Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het E-Bike topic

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 25 feb 2016 17:48


Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5991
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 feb 2016 18:23

Uit het artikel:
tweewieler.nl schreef:Speed e-bike gebruikers zitten cognitief, door hun leeftijdsprofiel en door hun beweegredenen in de meest veilige doelgroep van alle verkeersdeelnemers.
Ik zeg WOW!!!! Wat een schitterende volzin. Maar wat betekent dit in vredesnaam? Kon dat niet eenvoudiger gezegd worden?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 25 feb 2016 18:32

Ik hoop dan niet dat met de gemiddelde speed pedelec gebruiker de gemiddelde 'wielrenner' wordt bedoeld, want dan klopt regel een al niet meer. Daarnaast denk ik dat de batterijen en motoren van toekomstige fietsen steeds krachtiger zullen worden en dat snelheden van 45km/u en hoger steeds makkelijker gehaald gaan worden. Een begrenzing tot 30/35km/u lijkt mij een veel verstandiger besluit dat genomen kan/moet worden.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 25 feb 2016 19:05

Wat weer zo mooi mist in dat onderzoek is de opdrachtgever ervan. En gezien de resultaten van het onderzoek heb ik zo'n flauw vermoeden dat het een partij is die baat heeft bij zo weinig mogelijk regelgeving voor speed pedelec. Als je in dat onderzoek het woord speed pedelec door motorfiets vervangt en het stukje over het fietspad eruit haalt, dan is het even geloofwaardig. Het is een leuk verhaal, zolang je maar in het achterhoofd houdt dat het een lobby onderzoek is.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 26 feb 2016 11:25

Ik vraag mij af waarom de mening van Grontmij interessanter is dan die van pakweg Jamin of Philips.

De interpretatie van het onderzoek zit zo vol met voorspellingen (over de markt en de samenstelling van de gebruikersgroep) dat het wel heel lastig wordt om naar aanleiding van (onderzoek van) de bestaande gebruikersgroep uitspraken te doen over het toekomstig oorzakelijk verband tussen aard der gebruikers, het soort fiets, en veiligheid van alle verkeersdeelnemers.
De wolligheid van de bovestaande zin representeert de twijfelachtigheid van de adequaatheid van het aangehaalde onderzoek. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het onderzoek van Grontmij zich laat toetsen aan de meest basale standaarden van wetenschappelijk onderzoek. Omdat ik mij graag laat verassen zocht ik op de website van Grontmij naar de verantwoording. http://www.grontmij.nl/MediaCenter/Nieu ... aaien.aspx. Die moet aangevraagd worden. Dat heb ik gedaan.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 feb 2016 16:51

rob74 schreef:Uit het artikel:
tweewieler.nl schreef:Speed e-bike gebruikers zitten cognitief, door hun leeftijdsprofiel en door hun beweegredenen in de meest veilige doelgroep van alle verkeersdeelnemers.
Ik zeg WOW!!!! Wat een schitterende volzin. Maar wat betekent dit in vredesnaam? Kon dat niet eenvoudiger gezegd worden?
Diplomatieke manier om te zeggen dat je op een speed pedelec geen stuntende pubers, slingerende huisvrouwen en dove bejaarden aantreft.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8645
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 feb 2016 16:59

scepticus schreef:
rob74 schreef:Uit het artikel:
tweewieler.nl schreef:Speed e-bike gebruikers zitten cognitief, door hun leeftijdsprofiel en door hun beweegredenen in de meest veilige doelgroep van alle verkeersdeelnemers.
Ik zeg WOW!!!! Wat een schitterende volzin. Maar wat betekent dit in vredesnaam? Kon dat niet eenvoudiger gezegd worden?
Diplomatieke manier om te zeggen dat je op een speed pedelec geen stuntende pubers, slingerende huisvrouwen en dove bejaarden aantreft.
En wie zegt dat het ook zo is?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5991
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 26 feb 2016 18:07

En al zou het zo zijn? Dat de nu idd de speedpedelec niet gebruikt wordt door stuntende pubers.

Zoals Sloeren al schrijft. Het is toch onzinnig om wetgeving te baseren op de huidige kleine gebruikersgroep. Die wetgeving zou toch gebaseerd moeten zijn op de potentie van het voertuig en niet zozeer op het gedrag van die paar brave fiets forensen
Live fast; die young. mijn blog

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 26 feb 2016 18:39

Ik stond voor het stoplicht van de week, ik trek rustig op, komt er langs rechts ineens een omaatje voorbij knallen met 24 kilometer per uur. Ik schrok me kapot.

En hier ligt dan mijns inziens het grote gevaar met die electrische fietsen: je hoort ze niet aan komen.

Geldt trouwens ook voor electrische auto's. Levensgevaarlijk.

En ook blijkt dat andere weg gebruikers nog moeten wennen aan de snelheid van die dingen. Je verwacht gewoon niet dat zo een oud vrouwtje binnen 10 meter op meer dan 20 per uur zit.

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 26 feb 2016 19:49

Bredalp schreef:Ik stond voor het stoplicht van de week, ik trek rustig op, komt er langs rechts ineens een omaatje voorbij knallen met 24 kilometer per uur. Ik schrok me kapot.
Net als die wielrenners altijd doen :?
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38541
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 feb 2016 21:19

Electrische auto gewoon weg ermee! Levensgevaarlijk! Dood aan de Tesla, terug naar de V6 :-)
Less is bore

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 feb 2016 23:28

Bredalp schreef:Ik stond voor het stoplicht van de week, ik trek rustig op, komt er langs rechts ineens een omaatje voorbij knallen met 24 kilometer per uur. Ik schrok me kapot.
Daarom altijd sur place wachten en bij groen maximaal wegsprinten om dit soort situaties voor te zijn :winkthumb:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie