niet
Re: Speels cq op gevoel beter worden
Geplaatst: 16 okt 2018 22:09
door Birello
wouterf schreef: ↑16 okt 2018 21:43
De link werkt niet
Wat doe ik fout? Het (op dit moment nog) gratis versie van Strava. Ik selecteer rit en klik dan op download/delen icoontje (vierkantje met aan bovenkant pijltje eruit. Dan rechts bovenin ‘delen’ en dan is de enige logische mogelijkheid onderin ‘kopiëren’ . En die link heb ik hier geplakt.
Maar je mag ook op mijn naam zoeken hoor: Bram Borel
Re: Speels cq op gevoel beter worden
Geplaatst: 16 okt 2018 22:26
door Jans
Je doet niets verkeerd hoor. Ik kan hem wel zien.
Re: Speels cq op gevoel beter worden
Geplaatst: 16 okt 2018 22:30
door Birello
Jans schreef: ↑16 okt 2018 22:26
Je doet niets verkeerd hoor. Ik kan hem wel zien.
Dank voor de reactie Jans
Re: Speels cq op gevoel beter worden
Geplaatst: 16 okt 2018 23:18
door nijkie
Birello schreef: ↑16 okt 2018 22:30
Jans schreef: ↑16 okt 2018 22:26
Je doet niets verkeerd hoor. Ik kan hem wel zien.
Dank voor de reactie Jans
Ik krijg een niet kloppende activiteit van mijn achter buurman te zien van 7-10-2018 als ik de link aanklik.
Re: Speels cq op gevoel beter worden
Geplaatst: 16 okt 2018 23:41
door Birello
nijkie schreef: ↑16 okt 2018 23:18
Birello schreef: ↑16 okt 2018 22:30
Jans schreef: ↑16 okt 2018 22:26
Je doet niets verkeerd hoor. Ik kan hem wel zien.
Dank voor de reactie Jans
Ik krijg een niet kloppende activiteit van mijn achter buurman te zien van 7-10-2018 als ik de link aanklik.
Tsja, ik heb al geschreven hoe ik tot de link gekomen ben. Als dat de goede manier is weet ik het ook niet meer.
Re: Speels cq op gevoel beter worden
Geplaatst: 17 okt 2018 00:21
door Birello
Volgens mij ben ik eruit (heeft wat zoekkruim gekost). Hoop dat deze link werkt:
https://strava.app.link/xWPHJIcy4Q
Re: Speels cq op gevoel beter worden
Geplaatst: 17 okt 2018 00:53
door scepticus
NuitKor schreef: ↑16 okt 2018 10:41
ophetkantje schreef: ↑16 okt 2018 10:32
Zit een verschil in 150 watt binnen en buiten, zeker als je op de openbare weg of juist in een groep rijdt. Bij binnen trainen kun je constant 150 watt leveren buiten zul je steeds varieren rond de 150 watt ivm wind, verkeer enz enz.
Daar heb je normalized power voor. Dus zou je NP van beide ritten vergelijken, dan zou het effect op je lichaam gelijk zijn. in Als je in een groep rijdt, heb je minder weerstand en zal je vermogen lager zijn dan solo. Maar dan heb je het niet over 2x hetzelfde vermogen, tenzij je in de groep wat harder gaat rijden, zodat het NP weer gelijk is als solo.
Power buiten kan je ook gewoon vergelijken. Of je nou 150wp NP in een groep doet, of solo. Wattage blijft altijd vergelijkbaar met elkaar. Wat de reactie van het lichaam is binnen, meer zweten/hogere hartslag heeft met verschillende omstandigheden te maken.
In peloton of achter de scooter heb je te maken met de illustere en door sommigen felbegeerde
micro-intervallen