Dat deelnemen aan de wielersport een persoonlijke keuze is. Niemand is verplicht om wielrenner te worden, cq zich op zondag op een racefiets door de polder te sleuren of naar de Tour de France te kijken.timo2.0 schreef:Mensen die vinden dat dit wel bij de wielersport "hoort", dat dit een bewonderenswaardige wijze van kansen benutten is, die mogen aan mij uitleggen wat het het verschil is met mensen die in tijden van oorlog ook zonder scrupules de hun geboden kansen benutten.
Echter niemand kan zich ontworstelen aan een politieke dictatuur of de oorlogen en onderdrukkingssystemen die deze aan gaan. Je kan op tijd naar een ander land vluchten maar dat is niet iedereen gegunt.
Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat doping in wielrennen of andere sport wel een beetje ok is. En Lance Armstrong is in mijn ogen gewoon een crimineel en een oplichter. Maar ik vind wel degelijk dat er een behoorlijke nuance aan te brengen is tussen misstanden in de sport en misstanden in de politiek. De discussie in hoeverre het een in het verlengde ligt van het ander is wel een heel interessante maar dan zou ik het eerder wat dichter bij huis en in onze meer recente maatschappelijke ontwikkelingen willen zoeken.
De jaren '80 en '90 zijn een periode waarin onder leiding van Tatcher en Reagan de wereld economisch en politiek erg verrechts/ ver liberaliseerd, hoe je het maar wilt noemen. Het is het begin van het tijdperk van de yup en het snelle geld. De strijd van allen tegen allen wordt oorverdovend gepropageerd. Alles maar dan ook alles doen om je doel te bereiken wordt steeds geaccepteerder, moraal is voor sneue geitenwollensokkensukkels die niet met de tijd mee gaan. Tja, dan kweek je vroeger of later mensen die dat ook tot aan het uiterste doen, Lance Armstrong is wat dat betreft een extreme exponent van dit tijdperk.