Het grote taaltopic
Afschaven (!) inderdaad...
(emoticon toegevoegd, anders zouden jullie nog kunnen denken...)
(emoticon toegevoegd, anders zouden jullie nog kunnen denken...)
Laatst gewijzigd door bluv107 op 18 mei 2016 15:49, 2 keer totaal gewijzigd.
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton
Terwijl iedereen natuurlijk weet dat het moet zijn: "...of de kopgroep het zal halen"!bluv107 schreef:Afgelopen week op Sporza, diep in de finale (...) zegt José: "ben benieuwd of de kopgroep het gaat halen gaan...."
(nog zo'n gruwel, al dat gaan in plaats van zullen... zowel in Nederland als in Vlaanderen trouwens)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Da's evident
Gelukkig neem ik dit topic met een korrel zout, anders zou ik mij nog flink gaan ergeren aan alle zelfbenoemde taalkundigen op dit forum.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
En ik ben anglist, wat dan wel een andere taal is, maar dessalnietemin ben ik ook met betrekking tot het Nederlands een groot aanhanger van taal als iets wat zich ontwikkelt. We hebben het tenslotte over levende talen.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
Erik schreef:En ik ben anglist, wat dan wel een andere taal is, maar dessalnietemin ben ik ook met betrekking tot het Nederlands een groot aanhanger van taal als iets wat zich ontwikkelt. We hebben het tenslotte over levende talen.
Daar kun je nauwelijks tegen zijn, of je moet je scharen onder de mensen die overal tegen zijn, zoals getijdebewegingen en schuivende aardplaattektoniek.Erik schreef:En ik ben anglist, wat dan wel een andere taal is, maar dessalnietemin ben ik ook met betrekking tot het Nederlands een groot aanhanger van taal als iets wat zich ontwikkelt. We hebben het tenslotte over levende talen.
Ach, levende talen.. Mijn taalkundige studies waren dan weer vooral historisch van invalshoek.
Dat taal evolueert was me dan ook niet onbekend, maar dat neemt niet weg dat er (grammaticale en andere) normen en regels zijn - anders wordt het maar een zootje! (en beroepshalve ben ik taalgebruiker, geen taalbeschrijver: taalkunde en taalpraxis zijn nu eenmaal twee verschillende zaken)
Dat taal evolueert was me dan ook niet onbekend, maar dat neemt niet weg dat er (grammaticale en andere) normen en regels zijn - anders wordt het maar een zootje! (en beroepshalve ben ik taalgebruiker, geen taalbeschrijver: taalkunde en taalpraxis zijn nu eenmaal twee verschillende zaken)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
-
- Forum-lid
havana schreef:Precies. "Wattage" staat ook in de Van Dale maar ik erger me dood aan het gebruik ervan.
'Bierbuik' staat ook in Van Dale , maar ik erger me aan de manier waarop het op dit forum te pas en voor te onpas wordt gebruikt om andere mensen (die ook op een racefiets zitten) als minder weg te zetten........
Zoals ik al zei: Ik ben anglist.monsieurpinot schreef:Erik schreef:En ik ben anglist, wat dan wel een andere taal is, maar dessalnietemin ben ik ook met betrekking tot het Nederlands een groot aanhanger van taal als iets wat zich ontwikkelt. We hebben het tenslotte over levende talen.
- H.G. Wells
- H.G. Wells