spook schreef:havana schreef:Jvdb met tranen in de ogen aan tafel bij Lieven. Ik mag 'm niet maar dat vond ik toch een beetje wel erg zielig.
Het is opmerkelijk hoe de verslaggevers hem troosten en moed proberen in te praten.
Ik miste de uitzending gisteravond maar zag zojuist dat
interview uit Vive Le Velo.
Ik zie die vermeende tranen dus niet zo. Wel ontzettende ontgoocheling door het niet kunnen verklaren waarom de benen niet willen.
In ieder geval was Jurgen al veel rustiger dan
direct na de finish waar hij wel een aantal keer herhaalde van 'ik weet het niet (meer)' oid.
Hevige terleurstelling hoort bij topsport en om daar overheen te komen en mee om te gaan is tevens een, vaak onderschatte, qualiteit. Iedereen ziet slechts het oppervlakkige op TV.
Moed in praten gaat niet werken. Het enige wat werkt is dat Jurgen zijn innerlijke woede vanwege het niet kunnen presteren zoals verwacht, omzet in fysieke actie (aangenomen dat er niets fysiek speelt).
Jurgen blijft ook continu hameren dat hij niet zo'n natuurtalent is en het van trainingsarbeid moet hebben waar anderen een voorsprong hebben vanwege meer natuurlijke aanleg.
Kan zijn maar zo manouvreer je jezelf wel in een minderwaardigheids complex/positie en dat kan nooit een goed uitgangspunt zijn. Zo snel als dat het dan niet uitpakt met wat je er aan arbeid hebt ingestopt wordt het idee bevestigd met waarschijnlijk als resultaat nog harder, langer trainen.
Wellicht heeft hij gelijk en kent hij zijn zwaktes maar al met al krijg ik toch de indruk dat het bij hem veelal een mentale kwestie is (en ja dat is een erg makkelijke en gevaarlijke insteek).
Wat ik tevens niet begrijp is waarom mensen hem niet zouden mogen? Je kunt een preferentie hebben voor een ander soort renner of persoonlijkheid maar dat is wat anders dan iemand niet mogen.
Jurgen heeft toch wel de ballen om tijdens in een voor hem erg moeilijke periode gewoon voor de camera open en eerlijk zijn verhaal te doen zonder ergens de schuld buiten hem zelf te leggen.
Er zijn er die met veel mindere tegenslagen niet meer thuis geven of door het lint gaan.
Remember Evans?