Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 22 mar 2016 12:10

weet niet wat hij weegt maar de "gewone" versie is al relatief zwaar t.o.v. de concurrentie en met schijfremmen zal dat zeker niet lichter worden. Nu koop je zo'n fiets ook niet vanwege het lage gewicht maar vanwege de aerodynamica en dat lijkt me er niet op vooruitgaan met schijfremmen i.p.v. goed wegegewerkte velgremmen. Vandaar mijn ??????
No pain no gain, no guts no glory!

Resch2
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 nov 2015 08:56

Resch2 22 mar 2016 13:16

Keuze vd schijfremmen is vrij logisch: de speciale remmen die er normaal op zitten remmen niet voldoende... De profs rijden er vrijwel niet op en al helemaal niet in heuvelachtige of natte omstandigheden.

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 22 mar 2016 13:56

Ik had ook 'ergens gelezen' (ook maar hearsay dus) dat hij oorspronkelijk voor schijfremmen was ontworpen en dat de velgremmen er ook maar even op gemeubeld waren. Voor wat het waard is...

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 22 mar 2016 16:07

Volgens specialized was het ultieme doel bij de vias het ontwikkelen van de meest aerodynamische wegfiets. Dan hoef je geen ingenieur te zijn om te begrijpen dat je met schijfremmen dit doel niet gaat bereiken dus dat lijkt mij sterk wat je zegt!
No pain no gain, no guts no glory!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 22 mar 2016 18:48

Er zijn nog niet veel tests in de windtunnel gedaan met schijfremmen.

De paar test die Specialized gedaan heeft, tonen een klein voordeel voor schijfremmen wanneer de wind recht op de kop staat en een klein nadeel wanneer de wind op de kant staat. Maar het zou niet veel schelen (maar ja, het zijn de woorden van Specialized hé)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 22 mar 2016 20:12

En welke van die 2 komt vaker voor ? :roll:

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 844
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 22 mar 2016 20:24

Wiliertoerist schreef:En welke van die 2 komt vaker voor ? :roll:
Des te harder je fietst, des te meer de wind relatief van voren komt. ;) Je hebt er zelf dus een beetje invloed op, waar de wind vandaan komt.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 mar 2016 20:59

Wiliertoerist schreef:En welke van die 2 komt vaker voor ? :roll:
Zijwind, al jaren een discussie tussen Zip en HED wat de belangrijkste yaw angle is, maar die is in ieder geval boven de 10 graden. Exact recht van voren komt de wind in de praktijk nooit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 22 mar 2016 21:09

Meeste nieuwe onderzoeken laten toch veel meer van voren zien:
http://www.flocycling.com/img/aero-yaw-angles.jpg

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 872
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 08 apr 2016 22:29

Mijn nieuwe bike.
De Specialized Allez Sprint X1

afgemonteerd met Sram Force CX1

voorzien van Powertap P1 pedalen

FFWD F6R tubular wielen.

Afbeelding
Opgeven is geen optie!

Gebruikersavatar
JorBak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 jan 2015 20:39

Gebruikersavatar JorBak 09 apr 2016 05:48

Hele mooie fiets. Gefeliciteerd

jappiex
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 09 apr 2016 06:50

Prachtige fiets, die Sprint!

Ga je er alleen op koersen of ook mee trainen? Dit gezien de koersspecifieke tubes en cx1 maar meer trainingsgerichte powertab.

Plaats reactie