Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tijdens het fietsen aan eten denken

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 20 jun 2023 12:37

Danny091283 schreef: 19 jun 2023 22:07 Vandaag net wat meer gereden dan 2 uur en heb voldoende gedronken en gegeten.
Onderweg 2 bidons van 750 a 800ml leeg gedronken.
1 met een sportdrank en de ander met elektrolyten tab. Verder 1 reep en nog een gel. Normaal hou ik het bij 1 reepje met 2 a 2.5 uur fietsen.

Alleen waar het licht van zijn in mijn hoofd snap ik niet. Heb het na elke rit.
Soms moet ik ook ff wat vastpakken om niet knock out te gaan.
Het is vooral als ik gebukt heb en omhoog kom.
Even goed lezen, allemaal !

Danny091283
Forum-lid

Danny091283 20 jun 2023 13:03

Bij mij is het na de rit en niet direct wanneer ik van de fiets stap dat ik niet lekker ben.
Vaak voel ik me wel prima op het moment dat ik thuis kom. Wel vermoeid, maar goed heb gesport en altijd nat van het zweet.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 20 jun 2023 14:17

NicoNB schreef: 20 jun 2023 12:13
53x11 schreef: 20 jun 2023 11:55 Nou, zo zie je maar, meningen verschillen. Het zou niet eens bij me opkomen om voor zoiets medische hulp te zoeken (aangezien er een duidelijk aanwijsbare oorzaak is), maar dat geldt niet voor iedereen blijkbaar.
Ik meen mij te herinneren dat mevr 53X11 iets medisch doet ???

Nee ik ben ook niet zo van de huisarts, maar als ik lees dat iemand van zijn fiets afstapt en vervolgens iets vast moet pakken om niet om te vallen, dan heb je blijkbaar een derde nodig om te zeggen dat je je lichaam overbelast.
Als dat heel af en toe is en met een aanwijsbaar patroon, soit. Maar (vrijwel) elk rit, tja.

Ja ik heb ook wel eens staan tollen nog voor ik thuis was, onderweg bij de Mac nog een liter kouwe cola met ijs naar binnen. Laatste stukje tegen mijn principes toch maar de trein gepakt.
Ondanks 8-10 liter drinken onderweg waren er thuis nog 8 kilo's zoek, ja dan weet je wel dat ik dat niet nog een keer moet doen.
Achteraf de heetste dag van het jaar en ik reed precies daar waar het het heetst was.
Je hebt een goed geheugen ;-)
mevr 53x11 is huisarts, 53x11 is bewegingswetenschapper. Wij zijn thuis vrij nuchter over het algemeen, en toevallig herken ik veel van wat TS noemt (ik ga zeer regelmatig bijna "out" als ik te snel opsta, en als ik net gesport heb, nog een beetje sneller. De remedie is minder snel opstaan :mrgreen: :mrgreen: )

*oh, en aan mijn "medisch advies" op dit forum zou ik vooral niet proberen rechten te ontlenen. ;-)
**en om toch nog wat zinnigs toe te voegen: Na inspanning is de bloedverdeling anders dan in rust (meer bloed naar spieren, bloedvaten staan verder open). Als jij plots opstaat, dan zal de bloeddruk in je hoofd kortstondig omlaag schieten. Je sluit dan even bijna (zwarte vlekken, duizelig) of helemaal (flauwvallen) af.
Als je (bijna) flauwvalt, dan kun je jezelf behoorlijk ruk voelen trouwens. Koud zweet, misselijk, trillerig. Ook dit is m.i. niet direct iets om je zorgen over te maken, maar een gevolg van een reactie van je autonome zenuwstelsel. Dit wordt een vasovagale reactie genoemd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 20 jun 2023 18:41

Licht in je hoofd als je te snel opstaat heeft te maken met je - lage - bloeddruk. Vergeet mijn advies over water en suiker.
Waarschijnlijk is er op thuisarts.nl al voldoende te vinden.
hun fietsen.

Danny091283
Forum-lid

Danny091283 20 jun 2023 20:38

Een lage bloeddruk kan wel het gevolg zijn van te weinig vocht of te weinig zout.
Kan het verkeerd hebben hoor.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 21 jun 2023 10:42

Het is waarschijnlijk een combo. inspanning, tempratuur, herstel, suiker, soms zout.
Uitgezonderd warm weer zou ik het niet snel in zout zoeken, de kans dat je daar te weinig van hebt is vrij klein.

