Build - Cannondale Supersix Evo limited
Mooie fiets geworden - goede afmontage en de titanium assen zullen het best even uithouden. Ik gebruik ze ook ( Look versie ) en ben er tevreden van. Qua uiteindelijk gewicht, tsja dat kan lichter met een setje goede wielen. 6,5kg is makkelijk te redden zo lijkt me.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Uiteraard dienen ze hetzelfde doel maar het is nu eenmaal de nieuwe realiteit. Zonder daarmee iets te zeggen of die realiteit ook echt nodig is / was. Schijfremfietsen zijn nu eenmaal zwaarder ja of je moet gaan werken met heel exotische zaken zoals die crank. En dat gaat weer aardig in de papieren lopen. In een van de eerste berichten staat ook iets boven de 7kg genoemd. Dat is inderdaad niet echt 'Leichtbau' natuurlijk. Dan moet je toch echt iets met een 6 voor de komma hebben.
Ride bikes, not tanks!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40083
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Naja, mijn Look 795 (disc) zit kaal al op 7,2kg. En die is niet echt lichtgewicht. Nu weet ik niet of iets meer dan 7kg voor deze compleet met pedalen en de hele reutemeteut is. Want dan moet je er bij mij nog 300 gram bij optellen.
Mijn Supersix evo disc (geen Hi-mod) zit nu kaal net onder de 6.8kg. Wel maatje 50
Mijn Supersix evo disc (geen Hi-mod) zit nu kaal net onder de 6.8kg. Wel maatje 50
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13727
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Uit de doos is vrijwel geen enkele discracer onder de 7 zeker niet met pedalen, bidonhouders en garmin steun, 28mm banden en 40ml vloeistof.
Deze is nu dus 6.92 met alles erop en aan!
Ik weet alle gewichten. Normaal rijbaar onder de 6.5 kilo ga je echt concessies doen.
Hoeveel geld je er ook tegenaan gooit.
Of je moet 60kg zijn en inderdaad een kleine maat. een maat 52 in deze fiets is zo'n 120 gram lichter, frame en vork.
Wielen kunnen lichter, met dat heb ik zelf ook met iemand van 185 a 190 op een fiets vind ik 45mm wel echt het absolute minimum qua looks
En hij trapt nogal wat watts in een sprint dus wil gewoon geen te lichte spullen. Bv ook Dura ace pedalen omdat die gewoon het best en strakst zijn en heel blijven.
Al het andere lichte gaat veel te snel kapot of kraken behalve MTB pedalen.
Deze is nu dus 6.92 met alles erop en aan!
Ik weet alle gewichten. Normaal rijbaar onder de 6.5 kilo ga je echt concessies doen.
Hoeveel geld je er ook tegenaan gooit.
Of je moet 60kg zijn en inderdaad een kleine maat. een maat 52 in deze fiets is zo'n 120 gram lichter, frame en vork.
Wielen kunnen lichter, met dat heb ik zelf ook met iemand van 185 a 190 op een fiets vind ik 45mm wel echt het absolute minimum qua looks
En hij trapt nogal wat watts in een sprint dus wil gewoon geen te lichte spullen. Bv ook Dura ace pedalen omdat die gewoon het best en strakst zijn en heel blijven.
Al het andere lichte gaat veel te snel kapot of kraken behalve MTB pedalen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Zo extreem licht is de frameset nou ook weer niet, ondanks het woord leichtbau. Ik heb net een standaard ridley helium slx disc frame binnen en daar zit wel gewoon een leuk kleurtje lak op. Het frame weegt 845g(inclusief derailleur hangers) 363gram voor de nog ongekorte vork in maat M ( wat ongeveer een 56/57 is). Is het mijn doel om een zo licht mogelijke fiets te bouwen, nee totaal niet. Maar die weegt dus minder dan dit frame. De standaard steekassen zijn samen 66gram, wat ook vrij weinig is.
Het Deda geïntegreerd stuur is ook niet echt het lichtste wat mogelijk is. Verder zitten er nu met de crank wel al wat weight weenie spullen op deze fiets. Ik vind het totaalgewicht ook niet zo relevant eigenlijk.
Het Deda geïntegreerd stuur is ook niet echt het lichtste wat mogelijk is. Verder zitten er nu met de crank wel al wat weight weenie spullen op deze fiets. Ik vind het totaalgewicht ook niet zo relevant eigenlijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13727
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Maarja Helium erin is wel echt cheaten
De vork is zwaar, maar cannondale levert bij grotere maten van dit frame een zwaardere vork.
De grens is ook wel berijkt met rond de 800gram.
Ik heb het verhaal wel eens verteld, ik denk nu inmiddels 15 jaar geleden in Italie iemand tegengekomen van ferrari, carbon afdeling F1 en hij fietste ook.
Hij zei toen al, de grens met een carbon frame is ongeveer 800gram.
Ach mijn foil is 1160 alleen het frame!
De vork is zwaar, maar cannondale levert bij grotere maten van dit frame een zwaardere vork.
De grens is ook wel berijkt met rond de 800gram.
Ik heb het verhaal wel eens verteld, ik denk nu inmiddels 15 jaar geleden in Italie iemand tegengekomen van ferrari, carbon afdeling F1 en hij fietste ook.
Hij zei toen al, de grens met een carbon frame is ongeveer 800gram.
Ach mijn foil is 1160 alleen het frame!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Als je de banden op druk zet wordt je fiets ook iets zwaarder.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Een lichte fiets is het beste wat je kan hebben op het vlak van rendement, zeker als het wat op en neer gaat, maar blijf wel bij de courante onderdelen. Die exotische toestanden zijn zelden berekend op een zekere betrouwbaarheid als je 't wat deftig gebruikt. Ik kan er van meespreken.