Innovaties grote rondes
Tubeless banden tegen de punaises, een blits geel truitje om je solidariteit met de gele hesjes te tonen, Shimano groep zodat de vissers je zien als één van hen, dan hoef je alleen nog maar een boerenleenbank te vinden die gek genoeg is om het geheel te sponsoren.
Campagnolo Ultra Dork
Dus toch rabobank terug in het peloton?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Misschien een system van wisselrenners invoeren? dus dat een team tot bij voorbeeld 2 maal toe een renner kan wisselen voor een andere renner (uit hetzelfde team).fietser1972 schreef: ↑14 mar 2022 19:47 Toestaan dat je als renner niet alle etappes hoeft te rijden. Alleen voor het klassement moet je alle etappes uitrijden. Hoef je als sprinter niet meer de bergen over. En dus ook dat je als renner op een paar etappes kunt "inschrijven". Leuk voor de eendags specialisten die met verse benen aan de start van een etappe kunnen staan en hun rit er uit kunnen kiezen. Beetje zoals van der Poel in de eerste week van de Tour koerste.
Voordelen:
- een renner die door een valpartij uit koers moet, kan vervangen worden, waardoor het team nog steeds met evenveel mensen in de koers zit (natuurlijk pas vanaf de volgende etappe)
- voor de lastige etappes (voor het ene team misschien het hooggebergte, maar voor een ander team misschien juist weer een ploegentijdrit) kan het team een verse kracht opstellen
- teams weten van elkaar niet wanneer er een wisselrenner wordt ingezet, en welke - dus dat zorgt voor extra tactische overwegingen
Misschien zelfs nog iets verder gaan: bij een sprint etappe (wie bepaald dat trouwens) mag er slechts 1 renner per team na die 10 of 15km voor de finish verder, de rest kan/moet daar van het parcours af, en alle renners van een bepaald team krijgen de eindtijd van hun 'designated sprinter', die natuurlijk wel verder gaat sprinten.JPAR schreef: ↑15 mar 2022 07:51 Ik zou bij sprintersritten de grens van 3km verleggen naar bijv 10km/15km. Dan is dat het punt voor de tijdswaarneming en kunnen de mensen die zich met de sprint willen bemoeien nog ruim op tijd organiseren en doorgaan. De rest kan op zijn gemak naar de finish bollen. Hierdoor haal je de nood om met zijn allen vooraan te zitten weg en daarmee ook valpartijen.
Vraag is dan, op welk moment wordt bepaald welke renner van een team alleen doorgaat naar de finish, want je wilt voorkomen dat er toch meerdere renners van 1 team in zo'n etappe naar de finish stormen. Moet dat voor de start door de ploegleider doorgegeven worden, of bepaald het team dat zelf tijdens de race?
Dan kun je net zo goed de hele etappe overslaan en alleen de sprint rijden.Mark67 schreef: ↑29 mar 2022 10:28
Misschien zelfs nog iets verder gaan: bij een sprint etappe (wie bepaald dat trouwens) mag er slechts 1 renner per team na die 10 of 15km voor de finish verder, de rest kan/moet daar van het parcours af, en alle renners van een bepaald team krijgen de eindtijd van hun 'designated sprinter', die natuurlijk wel verder gaat sprinten.
Het vooraf toewijzen als sprintetappe zorgt er waarschijnlijk vooral voor dat mensen die dag wel wachten op de samenvatting.
Campagnolo Ultra Dork
Inderdaad, dan verwijder je die prachtmomenten. De etappe dat WvA, Laport en Roglic met z'n 3 naar de streep reden, was ook een sprint etappe op papier.
De koers moet geen circus worden, laat al die regeltjes en 'innovaties' maar achterwege.
De koers moet geen circus worden, laat al die regeltjes en 'innovaties' maar achterwege.
De definitie van een sprint etappe, waar dit interessant zou kunnen zijn, zou voor mij dan ook zijn: een etappe die hoogstwaarschijnlijk op een sprint uitloopt, terwijl het overgrote deel van het peleton nog compleet is, en er een redelijke zorg bestaat dat de situatie ter plaatse wel eens ongelukken zou kunnen veroorzaken.