Als ik snachts naar het toilet ga moet ik niet meer ineens mijn bed uitspringen, dan haal ik het toilet niet.
Maar even 2 a 3 seconde op de rand van het bed en het gaat prima.

Dat is een beetje hetzelfde na een zware fietsrit als ik op de bank TV lig te kijken, sta ik rustig op gaat het prima, maar ff snel niet.

Probeer eens een keer bv een snelle jelle te eten 15 minuten voor je thuis bent en rustig (laag D2) uit te fietsen deze 15minuten

Sulla
Forum-lid

Sulla 21 jun 2023 16:05

colnagofreak schreef: 18 jun 2023 12:37
Overigens denk ik alleen aan sex tijdens het fietsen
Wellicht tijd voor een nieuw zadel :D

bartdr
Forum-lid

bartdr 22 jun 2023 09:43

Ik weet niet goed hoe vlot je opstaat of hoe lang je gebukt bent, maar met voldoende doorzettingsvermogen kan iedereen zichzelf KO krijgen door lang te bukken en heel plots recht te staan. Zeker wanneer je echt bukt (hoofd naar de grond) en niet hurkt (poep naar de grond).
Je lichaam kan die plotse verandering van lichaamspositie niet snel genoeg volgen. Daar is zelfs een wetenschappelijke term voor: posturale hypotensie (lage bloeddruk omw van postuur/houding).

Posturale hypotensie is wel zo'n "het kan vanalles zijn"-symptoom. Als je in jouw dagdagelijkse leven er geen last van hebt (dus ook niet draaierig, vlekjes zien, ... bij plots recht staan) dan zou ik aanraden om de oorzaak te beginnen zoeken bij alles wat hierboven genoemd is.
Heb je daar echter in je dagdagelijkse leven ook last van, dan kan het geen kwaad een keer naar je huisarts te gaan. Posturale hypotensie staat namelijk ook op het lijstje van vroege indicatoren van hartaandoeningen.

Edit: hyper->hypo
Laatst gewijzigd door bartdr op 22 jun 2023 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 22 jun 2023 11:03

De medische term is othostatische hypotensie.

Hypertensie is nu net het omgekeerde

Verder is er geen enkel verband met al dan niet vroeg stadium van hartaandoeningen! Het is een normale reactie van het autonome zenuwstelsel.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

bartdr
Forum-lid

bartdr 22 jun 2023 11:10

Excuseer, hyper en hypo omgekeerd met snel te zijn. Ik pas het aan. Othostatische en posturale hypotensie zijn bij mijn weten hetzelfde en is weldegelijk 1 van de vele symptomen dat vroegtijdig kan(!!!) wijzen op dat er mogelijks iets mis is. Daarom ook de nuance dat bij dagdagelijks voorkomen geen kwaad kan om even langs een arts te gaan.

fgrs
Forum-lid

Gebruikersavatar fgrs 22 jun 2023 12:32

In onze jeugd deden we een "spelletje".
Gehurkt zitten, 20 keer heel diep in/uit ademen terwijl iemand achter je gehurkt zat met zijn armen over je borst gedrukt.
Dan rap rechtop komen terwijl die persoon je borst opdrukt.
En ze legden je in het gras.......

Paar seconden later werd je terug wakker.
Leuk spelletje........

Kan me nu wel voorstellen dat het allemaal niet zo gezond was

Eduard CUBE
Forum-lid

Eduard CUBE 26 jun 2023 15:43

bartdr schreef: 22 jun 2023 11:10 Excuseer, hyper en hypo omgekeerd met snel te zijn. Ik pas het aan. Othostatische en posturale hypotensie zijn bij mijn weten hetzelfde en is weldegelijk 1 van de vele symptomen dat vroegtijdig kan(!!!) wijzen op dat er mogelijks iets mis is. Daarom ook de nuance dat bij dagdagelijks voorkomen geen kwaad kan om even langs een arts te gaan.
En wat zou de arts er dan aan moeten doen?
Toerfietser met ambities.. :winkthumb: Noteert alleen maar buitenkilometers.

Plaats reactie