Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 27 dec 2008 18:15

Ik ben wel benieuwd wat Garmin gaat doen in de komende periode. Gaan ze eerst de 705 echt goed stabiel laten functioneren of komt er over bijvoorbeeld een jaar een opvolger waar de kinderziektes uit zijn. Als ze het huidige product eerst foutloos maken door met aanvullende updates te komen dan is het wellicht interessant om 'm nu al te kopen zolang de prijzen nog zo scherp zijn. Maar als ze dadelijk een opvolger presenteren en de 705 op het 2e plan komt dan zit je met een apparaat wat nogal wat kuren vertoont.

Overigens heb ik in dit topic gelezen dat je er verstandig aan doet om een bundel te kopen inclusief de City Navigator DVD. De aanbiedingen van die engelse sites zijn inclusief een sd kaart met navigatie kaarten. Als ik het goed begrijp is dat niet helemaal hetzelfde en mis je dan bijvoorbeeld de functionaliteit om op je pc aan een route te knutselen. Misschien verstandig om daar even goed naar te kijken als je 'm op die manier wilt aanschaffen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 dec 2008 18:39

Op Ebay.co.uk staan ze momenteel voor 180 (605) en 220 (705) pond. Beide zijn dan zonder SD card en kaarten. Zelf vind ik de €150 die je voor City Navigator Europe betaald absurd veel geld, met dat bedrag vragen ze erom dat er een andere uitweg gezocht wordt...

Bij Futurum shop hebben ze ook wel een lucratieve handel, micro SD cards voor €30 verkopen. Terwijl je voor €5 een originele SanDisk hebt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 27 dec 2008 18:52

Er zijn zat mogelijkeden om routes te knutselen buiten de garmin software om. Dus 'n DVD is wel handig maar 'n sd card gaat net zo goed en is goedkoper.

Voor navigatie bv terug naar huis is het ding voor mij volstrekt afgevallen. Volstrekt idiote routes, ook in "auto" stand en inmense traagheid. Voorbeeld: 66 km aanduiden versus 33 km. Dit volgens normale wegen. In de auto stand geeft m'n navman ook gewoon die 33 km maar die garmin dus 66 km. Laatst had ik er 80 opzitten en was totaal uitgewoond... ik dacht... laat me lekker naar huis rijden... amehoela de meest ellendige omwegen. Onbruikbaar.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 27 dec 2008 19:20

[quote="HenkV"]Er zijn zat mogelijkeden om routes te knutselen buiten de garmin software om. Dus 'n DVD is wel handig maar 'n sd card gaat net zo goed en is goedkoper.

Voor navigatie bv terug naar huis is het ding voor mij volstrekt afgevallen. Volstrekt idiote routes, ook in "auto" stand en inmense traagheid. Voorbeeld: 66 km aanduiden versus 33 km. Dit volgens normale wegen. In de auto stand geeft m'n navman ook gewoon die 33 km maar die garmin dus 66 km. Laatst had ik er 80 opzitten en was totaal uitgewoond... ik dacht... laat me lekker naar huis rijden... amehoela de meest ellendige omwegen. Onbruikbaar.[/quote]
Dat bedoel ik nou... dergelijke berichten lezende zou ik zo'n apparaat niet eens gratis willen hebben. Moet er wel bij vertellen dat ik voor tal van fraaie fietsgebieden — zoals in Noord-Holland, Limburg, Ardennen, Eifel, Alpen, Dolomieten — inmiddels geen plattegrond (en dus geen GPS) meer nodig heb.

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 27 dec 2008 19:27

Dat soort fouten zijn wat mij betreft echt te gek voor woorden. Onvoorstelbaar bij een apparaat waar ze toch best een paar euro's voor vragen. Nou geeft dat niet, als je luxe functionaliteit wilt hebben dan kost dat geld. Maar dan moet het wel werken. En dan kan er natuurlijk altijd een keer wat mis gaan maar dat moeten dan incidenten zijn. En die indruk krijg ik niet als ik de berichten hier lees.

Ik wil de functionaliteit van het apparaat graag hebben. Nu heb ik een eenvoudige fietscomputer en ik zou het leuk vinden om wat meer te doen met een cadansmeter en grafieken van je trainingen en ritten. Daarbij ben ik bij wijze van spreke nog in staat om te verdwalen op het Velodrome dus een navigatie funtie is voor mij ook interessant, zeker in een gebied wat ik niet ken.

Daarom heb ik ook al een paar keer op het punt gestaan om het apparaat te bestellen. Maar iedere keer komen er weer van die verhalen naar boven waardoor ik er vanaf zie.

rbr
Forum-lid

Gebruikersavatar rbr 27 dec 2008 20:48

Ik heb nu zo'n 8 jaar navigatie in de auto. Het is een hulpmiddel als je de weg niet kent. Dit betekent dat je zelf altijd na moet denken en moet anticiperen op omstandigheden die het apparaat niet kent.

Met de Garmin Edge zal het niet anders zijn. Ik heb er één aangeschaft omdat het vele mogelijkheden heeft die ik nu niet heb, en dat is niet alleen de navi module. Ik ben van plan om routes uit te zetten voor mezelf en deze dan na te rijden zonder in de polder te verdwalen en iedere keer moet kijken op mijn uitgeprinte google earth papiertje. Met de prijs die je er nu in de UK voor betaalt, is het een acceptabel bedrag voor zo'n apparaat (voor mij).

