Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten en drinken voor recreant: Wat is normaal

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 12 feb 2023 13:02

thestudent schreef: 12 feb 2023 11:13
Gisteren ook alweer gezien op t mtb tochtje met de groep. En dat was maar iets langer dan drie uurtjes. In t begin is iedereen razend enthousiast en vol energie en rijden we weer harder dan afgesproken. Maar ze eten tot de koffiestop allemaal niets. Voor de koffiestop had ik er al drie repen in zitten. En ook na de appelgebak nog een reep gegeten. Tegen het einde van de rit was ik ruim het friste van het stel en moet je regelmatig wachten op mensen die gelost worden. En nee het tweede stuk werd langzamer afgelegd dan het eerste. Tja. Ik zal wel gek zijn met al dat eten! Op de mtb heb ik ook nog een camelback vol water bij en met dat slangetje merk ik dat ik nog wat vaker een slok neem.

Zeker in de winter waar ik nu totaal niet topfit ben is nog meer eten aanbevolen.
Dat zie ik ook zo vaak en dan wordt ik een diesel genoemd. Ik ben geen diesel, jullie eten niet.
Maargoed vertel het niet iedereen, dan blijven mijn laatste uurtje wat makkelijker in een groep :D

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 12 feb 2023 16:30

Ach manlief eet onderweg heel weinig (na een km of 70 een Lidl reepje) en is de laatste klimmen net zo snel als de eerste, en dat na 120km of meer.
Inmiddels is duidelijk dat medicijnenopname in het lichaam bepaald wordt door je DNA, zou dat met eten, dus opname, tijdens sporten ook niet heel erg persoonsgebonden zijn?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 12 feb 2023 18:55

HarryuitHilversum schreef: 12 feb 2023 10:09 Ik hanteer een simpele vuistregel. 1 bidon en 1 reep per uur. Ik zorg ervoor dat ik goed gegeten en gedronken heb bij vertrek en begin na een uur met eten.
Als ik 100 km rijd, neem ik 2 snelle Jelles mee en 2 750 ml bidons. Rijd ik verder, dan plan ik een stop in of neem 3 repen, een gel en 2 1000 ml bidons mee.

De hoeveelheid koolhydraten komt zo op ongeveer 80-90 gram per uur. Dat is precies wat je kan opnemen. Maar ik begreep uit de Beter Worden podcast dat het nog beter is om meteen, in het eerste uur, al te gaan eten.
Op welke intensiteit fiets je als je 80-90 gram p/uur inneemt?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 12 feb 2023 19:07

Jans schreef: 12 feb 2023 16:30 Ach manlief eet onderweg heel weinig (na een km of 70 een Lidl reepje) en is de laatste klimmen net zo snel als de eerste, en dat na 120km of meer.
Inmiddels is duidelijk dat medicijnenopname in het lichaam bepaald wordt door je DNA, zou dat met eten, dus opname, tijdens sporten ook niet heel erg persoonsgebonden zijn?
Dat zou best kunnen natuurlijk. Ik kan het hebben ook omdat ik altijd al gedaan heb sinds mijn 14de denk ik, toen ik in de groei schoot.

Het minder calorieën innemen dan je gebruikt om af te vallen, daar hoor je ook wel steeds meer van dat daaraan getwijfeld wordt. Pas in de beter worden podcast over kinderen van vrouwen uit de hongerwinter die meer obesitas hadden dan andere.
Het lichaam lijkt calorieën dan toch sneller op te slaan en dan kom je er ook weer lastiger af.

Ik denk dat er veel meer persoonsgebonden is dan we denken. Net zoals een sprinter nooit een klimmer wordt en andersom, kan je trainen wat je wilt.

Domme vraag: ik heb wat meer spieren dan gemiddelde fietsers in mijn bovenlijf, kan ik daardoor ook meer suikers opslaan en dus gebruiken bij het fietsen? Hoe werkt dat?

richard84
Forum-lid

richard84 12 feb 2023 21:30

Jans schreef: 12 feb 2023 16:30 Ach manlief eet onderweg heel weinig (na een km of 70 een Lidl reepje) en is de laatste klimmen net zo snel als de eerste, en dat na 120km of meer.
Dat DNA invloed heeft op hoe medicijnen gemetaboliseerd worden, betekent nog niet dat alle wetten van de fysiologie en natuurkunde verbogen kunnen worden.

Wat jij vertelt kan alleen als manlief bijna 120km lang in de herstel of lage d1 zone rijdt. Dan wordt je carb voorraad nauwelijks aangesproken en kun je dus uren door blijven fietsen en ook na een paar uur nog een zelfde interval eruit persen. Als jij meer traint en zorgt dat hij wat meer moeite moet doen om jou bij te houden, gaat ie het met 1 reepje niet meer redden. Succes!

