velgremmen zijn allemaal kut. Ik heb nog nooit een goede velgrem gezien. Qua techniek is magura mooi, het is jammer dat er een ontwerpfout in zit. Gazelle heeft deze fiets ook met schijfremmen, uiteraard wel tegen $$$. In retrospect had Gazelle dit nooit zo moeten verkopen.
Velgremmen zijn per definitie kut. Sure, je hebt de grootste arm (afstand centrum wiel naar remvlak) en daarmee in theorie de grootste remkracht. Je hebt echter maar een klein contactoppervlakte, veel kleiner dan bv. bij trommelremmen, EN het remoppervlakte is niet stabiel. Het zijn velgen. In het geval van deze fiets, relatief dunne velgen. Daarbij wordt het remoppervlakte nat als het regent, en vuil als je een keer door modder rijdt.
Op zichzelf, op papier, is magura de beste velgrem die er is. Dat geloof ik wel. Echter, in de praktijk blijkt dat, vooral door ontwerpfouten, fors tegen te vallen.
Wat er mis gaat op de fiets van mijn vrouw heb ik nu helemaal door. De fout is de bevestiging van de plunjer aan de remklauw. Bij magura is de plunjer een ronde buis, waar ribbels in zitten. Daar overheen gaat dan een rubber cirkeltje, en dat geheel wordt ingeklemd in de klauw.
Dus.. wat gebeurt er.. ik maak de velg schoon, plaats nieuwe blokken, op de juiste manier, goed gecentreerd, iets toe-in, enzovoort. Op dat moment remt de fiets redelijk goed, of in elk geval, maximaal voor wat je van velgremmen mag verwachten. Dan gaat mijn vrouw fietsen. Die knijpt remmen gewoon in, en als ze harder wil remmen, knijpt ze door.
Door de ontwerpfout bij magura krijg je dat er geen ruimte is, de blokken zitten dan al tegen de velg geklemd. Als je dan door-remt is er niets wat tegen overdruk werkt EN de plunjers zitten gewoon niet vast, maar ingeklemd. Die gaan dus schuiven in de zitting waar ze in zitten. Schuiven verder van het wiel af. Gevolg: geen remdruk, geen rem. 1 dag na correct afstellen en goed remmen.
Magura had dat vroeger ook anders zitten. Toen zat er aan de plastic bus tussen zuiger en klauw nog een uitsteeksel, waarmee je e.e.a kon draaien, het geheel viel in schroefdraad. Ook dat schuift uiteindelijk, maar is wel al marginaal beter.
Tegenwoordig verkopen ze dit:
En die dingen klemmen dus gewoon niet genoeg. Vroeger was het dit:
Zijn deze blokken versleten of niet? Magura
Apart.. ik heb recent onderdelen besteld en wilde de onderste. De winkelier zei dat die niet meer leverbaar waren en nu vervangen waren door de bovenste.
Google er eens op. De onderste kun je nergens kopen. De bovenste wel.
.. en ze zijn zo goed, dat ze in setjes van 8 stuks verkocht worden, terwijl je voor een hele fiets maar 4 nodig hebt. En kennelijk heeft magura er naar jouw zeggen al 'upgrades' voor gemaakt. Waarom? Omdat ze zo goed waren?
Google er eens op. De onderste kun je nergens kopen. De bovenste wel.
.. en ze zijn zo goed, dat ze in setjes van 8 stuks verkocht worden, terwijl je voor een hele fiets maar 4 nodig hebt. En kennelijk heeft magura er naar jouw zeggen al 'upgrades' voor gemaakt. Waarom? Omdat ze zo goed waren?
Laatst gewijzigd door BeunHar op 10 okt 2024 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
De bovenste waren er iig in 2003 al, de magura,s daarvoor weet ik niet.
Ongeacht van welke er nu eerder was of niet, feit blijft, dat dit niet werkt. En magura dat kennelijk zelf ook wel door heeft, gezien dat ze er, naar jullie zeggen, 'upgrades' voor gemaakt hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=u98wFBTMI9g
Let op.. de fiets in dit filmpje remt op dat wiel NIET. Ik kan er op fietsen de rem vol inknijpen en dan gebeurt er NIETS.
https://www.youtube.com/watch?v=u98wFBTMI9g
Let op.. de fiets in dit filmpje remt op dat wiel NIET. Ik kan er op fietsen de rem vol inknijpen en dan gebeurt er NIETS.
-
- Forum-lid
Als iedereen het eens zou zijn dat Magura remmen slecht zijn, lost dat je remprobleem dan op?
Koop andere remmen
Koop een andere fiets
Ga met de bus
Whatever...
Koop andere remmen
Koop een andere fiets
Ga met de bus
Whatever...
-
- Forum-lid
Ik zou zeggen BeunHar, koop een fatsoenlijke fiets dan ben je van al dat gezeik af, hoef je je tijd hier niet te verdoen!
Bij deze toegegeven, daar ging het je geloof ik al sinds 2022 om. Verder discussies over stadsfietsen mogen op een forum dat daar wel voor bedoeld is.