Ronde van Vlaanderen 2020
Ik heb er veel zin in! Ik rijd de 257 km vanuit Antwerpen. Dat wordt best pittig denk ik daar mijn langste afstand ooit 180 km is. En ik ben heel benieuwd hoe het is over kasseien (nog geen ervaring mee anders de goedgelegde Noord-Hollandse straatjes).
Ik heb nog wel wat vraagjes:
- Is het verstandig om de bandendruk aan te passen om goed over de kasseitjes te gaan? En zo ja hoeveel ongeveer?
- zijn er nog bepaalde klimmetjes waar je echt tijdig voor het opdraaien moet terugschakelen naar je binnenblad? Ik wil graag voorkomen om af te stappen.
Ik heb nog wel wat vraagjes:
- Is het verstandig om de bandendruk aan te passen om goed over de kasseitjes te gaan? En zo ja hoeveel ongeveer?
- zijn er nog bepaalde klimmetjes waar je echt tijdig voor het opdraaien moet terugschakelen naar je binnenblad? Ik wil graag voorkomen om af te stappen.
Als er doorkomen aan is, de Koppenberg op een kleiner verzet. Aan de voet van de Paterberg vooraan kleiner schakelen.
Precies. Belangrijkste moment om te anticiperen en kleiner te schakelen is de haakse bocht voor de Paterberg.
Om de een of andere reden is het op de Koppenberg (bijna) altijd druk en loopt het vast. Zeker als de kasseien nat zijn is de kans groot dat je er een stukje moet lopen omdat er voor je iemand zijn capaciteiten overschat heeft.
Om de een of andere reden is het op de Koppenberg (bijna) altijd druk en loopt het vast. Zeker als de kasseien nat zijn is de kans groot dat je er een stukje moet lopen omdat er voor je iemand zijn capaciteiten overschat heeft.
Uiteraard zal een lagere bandenspanning helpen gezien het aanzienlijke aantal kasseikilometers. Maar zonder gewicht / setup is daar heel weinig over te zeggen. Als je nu bv.7-8 bar in je banden pompt heb je zeker marge.marksi schreef: ↑29 mar 2022 11:12 Ik heb er veel zin in! Ik rijd de 257 km vanuit Antwerpen. Dat wordt best pittig denk ik daar mijn langste afstand ooit 180 km is. En ik ben heel benieuwd hoe het is over kasseien (nog geen ervaring mee anders de goedgelegde Noord-Hollandse straatjes).
Ik heb nog wel wat vraagjes:
- Is het verstandig om de bandendruk aan te passen om goed over de kasseitjes te gaan? En zo ja hoeveel ongeveer?
- zijn er nog bepaalde klimmetjes waar je echt tijdig voor het opdraaien moet terugschakelen naar je binnenblad? Ik wil graag voorkomen om af te stappen.
Qua klimmetjes zul je niet vaak je buitenblad nodig hebben. Schakel dus tijdig terug. Enkel de Paterberg komt heel abrupt na een snelle afdaling. Deze nemen ze op deze manier in elke koers, maar wel handig als je dat vooraf wat ingeprent hebt en wat voorzichtig blijft.
Ga ervan uit dat de Koppenberg grotendeels te voet zal zijn. Niet omdat je er zelf niet op geraakt maar omdat het te druk is.
Ik heb zowel met de TCR (25mm Speci S-works bandjes) als met de gravelfiets (28mm Schwalbe One tubeless) gereden, telkens op dezelfde druk als anders. De 28mm bandjes (op lagere druk zoals ik altijd met die bandjes rijd) waren wel wat comfortabeler (duh ) maar ik ben met geen van beiden ooi lek gereden op de stenen (of op het asfalt)
Ik vond (met beide fietsen) de kasseien van de Mariaborrestraat het lastigste, het eerste stuk is stevig bergaf waar je tegen de 50km/u zit. Als er dan wat volk rond je zit, is dat alles behalve comfortabel.
En in het gootje kruipen waar het kan, deed ik ook
Ik heb zowel met de TCR (25mm Speci S-works bandjes) als met de gravelfiets (28mm Schwalbe One tubeless) gereden, telkens op dezelfde druk als anders. De 28mm bandjes (op lagere druk zoals ik altijd met die bandjes rijd) waren wel wat comfortabeler (duh ) maar ik ben met geen van beiden ooi lek gereden op de stenen (of op het asfalt)
Ik vond (met beide fietsen) de kasseien van de Mariaborrestraat het lastigste, het eerste stuk is stevig bergaf waar je tegen de 50km/u zit. Als er dan wat volk rond je zit, is dat alles behalve comfortabel.
En in het gootje kruipen waar het kan, deed ik ook
Klopt. Hetzelfde met de Haaghoek, maar die zit er denk ik niet in. Zeker als er mensen om je heen zitten die zelden of nooit kasseien rijden is het goed oppassen.
Tot aan de Muur meesurfen in groepjes, kan overigens erna nog. Muur is typisch zo een plaats waar vooral de drukte er kan voor zorgen dat je plots kleiner moet. Zoals de Pater. Koppenberg kan je normaal ook rondrijden - staat aangegeven. Zou ik doen want anders wandel je toch. Soms word je ook maar gelost in groepjes over de Koppenberg.
Druk - volledige gerden met 5-5,5 op 25mm zonder problemen. De meeste kasseien vallen best mee, niet te vergelijken met Roubaix.
Qua eten geef ik ook voorkeur aan eigen voeding zeker de eerste helft. Op deze route teouwens bakkers genoeg waar je kan stoppen voor rijsttaartjes etc.
Druk - volledige gerden met 5-5,5 op 25mm zonder problemen. De meeste kasseien vallen best mee, niet te vergelijken met Roubaix.
Qua eten geef ik ook voorkeur aan eigen voeding zeker de eerste helft. Op deze route teouwens bakkers genoeg waar je kan stoppen voor rijsttaartjes etc.