Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wind Cycleworks

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16879
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 dec 2017 16:22

Dat zier er goed uit. Klaar voor de actie! Waar gaat de reis naartoe deze kerstvakantie?
Campagnolo Ultra Dork

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1848
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 19 dec 2017 21:16

Deze komende feestdagen lekker stukje testrijden.
Komende lente gaat het eerst voor een diagonaal Nederland en daarna een meerdaagse naar Bagsværd, Denemarken, bij Kopenhagen.
Tassen en slaapgerei kunnen nu gelukkig mee.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 20 dec 2017 07:32

bartv schreef: 19 dec 2017 08:59 @csteenbe:

Bedankt!

De zitbuis steekt zo ver uit vanwege de klemgroef op voorkant (technisch de beste oplossing).

De diameter van de onder- en bovenbuis zijn in de eerste plaats in functie van framestijfheid/comfort (afgestemd op maat en gewicht van berijder en evt persoonlijke voorkeuren). De onderbuis dikker maken uit esthetische overwegingen zou het frame onnodig stijf en minder comfortabel maken (en wat zwaarder).
Of het frame oncomfortabeler wordt met een iets dikkere diagonale buis betwijfel ik, ik denk dat het alleen maar ten goede komt mbt de stuureigenschappen, gewicht wordt iets hoger maar dat is een non-issue bij een stalen frame vind ik.

Ik begrijp dat de klant bepaald maar ben je bewust dat elke fiets die je bouwt een uithangbord is van je merk en daardoor krijg je een bepaald imago (goed bedoelde kritiek).

En klant is koning, ja, maar tot een bepaalde hoogte. Persoonlijk zou ik het weigeren om bepaalde Geo's te bouwen want daarmee beperk je je alleen maar mee.
YFood !!!

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 20 dec 2017 09:00

@csteenbe:

Bedankt voor het meedenken.

Smaken van klanten blijken erg te verschillen. Het ontwerp van mijn frames (incl geometrie en buisdikte) is in de eerste plaats technisch onderbouwd. Met het streven om elk frame(maat) de optimale balans te geven tussen stijfheid, comfort en gewicht. Het effect van 1 iets dikkere buis is natuurlijk niet dramatisch, maar de som van dat soort kleine punten maakt vaak wel hoe een frame uiteindelijk aanvoelt. En dat is nou net een belangrijk aspect van een echt custom frame (in vergelijking met confectieframes waar meestal alle maten dezelfde buisdikte hebben).

'Klant is koning' is bij mij ondertussen ook iets teruggeschroefd. Ben nu wat terughoudender met technische elementen waar ik niet achter sta of zeker van ben. Maar dat gaat dan vooral om technische aspecten mbt functionaliteit en veiligheid. Esthetische details als een aangepaste bovenbuishoek of een iets dikkere onderbuis zijn meestal geen probleem. Voor mij is dat juist een belangrijk onderdeel van full-custom (in vergelijking met confectieframes en 'standaardframes op maat').

Om mijn eigen stijl en imago wat duidelijker neer te zetten zal ik binnenkort wel de WiND Specials terug laten komen (Road, Road-Disc en Allroader). Deze kan je zien als de 'Chef's Specials': de fietsen waar ik zelf op fiets, gebouwd met mijn favoriete 'ingredienten'. Op basis van een vast ontwerp met voorgeselecteerde frameelementen. Daarnaast blijft dan de full-custom optie bestaan. Binnenkort meer …

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 20 dec 2017 09:03

En dan meteen ook maar Jan Willem's voorvork (hij heeft zelf al een tipje van sluiter opgelicht :)):

Complete verhaal en fotos op de website: http://windcycleworks.nl/post/168744614 ... s-voorvork

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 20 dec 2017 09:44

bartv schreef: 20 dec 2017 09:00 Op basis van een vast ontwerp met voorgeselecteerde frameelementen. Daarnaast blijft dan de full-custom optie bestaan. Binnenkort meer …
Denk dat dat een heel goed idee is, veel "prospects" weten ook niet wat allemaal kan en niet kan en zo maak je de keuze wat makkelijker voor hen, en zo kun je je ook beter positioneren in de markt.

Het combineren van verschillende buizen, Columbus, Dedacciai en Reynolds zie je juist bij echte custom bouwers en dat maakt het frame uniek.
YFood !!!

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 29 dec 2017 14:14

Bart, meet jij ook zelf je klanten op, om ze goed op de fiets te zetten?
Ik moest trouwens weer even zoeken waar dit topic ook alweer stond. Zou een eigen WIND topic onder racefietsen niet makkelijker vindbaar zijn?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3220
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 29 dec 2017 22:44

Volgens Bart zijn site werkt hij samen met Velofysics voor een bikefit.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 30 dec 2017 12:24

@bospaadje:
Het is mogelijk om tijdens het intakebezoek een 'framefit' de doen. Daarbij zet ik je met je huidige fiets op de indoortrainer en kijken we samen naar je fit en eventuele verbeterpunten (incl aanpassingen om uit te proberen). Daarbij kijk ik vooral naar het fit-plaatje in zijaanzicht (vooral met het oog op de geometrie van het nieuwe frame). De fit op je (aangepaste) oude fiets meet ik precies op en gebruik is als uitgangspunt voor de geometrie van het nieuwe frame. Voor een meer uitgebreide analyse (oa ook het plaatje in voor/achteraanzicht) en eventuele aanpassingen (schoenen, pedalen, zadel, etc.) komt de bikefit-specialist in beeld. Zoals EmPeHa al vermelde werk ik daarvoor samen met Velofysics (velofysics.nl). Dit is de meest uitgebreide en complete aanpak, met name voor klanten met chronische (medische) klachten mbt fit op de fiets en degenen die ook de allerlaatste paar Watts eruit willen halen.
In de praktijk hebben veel klanten al een goed uitgewerkte fit op de fiets. Vaak op basis van een eerdere bikefit en uitgebreid getest in de praktijk (wat uiteindelijk toch het belangrijkst is).

Een apart WiND-topic in de afdeling racefietsen is inderdaad een goed idee. Ik wil me daar zelf niet teveel opdringen aangezien ik ondertussen als bedrijf actief ben. Maar als men (moderators?) daar geen bezwaar tegen heeft zou ik dat kunnen doen (of iemand anders).

.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 02 jan 2018 11:38

Ik zie dat het gelukt is met het topic.
En bedankt voor je reactie. Ik kon het zo snel op j site niet vinden, maar gisteren (met wat meer tijd) zag ik dat het er wel degelijk op staat! :-)

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1848
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 15 jan 2018 21:29

YES! Bart's WiND's hebben een racefiets-topic.
Laat ik mijn werkpaard maar weer eens showen.
Met nieuwe vork en de bijbehorende attributen. Van gravelracer naar vakantiefiets.

De set-up voor 2 weken fietsvakantie:
- lowrider
- achterdrager met tassen+drybag
- frametas (maatje kleiner bidon gewenst)
- zadeltas
Er is nog plek voor 2 extra tassen.

Het is even wennen met bepakking, maar met weinig aan het stuur gaat het wonderbaarlijk goed. Nu nog een 32-spaaks wielsetje.
Afbeelding
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 16 jan 2018 08:44

@jwkeij: je hebt wel heel veel massa achterop je fiets op deze manier. Mijn ervaring is, dat het veel beter rijdt met een deel van je bepakking in voortassen aan je lowrider.

Plaats reactie