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 12 feb 2023 21:54

richard84 schreef: 12 feb 2023 21:30
Dat DNA invloed heeft op hoe medicijnen gemetaboliseerd worden, betekent nog niet dat alle wetten van de fysiologie en natuurkunde verbogen kunnen worden.

Wat jij vertelt kan alleen als manlief bijna 120km lang in de herstel of lage d1 zone rijdt. Dan wordt je carb voorraad nauwelijks aangesproken en kun je dus uren door blijven fietsen en ook na een paar uur nog een zelfde interval eruit persen. Als jij meer traint en zorgt dat hij wat meer moeite moet doen om jou bij te houden, gaat ie het met 1 reepje niet meer redden. Succes!
+1

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 12 feb 2023 23:03

Ach, ik heb al zo vaak verteld, ik train niet, ik fiets. Maar goed, zonder hem te kennen, weten jullie het. Best knap. Vandaag 106km (Col de Fontaube-Gorges de la Nesque) 1300 hms, zone1-11min, zone2-1h18min, zone3-1h45min, zone4-42min, zone5-7min. Dat alles op water, zonder toevoeging.
Ik hoop voor jullie dat jullie met 70+ ook nog zo fit zullen zijn.

richard84
Forum-lid

richard84 12 feb 2023 23:46

Jans schreef: 12 feb 2023 23:03 Ach, ik heb al zo vaak verteld, ik train niet, ik fiets. Maar goed, zonder hem te kennen, weten jullie het. Best knap. Vandaag 106km (Col de Fontaube-Gorges de la Nesque) 1300 hms, zone1-11min, zone2-1h18min, zone3-1h45min, zone4-42min, zone5-7min. Dat alles op water, zonder toevoeging.
Ik ken hem niet, en toch geloof ik best dat ie met alleen water een berg opfietst. Maar wat ik ook zeker weet is dat, als hij dat zou willen, hij zijn hele carb voorraad er in een dik uur wel doorheen zou kunnen jagen, als zijn hart/long systeem dat tenminste toelaat (en er is geen reden om aan te nemen dat hij dat niet zou kunnen).

Als hij heel lang fietst op 1 reepje en op het einde nog zijn volledige vermogen heeft, doet hij dat dus niet, en fietst hij dus op een voor hem relatief lage intensiteit.

Dat is ongeveer hetzelfde dat jij weet dat als ik uit een vliegtuig spring, ik naar beneden val en niet omhoog. Je hoeft mij niet de hand te schudden om dat te kunnen beredeneren, toch?

PS ik ben ben nog geen 40 en ben nu misschien al net zo fit als hij, en dan heb ik nog meer dan 30 jaar om te trainen! Ik heb er vertrouwen in!

pino
Forum-lid HC

pino 13 feb 2023 08:30

Ik ben bijna 70 en  » je sais que je ne sais rien »
Niet zijken maar reiden !

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 13 feb 2023 08:59

Jans schreef: 12 feb 2023 23:03 Ach, ik heb al zo vaak verteld, ik train niet, ik fiets. Maar goed, zonder hem te kennen, weten jullie het. Best knap. Vandaag 106km (Col de Fontaube-Gorges de la Nesque) 1300 hms, zone1-11min, zone2-1h18min, zone3-1h45min, zone4-42min, zone5-7min. Dat alles op water, zonder toevoeging.
En zonder eten?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 13 feb 2023 09:09

Nu slaat het weer door he mensen :-)

De eerste vraag was of er niet wat zaken meer persoonsgebonden zijn dan we denken.
Ik weet het wel zeker!

Er is niet een best pratice die je over iedereen uit kan rollen. En dan zeggen dat je bepaalde wetten niet kan omdraaien. Zijn dat wel wetten? Of gewoon de best gok van het moment, net als met de suikers waarvan eerst gedacht werd dat je er maar 60 a 70 in ene uur kwijt kon.

Het gaat niet om zwart/wit maar over hoe groot het gebied ertussen is en waar voor jouw als individu het optimum licht.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 13 feb 2023 09:12

nijkie schreef: 13 feb 2023 08:59
En zonder eten?
Een half uurtje na de lunch vertrokken. Daarna niet meer gegeten. En bij thuiskomst een stukje chocola bij de thee en 's avonds normaal warm eten.

@wasbeer, je hebt gelijk, ieder moet doen wat hem/haar goed voelt.

@Richard, ik neem aan dat je weet dat, als je nu echt fit bent, het allemaal toch echt minder gaat worden. Bij de één sneller dan de ander.

Als TS zich goed voelt met appel en boterhammen dan lijkt me dat prima. In mijn ogen krijgt ze op haar ritten meer dan genoeg binnen. Krijgt ze na verloop van tijd andere aspiraties dan is er een flinke kans dat wat aanpassingen best voordeel op kunnen leveren.

Plaats reactie