Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Vandaag gezien .... Iemand zonder helm

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 apr 2018 18:43

Heeft ook met cultuur te maken. [docentmodus aan]. Duitsland scoort hoog op onzekerheidsvermijding. Veiligheidsmaatregelen zijn daar een logisch gevolg van.

Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 17 apr 2018 20:03

Ik vind dit gewoon zo'n onzin topic, heb altijd al een hekel gehad aan opgestoken vingertjes!
Alleen de titel al Vandaag gezien.........iemand zonder helm.

Nou en...het is tenslotte niet verplicht.
Ik kom zelf nog uit het helmloze racefiets tijdperk, fietsvakanties zonder helm door Alpen en Pyreneeën zonder helm de afdaling in.

Toen verschenen erop eens rare schuimpiep eitjes, profs gingen ermee rijden. Goh dat was hip dat moesten de gewone stervelingen ook hebben. Dus verschenen ze ook bij de wielertoeristen, sommige noemen zichzelf wielrenner dus moeten ze naast hetzelfde shirtje ook zo'n helm natuurlijk.

Bij de profs werd het verplicht, en de meeste willen nog steeds op een echte wielrenner lijken dus ook steeds meer helmen bij de wielertoerristen. Nu lijkt het wel een doodzonde als je er geen draagt!

Kortom het nog steeds niet verplicht, ik kom zondags vaak een man tegen die op zijn gemak misschien rijd hij 25 kilometer per uur een rondje door de Alblasserwaard zonder helm, ik groet hem altijd hartelijk die man!

Mijn punt is als je een helm verplicht op de racefiets, moet je het verplichten voor alle fietsers en daar zit ik niet op te wachten. Ik zag een zaterdag een stel van middelbare leeftijd op Camerig op elektrische fietsen zonder helm die gingen vele malen sneller dan menig deelnemer aan de AGR met helm op dat moment.

Dus waar ligt het verschil.
Zolang niet verplicht, en hopelijk wordt het dat nooit, asjeblieft weg met dat opgestoken vingertje!!!

By the way, ik draag zelf altijd een helm op de racefiets, vrije keuze.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

El Pistolero
Forum-lid

El Pistolero 17 apr 2018 20:09

Ik hoop dat ik nooit een wielrenner tegenkom die is gevallen zonder helm en met zijn hoofd op de weg is gestuiterd. Dat beeld raak je je leven niet meer kwijt.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 17 apr 2018 20:19

El Pistolero schreef: 17 apr 2018 20:09 Ik hoop dat ik nooit een wielrenner tegenkom die is gevallen zonder helm en met zijn hoofd op de weg is gestuiterd. Dat beeld raak je je leven niet meer kwijt.
Ik heb met cyclo's ook wel eens wielertoeristen zien liggen met helm waar je even stil van werd hoor! :(
Wielrenners zijn verplicht een helm te dragen tijdens wedstrijden en de meeste dragen deze tegenwoordig ook wel tijdens training.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 17 apr 2018 21:19

colnagofreak schreef: 17 apr 2018 16:12 Tja, een val uit stilstaand kan uiteindelijk net zo dodelijk zijn als een val met 40 km/uur, dus om die snelheid van 16 gemiddeld te vermelden heeft weinig zin.
Snap ik, maar ik vermeld het om een beeld van de rit te geven

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 17 apr 2018 21:44

havana schreef: 17 apr 2018 18:43 Heeft ook met cultuur te maken. [docentmodus aan]. Duitsland scoort hoog op onzekerheidsvermijding. Veiligheidsmaatregelen zijn daar een logisch gevolg van.
Cut
Duitsland mag dan op sommige vlakken een afgrijselijke bureaucratie zijn ,ze kennen geen helmplicht en op de forums worden dezelfde discussies gevoerd als hier....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 apr 2018 08:28

Klopt, ook wel logisch gezien de scores in het grafiekje. Verschillen met NL zijn op onzekerheidsvermijding niet heel groot (maar wel significant).

De reacties van de Aussies op de post van RVV veel minder goed verklaarbaar vanuit Hofstedes scores. Australië is veel masculiener dan NL, daarbij hoort "stoer doen" en zou je juist verwachten dat men minder vaak een helm draagt. Australië is ook veel meer op de korte termijn gericht, ook dan zou je verwachten dat een helm dragen niet per se vaker voorkomt. Ook de hoge score op "indulgence" zou je het niet-dragen van een helm kunnen verklaren.

alien
Forum-lid

alien 18 apr 2018 10:33

Dat veronderstelt wel dat fietsen an sich als "masculien" gezien wordt, en dat is zeker niet overal het geval.
Vorsprung durch Pedantik

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 18 apr 2018 10:41

Is een helm in Australië niet verplicht? Dan heb je geen scores nodig om de ophef te verklaren.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 18 apr 2018 13:23

Yep, verplicht
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Maruss
Forum-lid

Maruss 04 jun 2018 21:02

Een helm dragen op de fiets is een gewoonte in Australie en je wordt er op aangesproken als je het niet doet. Net als dat vrijwel iedereen een gordel omdoet als hij/zij achter het stuur kruipt.
Mijn kinderen doen ook zelf hun gordel om achterin de auto net als Zwitserse en ook Russische vriendjes, maar Griekse vriendjes doen dat dan weer niet uit zichzelf. Die moet je een paar keer vertellen dat we niet gaan rijden totdat ze het doen.
Doen ze dat om stoer te doen? Nee, puur uit gewoonte om het niet te doen. Zo doe ik eigenlijk ook nooit mijn gordel om als ik achterin zit.

Karl66
Forum-lid

Karl66 04 jun 2018 21:24

Duitsland is regionaal heel erg verschillend als het om het dragen van een fietshelm gaat. Ik rij veel hier bij Emmen vlak over de grens en hier zie je echt nauwelijks helmen. Het scheelt misschien ook dat de hoogste bergen in dit gebied de heuveltjes bij Uelsen zijn en de rest een vlak veengebied is...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie