hanz1963 schreef:RAFC schreef: Alleen is het zo vervelend dat we met z'n allen voor de ziektekosten opdraaien die met een helm een stuk minder hadden kunnen zijn.
Voor mij is het onbegrijpelijk dat de politiek het niet verplicht om op een racefiets/mountainbike een helm te dragen.
Ik snap dit soort reacties best hoor, maar dan kun je heel ver gaan; voetbal blessures niet meer verzekeren, rokers niet meer behandelen, racefietsen als zodanig verhoogt het risico op vallen + verwondingen, dus dit ook maar uitsluiten... etc. etc. We stellen ons willens en wetens de hele dag door bloot aan allerlei risico's. De één probeert die zoveel mogelijk in te perken, de ander wat minder. Stel dat de politiek alle risico's ging verbieden......
En desondanks mogen we allemaal verzekerd naar de dokter.
En trouwens, ik ben een trouw helmgebruiker.
Een beetje was Hanz zegt, je kunt wel hekelen op niet-helmdragers en beargumenteren dat ze geen zorgkostenvergoeding moeten krijgen igv een ongeluk, maar dat is mijns inziens een beetje kort door de bocht.
Als je bijvoorbeeld in de huid van een ijshockeyer zou kruipen zou hij volgens dezelfde redenering kunnen zeggen: "alle wielrenners moeten een plastic harnas aan, anders wil ik niet meebetalen aan hun gebroken sleutelbenen".
Iemand die niet aan sport doet zou dan weer kunnen zeggen:
"ik wil niet meebetalen aan uitgescheurde spieren van sporters" en vervolgens een sigaret opsteken.
Op deze manier loopt iedereen verschillende risico's en wil niemand meebetalen aan de risico's van anderen. Het mooie aan Nederland is dat alle risicos gewoon vergoed worden door de zorgverzekeringen.
Bovendien zou het een buitenproportionele straf zijn om niet-helmdragers na een ongeluk zelf de zorgkosten te laten betalen, danwel langs de kant van de weg te laten liggen (?!) daar de boete voor helmloos rijden op en scooter veel minder kost en de coureur ook al letsel heeft.
Tenslotte zijn de zorgkosten die gemaakt worden voor wielrenners zonder helm volgens mij een dusdanig klein percentage van de jaarlijkse zorgkosten dat je het verschil niet zou merken als ze het uit de basisverzekering zouden halen.
Kortom; je mag het van mij zelf weten, maar ik vind het verstandiger om gewoon een helm op te zetten.