Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

th0m
Forum-lid

th0m 22 aug 2016 13:43

Tweedehands Campa shifters gekocht op MP, zagen er netjes uit maar wilde ze eens goed schoonmaken en altijd al eens Campa shifters in/uit elkaar willen halen. Zo geschiedde. Het ging niet helemaal vlekkeloos maar uiteindelijk toch een overwegend positieve ervaring met een schoon setje shifters als beloning.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 22 aug 2016 13:51

th0m schreef:Tweedehands Campa shifters gekocht op MP, zagen er netjes uit maar wilde ze eens goed schoonmaken en altijd al eens Campa shifters in/uit elkaar willen halen. Zo geschiedde. Het ging niet helemaal vlekkeloos maar uiteindelijk toch een overwegend positieve ervaring met een schoon setje shifters als beloning.
Petje af hoor, dit is hele klus.
Goed gedaan.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

th0m
Forum-lid

th0m 22 aug 2016 14:49

Dankje. Ik heb het wel gedaan aan de hand van een duidelik Youtube filmpje - van Campagnolo zelf nota bene. De linker shifter ging ook een stuk soepeler dan de rechter! Zal gedeeltelijk zijn omdat deze wat minder delen heeft, en omdat ik het trucje al iets beter in de vingers had na de rechter te hebben gedaan.

Wellicht nog een vraagje voor de buhne, het smeer dat erin zat was een beetje gelig en hard geworden, dit zorgde zeker voor de nodige frictie. Ik heb de onderdelen schoongemaakt, ontvet en daarna terug gestopt. Heb wat gezocht op lubricatie shifters maar kreeg voornamelijk antwoorden met betrekking tot het smeren als de shifters nog gewoon in elkaar zaten, en de oplossing die gegeven werd was vaak "spuit wat WD40", wat me toch niet helemaal toereikend lijkt! (iets met oplossen van smeermiddel etc, al moet ik toegeven dat ik hier in het verleden ook wel eens naar gegrepen heb, wil verder geen WD40 discussie aanzwengelen!)

Een aantal suggesties hadden het over lithium-based olie. Ik heb uiteindelijk wat drupjes wet lube gebruikt (Muc-off), hoop dat dit aardig werkt. Als iemand een betere suggestie heeft wil ik misschien wel wat specifieks in huis halen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 aug 2016 14:57

@chrissiewizzie kom er maar in!

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 22 aug 2016 16:33

Dat WD40 veel voorkomt in fora over shifters komt door de Shimano shifters die zo goed als onmogelijk te demonteren zijn, dan blijft er weinig over dan spoelen met WD40 en dat schijnt wel eens te helpen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 22 aug 2016 16:36

Niet alleen mbt demonteren, vaak uitgedroogd vet (klont) en dan werkt de shifter niet meer goed.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Previous name Jansen01

J.Edge87
Forum-lid

Gebruikersavatar J.Edge87 22 aug 2016 19:40

chrissiewizzie schreef:
Keezx schreef:Dat WD40 veel voorkomt in fora over shifters komt door de Shimano shifters die zo goed als onmogelijk te demonteren zijn, dan blijft er weinig over dan spoelen met WD40 en dat schijnt wel eens te helpen.
Daarvoor werkt het perfect. Al het aangekoekte vet komt dan los en de shifter werkt weer. Om 'm werkend te houden, moet je 'm dan wel smeren met teflon/cyclospray.
hoef je hem dan niet open te halen? zie dat zelf nl niet zitten. is het nodig om dit doorspuiten met WD40 en dan inspuiten met teflonspray af en toe te doen of is dat pas nodig wanneer de shifter niet meer wil?

vandaag trouwens werkbank eens opgeruimd :mrgreen: :mrgreen: en twee kettingen een mooi lampoliebadje gegeven....de schakels zijn weer lekker soepel.
is het fietsen aan het her-ontdekken

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 22 aug 2016 20:03

Dat is de bedoeling van WD40 ja, omdat het grotendeels oplosmiddel is kan het wel eens vervuiling losmaken en de boel weer laten werken.zonder demontagewerk.
Ik schrik nergens voor terug, maar toezeggingen om Shimano shifters te repareren doe ik niet.
Herhaal dit niet onnodig

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 22 aug 2016 20:23

Keezx schreef: Ik schrik nergens voor terug, maar toezeggingen om Shimano shifters te repareren doe ik niet.
Wat lees ik nu! Gaan de shifters van Shimano jouw kennis van techniek te boven?
o'7o

th0m
Forum-lid

th0m 22 aug 2016 20:33

chrissiewizzie schreef:Thanks havana!
Uit elkaar halen. Schoonmaken in wasbenzine. In elkaar met dun lithiumvet en inspuiten met teflon/cyclospray en ze werken weer als een zonnetje.
Dank voor de info! Teflon spray spreekt voor zich, mar heb je nog suggesties qua lithiumvet? Een vlugge google levert Eurol als merk op, dat voldoet?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 aug 2016 20:43

Eurol is prima. Oliehandel.nl is een betrouwbaar adres. Daar hebben ze ook voor een paar centen marine grease (voor balhoofdlagers) en keramisch vet (opvolger kopervet).

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 22 aug 2016 22:07

Douglas schreef:
Keezx schreef: Ik schrik nergens voor terug, maar toezeggingen om Shimano shifters te repareren doe ik niet.
Wat lees ik nu! Gaan de shifters van Shimano jouw kennis van techniek te boven?
Nooit geprobeerd en de schaarse berichten erover zijn niet opwekkend.
Herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie