Pagina 51 van 125
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 09 aug 2013 16:10
door florijn11
Voor 60+ er
Vlak 12-23 voorblad 44-34 kleinste blad gebruik ik niet
Bergen Tiagra 12-30 voorblad 44-34.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 19 aug 2013 07:17
door paul ulrix
dubbel, 39-53, met 12-25 10 speed cassette.
Is nog wel te doen bergop, behalve als het echt boven de 10% gaat.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 19 aug 2013 09:13
door mrcoffee
paul ulrix schreef:dubbel, 39-53, met 12-25 10 speed cassette.
Is nog wel te doen bergop, behalve als het echt boven de 10% gaat.
Schitterend
Deze hoort eigenlijk thuis in het topic Forum Clichés.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 19 aug 2013 10:07
door kilometervreter
Is deze ook cliche:
Ik wil een quadruple 14-speed 30-36-44-53 x 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25-27-30
Mis ik alleen de 20, 22, 24, 26, 28 en 29 nog en een quintuple zou ik ook wel willen.
Misschien is een variomatic nog handiger.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 19 aug 2013 14:51
door paul ulrix
Ik moet er wel bijzeggen, zolang de helling niet te lang is, en zo verschillende klimmetjes achter mekaar doen is wel slopend.
daarbij, voor pakweg 2004 bestonden er nog geen compacts en ze reden ook bergop. Ik vind dat er nu wat overdreven wordt met focussen op ideale trapfrequentie en kleine verzetten.
dat ik dankzij de klikpedalen kan trekken en duwen op de pedalen tegelijk helpt bergop ook enorm.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 31 aug 2013 09:28
door CommanderK
Ik weet niet of het al eens besproken is hier, begin er nog maar eens over anders.
Rijd zelf nu een Triple, maar wil binnenkort een SRAM Force groep op de fiets monteren. Nu heb je hier tegenwoordig WiFLi voor bij SRAM.
Iemand daar ervaring mee? Als ik het zo lees alleen maar voordelen;
- Groter bereik dan bij een triple
- Lichter
- q-factor
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 31 aug 2013 09:35
door havana
Ken je de wet van behoud van ellende? Ooit nagedacht hoe een11-32 cassette schakelt? Eén grote gatenkaas. Op het vlakke sowieso niet mee te rijden en in de bergen is het nog een groter drama.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 31 aug 2013 09:45
door Ro_Mo
Ik ben het niet helemaal eens met Havana,
Ik heb de wifli sram compact 50-34 11-32 combi. Werkt inderdaad goed in de bergen, in nederland terug bouwen naar compact 50-38 met achter 12-25.
Ook in limburg wel goed te doen alleen laat ik mijn 38 zitten en zet alleen de cassette over.
Robert
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 31 aug 2013 09:54
door amclassic-fan
Je hebt met Wifly met een 32 cassette helemaal geen groter bereik dan met een triple.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 31 aug 2013 09:55
door havana
Inderdaad, want op een triple past ook gewoon een 11-32.
Een triple heeft gewoon bepaalde voordelen, SRAM roept al jaren van niet maar dat is gewoon onzin.
Wat de beste keus is valt niet te zeggen. Voor de één is een VW Polo de ideale auto, voor de ander is een Passat geschikt en voor de derde een Renault Espace. Alles heeft z'n voor- en nadelen.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 31 aug 2013 10:02
door CommanderK
Ligt er aan als je zelf aan het knutselen gaat uiteraard.
Rijd nu met een standaard triple van Shimano, maar wil op m'n nieuwe fiets een SRAM groep hebben. Dan gaat dit verhaal wel op toch, of komt het vrijwel overeen toch?
Ben hier nog niet zo in thuis, sinds kort pas een beetje in gaan verdiepen.
Rijd uiteraard vooral in Nederland, en de bedoeling af en toe een keer Frankrijk in te gaan.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 31 aug 2013 10:25
door Jo O.
Een alternatief waar zelden over gesproken word is een 46/36 cross crank.
Ik ben daar zeer tevreden over.
46-12 is voor mij meer dan voldoende.
36-27 is voor mij licht genoeg voor de (Vlaamse) Ardennen. (Shimano heeft een 12-27 met een 16, campa helaas niet)
Vooral het beperkte verschil tussen 46 en 36 vind ik erg aangenaam. 50-34 vind ik te veel verschil zodat je bij het schakelen voor ook tegelijk achter moet schakelen.
Volgens mij is 46/36 een prima alternatief voor Nederlandse wegen