Dat de Edge tekortkomingen heeft en welke dit zijn, zal de komende zomer voor mij duidelijk worden. Perfect is en wordt het echter nooit. Als ik met computers had moeten wachten totdat de nieuwste er was, had ik dit bericht nooit kunnen schrijven :)
Twitter: @rbruijns

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 27 dec 2008 21:04

Ben het helemaal eens met rbr, je moet met de 705 niet navigeren zoals je dat in de auto doet met een tomtom. (deze stuurt je ook altijd niet zoals jij het gedacht had)
Van te voren een route (koers) maken op je pc en je hebt geen centje pijn.
Ook een route fietsen en later deze route nafietsen werkt ook prima.
Gedownloade route's van medefieters rijden is ook geen enkel probleem.
Je gereden rit terugkijken in google earth werkt perfect.
Het registreert je hartslag, cadans enz.
Noem mij een ander navigatiesysteem welke deze eigenschappen allemaal heeft.

Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

roger
Forum-lid

roger 27 dec 2008 21:44

Als je de prijs vergelijk met een Polar cs 600 dan valt het wel mee vindt ik en hoevaak gebruik je het navigedeelte voor mij enkel op vakanie in het buitenland.
Tja, dan rij je maar een stuk om zie je nog wat van het land ook,uurtje meer of minder is voor mij geen bezwaar als ik mijn camping maar terug vindt.
Merendeels ga ik alleen het fietscomputergedeelte gebruiken omdat ik hier toch de weg wel weet,het navigedeele is gewoon een extraatje.
I live to ride,I ride Passoni

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 27 dec 2008 21:51

Het is misschien een extraatje maar wat mij betreft wel een cruciale. Als het navigeren er niet in zit had ik allang voor Polar gekozen.

Hoe bevallen de functies buiten het navigeren om jullie eigenlijk? Hier gaat het voornamelijk over navigatie maar zijn de overige functies zoals hartslag, cadans en de mogelijkheden via de pc betrouwbaar?

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 27 dec 2008 22:04

Als trainingscomputer is het ding helemaal niets. Je kunt niet eens zien onderweg hoe lang je bv in D3 gereden hebt. Iemand die dat soort info onzin vindt, wat ik prima vind, hoeft gewoon geen hartslagmeter. Wat moet je dan nog met dat ding?

Er zijn 2 dingen goed:
1; hij onthoud waar je hebt gereden en dat is achteraf leuk, kost je minder werk dan als je zelf achteraf de route moet intekenen.
2; je kunt voorafgemaakte routes narijden. Daar heb ik 'm voor gekocht. Als ik echter geweten had hoe nul de rest is had ik nog maanden gewacht want ik heb dat pas in juni nodig. En een tomtom is ook niet bepaald duurder geworden in de loop van de tijd.

Zij die zeggen je moet niet zeuren over de navigatie moet mij eens uitleggen waarom dit apparaat in z'n autostand niet in staat is een route binnen acceptabele tijd te bereken. Of zelfs maar 'n redelijk parcours gaat verzinnen om me thuis te krijgen ipv , weet ik veel hoe. Nog nooit heb ik een auto model meegemaakt dat het zo slecht doet als deze garmin. Tenzij er geen jota klopt van dat citynavigator europe. Maar volgens mij doen de programeurs iets wat ze denken dat wij belangrijk vinden.

Sorry, maar ik vind het idioot. Een apparaat dat zo duur is en een ongelofelijke gadget status heeft waardoor iedereen 'm wil hebben maar aan de basis gewoon niet fatsoendelijk werkt.

Ja, het is mijn miskoop 2008
Mijn trainingen op bikeplanner.com

roger
Forum-lid

roger 27 dec 2008 22:08

[quote="HenkV"]Als trainingscomputer is het ding helemaal niets. Je kunt niet eens zien onderweg hoe lang je bv in D3 gereden hebt. Iemand die dat soort info onzin vindt, wat ik prima vind, hoeft gewoon geen hartslagmeter. Wat moet je dan nog met dat ding?

[/quote]

Dat gaat je bij Polar ook niet lukken correct me if i have wrong.
I live to ride,I ride Passoni

yugor
Forum-lid

yugor 27 dec 2008 22:19

Tja - wie wil er nu in godsnaam onderweg zien hoelang ie al in D3 rijd?
En waarom heb je dan meteen geen hartslagmeter meer nodig als je dit niet onderweg wilt weten? Op de computer achteraf is het perfect te analyseren. Alsmede alle andere data.

Gek genoeg blijven dit soort zeer negatieve berichten hangen en denkt men dat de Edge veel problemen kent. Ik vraag me echt af welke tekortkomingen er zijn dan? Tekortkomingen zijn er alleen als het niet aan de verwachtingen voldoet.
Kijk liever naar de mogelijkheden en of je deze mogelijkheden wilt of niet !

En wat die navi betreft doe je toch echt iets niet goed henkv - of er is een instelling die je over het hoofd ziet. Want in de auto stand werkt ie gewoon prima en rijdt heus geen 100% om als je voor de kortste route kiest.

Plaats reactie