Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Cycling One computer, gaat dit wat worden?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 sep 2024 11:11

Geen vooruitgang.

Beter scherm maar accuduur slechts 10 uur, geen di2 ondersteuning en het apparaat kan alleen via een omweg het internet van je telefoon gebruiken.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 sep 2024 11:13

0475 schreef: 22 sep 2024 11:05
havana schreef: 22 sep 2024 09:20 /knip/
Ik gebruik momenteel de 840 en ook daar heb ik iedere week wel een spontane crash, reboot of scherm dat traag reageert. En ik ben niet de enige.
/knip/
Wat is de reden dat je de 840 nog gebruikt?
Onder de streep bevalt het apparaat mij goed, afgezien van de nadelen. Vooral de kaart vind ik beter dan Wahoo, zo ook de betere di2 ondersteuning en het scherm.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 sep 2024 12:30

Ik weet dat er veel over de Garmin software geklaagd wordt. Maar mijn 1000 is echt wel een keer vastgelopen.
Maar als dat twee of drie keer is geweest in een jaar of 4 is dat het wel. De 1030plus nog nooit. Horloge ook nog nooit.

Ik wil altijd wel een groot scherm, dus de topmodellen.
Moet wel goed en snel afleesbaar zijn als het zweet langs je gezicht loopt en je heen en weer geschud wordt

Internet ook zo,n ding, die van mij hangt gewoon aan de wifi thuis.
Wat ze af en toe wel hebben is een BT probleem met je telefoon.
Voor kaartupdate moet je met de 1040 en lager wel aan de PC.

Connect, ja dat kan best beter en gebruiksvriendelijker. Maar veel zaken die niemand gebruikt dat is misschien voor een fietser zo. Maar andere gebruiken die functies wel. Het zou beter zijn als ze daar ook een profiel voor zouden hebben.

Maar er zijn zat dingen die ik niet gebruik in de software als fietser maar wel met mijn horloge.
Dat is ook een groot pluspunt dat kunnen andere niet.

Route niet om te draaien dat is wel een punt waar ik me ook aan irriteer. absoluut.

Wat ik dan weer een nadeel vind is dat het apparaat geen back-ups maakt van je instellingen en dat je zelf de .fit files van het apparaat/storage af moet halen. Dat is voor de meeste een niet standaard oh ja dat doe ik regelmatig even.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 22 sep 2024 13:32

Route omdraaien,leuk en aardig maar met rotondes ,één richtingswegen hoe gaat dat softwarematig?
De lijn een eigen kleur zou wel heel prettig zijn.
Route toevoegen tijdens een activiteit,zie ik niet als een probleem dan moet ik maar zorgen dat ik van tevoren de route heb en anders maar activiteit stoppen en opnieuw starten.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

abdr
Forum-lid

abdr 22 sep 2024 17:38

nijkie schreef: 22 sep 2024 13:32 Route toevoegen tijdens een activiteit,zie ik niet als een probleem dan moet ik maar zorgen dat ik van tevoren de route heb en anders maar activiteit stoppen en opnieuw starten.
Dat is heel vervelend als je op reis bent met de fiets en even wil afwijken van je hoofdroute voor een winkel of camping. Dat gezegd zijnde, zie ik in de prijscategorie van een Garmin 530/540 nog steeds weinig concurrentie.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 22 sep 2024 21:02

Afgelopen week zijn we met 3 man op pad geweest. Garmin 1030, Wahoo Roam v1, Karoo 3.
Halverwege de rit besloten om de route iets aan te passen. Dit heb ik gedaan in Komoot.
Garmin: kan geen nieuwe route inladen tijdens een activiteit

Wahoo: een andere route die al op de Roam gedownload was kon gekozen worden. Maar zolang de activiteit nog op recording stond, konden we niet de routes vanuit komoot syncen. Uiteindelijk de gpx gedownload vanuit de komoot app op de telefoon, deze geopend met de Wahoo app en zo op de Roam kunnen krijgen.

Karoo: route stoppen, komoot opnieuw syncen, nieuwe route inladen (zonder de activiteit te stoppen).

Ik stond er van te kijken dat het bij de anderen of helemaal niet kon of uiteindelijk met wat gepruts gelukt was (ik heb de Karoo 3).

Bij mij gebruikt de Karoo 3 rond de 6.5/7% accu per uur (dat is beter dan de Karoo 2 die ter sprake kwam hier eerder)

Route omkeren op de Karoo: dan moet je de rotondes drie kwart nemen met de klok mee (tegen de richting in dus) als je naar links af moet slaan. Dat gaat niet helemaal lekker. Op de Wahoo weet ik niet meer hoe dat ging.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 22 sep 2024 21:40

Wahoo keert de route wel om maar wel over de oorspronkelijke route. Bij fietspaden naast een weg of rotondes gaat dat dan verkeerd.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 sep 2024 08:45

Precies, dat is dus een beetje zelf nadenken maar het werkt wel prima.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 23 sep 2024 11:37

Dat is natuurlijk wel een ding..... niet iedereen denkt zelf na en gaat gewoon rijden.
In ons land gaat het nog, maar in het buitenland kan het best wel problemen geven.

Door de jaren heb ik zelf mijn workarrounds gemaakt.

Komoot redelijk....... maar met MTB routes niet echt sterk, gewoon zwak.
Nu zijn er weinig programma,s echt goed in het offroad werk.
Vaak moet je echt zelf gaan knippen en plakken en goed gaan kijken of er uberhaupt te fietsen is.