Misschien niet al 10 km voor de streep de overige renners uit de koers laten gaan, maar zeker niet 180 dolle renners door de smalle straatjes en bochtjes (via some licht dalend wegdek) op de streep laten afstormen...
Het heeft allemaal zijn voor en nadelen. Een argument kan zijn om alleen op dragstrips (lange rechte weg, breed) te finishen, maar er zit ook enige kunst in het positioneren voor een laatste bocht etcetera. Wie verspeelt er zijn krachten om als eerste door de bocht te gaan om vervolgens net te kort te komen in de eindsprint? Ik ben het er helemaal mee eens dat in de laatste x aantal kilometers er geen verrassingen meer moeten zijn zoals plotselingen versmallingen, verkeerseilanden, onmogelijke bochten etc die renners moedwillig in gevaar brengen. Daarnaast blijkt een lange rechte weg ook niet altijd een recept voor valpartijvrij sprinten.
Een etappe die hoogstwaarschijnlijk op een sprint uitloopt is vooraf nooit te bepalen, daarvoor zijn er te veel externe factoren. Wat doe je daarnaast als het peloton zich eens misrekent en er nog een aantal vluchters vooruit zijn?
Een etappe die hoogstwaarschijnlijk op een sprint uitloopt is vooraf nooit te bepalen, daarvoor zijn er te veel externe factoren. Wat doe je daarnaast als het peloton zich eens misrekent en er nog een aantal vluchters vooruit zijn?
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Nou, in de Tour is dat nochtans prima te bepalen hoor. De laatste jaren zijn de sprintetappes daar precies volgens het boekje verlopen (ergo; oersaai)Een etappe die hoogstwaarschijnlijk op een sprint uitloopt is vooraf nooit te bepalen, daarvoor zijn er te veel externe factoren. Wat doe je daarnaast als het peloton zich eens misrekent en er nog een aantal vluchters vooruit zijn?
Misschien kunnen ze de laatste 3km plaveien met rubber tegels en strobalen tegen de Nadar's. En dan ook een integraalhelm zoals bij de BMX'ers verplichten als je in de sprint wilt meedoen. Knie- en elleboogkappen erbij en lange broeken met "kussentjes" op de dijen en andere plekken. Idem mouwstukken met kussens.
Of beter nog: een motorpak met Kevlar baleinen er in.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Bij die 10km alle renners behalve 1 uit koers halen: kan ook gevaarlijk zijn hé. Dan wordt die 10km de meet voor de ploegen, zodat er voorkomen wordt dat een ploeg met een goede hardrijder op 20-30km een aanval plaats om hun hardrijder "af te zetten". Ik zie het al voor me: Ganna/Kung/..-achtige types worden de nieuwe heersers in vlakke etappes.
Ik weet niet of de explosiviteit van een sprinter dusdanig is, dat een voorsprong van laten we zeggen 5 of 10 seconden op de sprinter van de andere ploegen voldoende is om de etappe te winnen - ik zou eerder scenarios verwachten, waar een aantal van de designated sprinters een soort kopgroepje vormt na die 10km streep, probeert de achterliggende designated sprinters voor te blijven, maar daarnaast ook zelf energie sparen voor de finale jump.... dus in feite wat we zondag zagen in de RVV: 2 man op kop, die elkaar vooral in de gaten houden (sur place is een beetje overdreven..), maar tegelijkertijd wel (hadden) moeten zorgen dat de achterliggende groepjes niet terugkomen... en dat vond ik wel een stuk leuker dan zo'n traditionele sprintfinale...bartdr schreef: ↑06 apr 2022 08:41 Bij die 10km alle renners behalve 1 uit koers halen: kan ook gevaarlijk zijn hé. Dan wordt die 10km de meet voor de ploegen, zodat er voorkomen wordt dat een ploeg met een goede hardrijder op 20-30km een aanval plaats om hun hardrijder "af te zetten". Ik zie het al voor me: Ganna/Kung/..-achtige types worden de nieuwe heersers in vlakke etappes.