Dag vrij en redelijk goed weer (alhoewel ...). Dat er een ijskoude oostenwind zou zijn, wist ik van vooraf aan, dus daar moest ik niet om doen.
Het was een ideale dag om wat zaken te proberen die,ik de laatste tijd had gekocht. Dat ging van kledij (winterjas en handschoenen Decathlon, Spatzwear Gravlr overschoenen) tot een nieuwe cassette en ketting. Eergisteren ook nog andere pedalen gemonteerd. Ik zat ergens met een vervelend gekraak tijdens het fietsen, en ik wou uitsluiten dat het om de trapas ging. En dat was al positief, want het gekraak was er niet meer.
De winterjas, een Xtrem, doet wat er van gezegd wordt. Ik heb geen moment koud gehad. Ik had wel 2 onderhemdjes aan, maar eenmaal thuis voelden die niet echt klam aan. De handschoenen zijn top. Warm van start tot aankomst.
De grote vraag was, hoe zouden die Spatzwear aanvoelen. Jammer genoeg al vertrokken met koude voeten, en dat was zo anderhalf uur lang. Nadien voelde ik de warmte wat terugkomen, maar een 2de test zal misschien een betere kijk werpen. Wel is het zo dat de sneeuw die weg stuift van de wielen, je onderbeen niet nat maken met die wel heel erg lange overschoen.
Ik heb na een half uur wel zonder drank moeten stellen. De tube bevroor namelijk, ondanks een neopreen bescherming.
De rit zelf was er één langs wat klassieke wegen in de buurt. De koude weegt toch op het lichaam, want het ging precies wat moeizamer. Maar iets voorbij halfweg werd de wind een bondgenoot. De "beloning" na beuken tegen de wind. De wegen lagen er al bij al nog goed bij. Veel sneeuw is er bij ons niet gevallen. Hoogstens een paar cm. Wel blijft die lokaal liggen, maar is goed berijdbaar met de fiets.
Eenmaal terug in de omgeving van mijn huis nog wat lussen gemaakt in de bossen die we hebben.
https://www.strava.com/activities/4759170415