Strava maakt hele fijne routes voor op de weg en super snel, de beste app en snelste app om routes voor op de weg te maken.

Maar met de combinatie van die twee kom ik weer wel een heel eind.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 11 okt 2024 15:30

Absolute Cycling post af en toe op LinkedIn. Vast wel ook op andere platformen, maar daar kom ik nooit.
Ze hebben vrij weinig te melden, hetzelfde afgedraaide plaatje "gebruiksvriendelijk en nauwkeurig".
Maar er is maar 1 model, dat kost gelijk 599€. Op een schappelijk niveau instappen om te proberen is dat echt te duur voor. Het zal waarschijnlijk een prima apparaat zijn, maar de meesten zijn al locked in op Garmin of Wahoo. Ik heb zelf 4 Garmin toestellen en dat combineert prima in connect, ook de data van de de weegschaal is keurig in te zien en wordt gebruikt voor gezondheidsstatistieken.
Ik probeer mij voor te stellen welk type gebruiker zo'n apparaat gaat kopen. De veel-rijder want nauwkeurige data? Die heeft meestal al vanalles van een ander merk en "kan" niet over.
De beginner? Naja, bijna 600 is zat geld als je net met een sport begint.
De wat gevorderde rijder dan? Die is al beginner gestart met merk X en twijfelt meestal niet erover om naar een ander merk te gaan.

Gedoemd te mislukken?
Risico is het wel, stel dat je die computer koopt en over een jaartje gaat de stekker eruit dan kun je het ding weggooien.
Dogma F

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 11 okt 2024 20:30

Philippos schreef: 22 sep 2024 21:02 Afgelopen week zijn we met 3 man op pad geweest. Garmin 1030, Wahoo Roam v1, Karoo 3.
Halverwege de rit besloten om de route iets aan te passen. Dit heb ik gedaan in Komoot.
Garmin: kan geen nieuwe route inladen tijdens een activiteit

Wahoo: een andere route die al op de Roam gedownload was kon gekozen worden. Maar zolang de activiteit nog op recording stond, konden we niet de routes vanuit komoot syncen. Uiteindelijk de gpx gedownload vanuit de komoot app op de telefoon, deze geopend met de Wahoo app en zo op de Roam kunnen krijgen.

Karoo: route stoppen, komoot opnieuw syncen, nieuwe route inladen (zonder de activiteit te stoppen).

Ik stond er van te kijken dat het bij de anderen of helemaal niet kon of uiteindelijk met wat gepruts gelukt was (ik heb de Karoo 3).

Bij mij gebruikt de Karoo 3 rond de 6.5/7% accu per uur (dat is beter dan de Karoo 2 die ter sprake kwam hier eerder)

Route omkeren op de Karoo: dan moet je de rotondes drie kwart nemen met de klok mee (tegen de richting in dus) als je naar links af moet slaan. Dat gaat niet helemaal lekker. Op de Wahoo weet ik niet meer hoe dat ging.
Bij m'n Bolt 2 kan dat wel gewoon.
Even 'clear route' in de app, en dan nieuwe route vanuit de app naar de Bolt sturen. Duurt 30 seconden max.
En het rotonde probleem snap ik niet. Je ziet dat toch en dan neem je de rotonde zoals het hoort.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2021 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

werkpaard
Forum-lid

werkpaard 11 okt 2024 20:41

Ramon73 schreef: 11 okt 2024 15:30 Absolute Cycling post af en toe op LinkedIn. Vast wel ook op andere platformen, maar daar kom ik nooit.
Ze hebben vrij weinig te melden, hetzelfde afgedraaide plaatje "gebruiksvriendelijk en nauwkeurig".
Maar er is maar 1 model, dat kost gelijk 599€. Op een schappelijk niveau instappen om te proberen is dat echt te duur voor. Het zal waarschijnlijk een prima apparaat zijn, maar de meesten zijn al locked in op Garmin of Wahoo. Ik heb zelf 4 Garmin toestellen en dat combineert prima in connect, ook de data van de de weegschaal is keurig in te zien en wordt gebruikt voor gezondheidsstatistieken.
Ik probeer mij voor te stellen welk type gebruiker zo'n apparaat gaat kopen. De veel-rijder want nauwkeurige data? Die heeft meestal al vanalles van een ander merk en "kan" niet over.
De beginner? Naja, bijna 600 is zat geld als je net met een sport begint.
De wat gevorderde rijder dan? Die is al beginner gestart met merk X en twijfelt meestal niet erover om naar een ander merk te gaan.

Gedoemd te mislukken?
Risico is het wel, stel dat je die computer koopt en over een jaartje gaat de stekker eruit dan kun je het ding weggooien.
Stel je hebt een goed idee voor een mooi product. Je haalt via crowdfunding geld op bij veel investeerders en je start met de ontwikkeling van je idee. Na vele tegenslagen overwonnen te hebben ben je eindelijk na 5 jaar zover dat je het product op de markt kunt brengen. Inmiddels is je idee niet meer nieuw maar achterhaald of zelfs verbeterd door je concurrenten. Het geld is op dus de stekker eruit trekken en je investeerders terugbetalen lukt niet. Er is maar één keuze, doorgaan. Dan maar met veel bombarie en een hoop gebakken lucht het apparaat zien te slijten. Zo zie ik het :)

Plaats reactie