Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 06 jun 2024 17:26

Janjan schreef: 01 jun 2024 07:25 Waarom staat worden de plugs zoals op voorgaande foto gelabeled met 'MTB? Is er verschil met de 'race'? Ik ken uiteraard wel de plugs met de dikke kop, maar kennelijk is er binnen de plugs met de smalle kop nog een onderscheid in MTB en race. Maar wat?
De race heeft een korter stukje “rubber” ik koop gewoon die “normale” niet-race, dat staartje nooit last van gehad en thuis knip ik m gewoon een beetje bij.

Janjan
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 06 jun 2024 17:44

👌

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 jun 2024 20:21

peterv3 schreef: 06 jun 2024 17:21 (gezocht en gezocht, ook met verschillende zoektermen in dit onderwerp, maar kom het nergens tegen...)

ik wil graag weten hoe latexvloeistof werkt, dus technisch/wetenschappelijk beschreven wat er nu eigenlijk gebeurt als je 'lek' rijdt en de latex in je band het gaatje weer dicht.

Hoe doet de latex dat...?
Zodra de latex in aanraking komt met de buitenlucht gaat de vloeistof stollen en probeert het gaatje te dichten.
Je bent wel afhankelijk van de samenstelling van de latex-druk in de band en grootte van het gaatje.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Janjan
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 06 jun 2024 21:59

Misschien een domme vraag, maar komt de latex binnen de band niet al in aanraking met 'buitenlucht'? De samenstelling van de lucht in de band is immers dezelfde als de lucht buiten de band, er zit alleen een drukverschil van ongeveer 3 bar tussen. Dan zou de vraag moeten zijn waarom die latex stolt bij een lagere druk. Bij het antwoord op die vraag zou uiteraard meegenomen moeten worden dat de latex op omgevingsdruk (1 bar) vloeibaar uit de fles komt.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 jun 2024 22:51

Janjan schreef: 06 jun 2024 21:59 Misschien een domme vraag, maar komt de latex binnen de band niet al in aanraking met 'buitenlucht'? De samenstelling van de lucht in de band is immers dezelfde als de lucht buiten de band, er zit alleen een drukverschil van ongeveer 3 bar tussen. Dan zou de vraag moeten zijn waarom die latex stolt bij een lagere druk. Bij het antwoord op die vraag zou uiteraard meegenomen moeten worden dat de latex op omgevingsdruk (1 bar) vloeibaar uit de fles komt.
Daarom ook bijvullen,al staat de fles 2 jaar het blijft vloeibaar.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

abdr
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 07 jun 2024 04:37

Janjan schreef: 06 jun 2024 21:59 Misschien een domme vraag, maar komt de latex binnen de band niet al in aanraking met 'buitenlucht'? De samenstelling van de lucht in de band is immers dezelfde als de lucht buiten de band, er zit alleen een drukverschil van ongeveer 3 bar tussen. Dan zou de vraag moeten zijn waarom die latex stolt bij een lagere druk. Bij het antwoord op die vraag zou uiteraard meegenomen moeten worden dat de latex op omgevingsdruk (1 bar) vloeibaar uit de fles komt.
Dit is geen domme vraag, integendeel, ik ben evenzeer in het antwoord benieuwd. Van wat ik heb kunnen vinden, heb ik onthouden dat de werking van sealant:

a) een kwestie van fysica is: de druk binnen in de band duwt vaste deeltjes van de sealant in het gat in de band waardoor het gat verstopt. Dit kan gaan over kristallen, vermalen carbon of gemalen okkernootschaal, of wat de sealant in kwestie dan ook gebruikt.
b) een kwestie van chemie is: latex wil zich binden met rubber waardoor de verstopping van de vaste deeltjes in a) wordt geconsolideerd tot een klonter. Voor zover ik weet, is latex een noodzakelijk ingrediënt van elke sealant, maar het is mij niet duidelijk waarom die latex zich niet onmiddellijk met de band bindt, maar wacht tot er een lek is.
c) dat Non-Newtonian fluids een rol kunnen spelen, dit zijn vloeistoffen die zich bij een plotseling drukverschil als een vaste stof gedragen. Voor zover ik begrijp is dat gedrag tijdelijk.

Meer info ter zake is zeker welkom.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39604
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 jun 2024 08:12

Ik ben op aanraden van Philippos bij mijn nieuwe wielset overgestapt naar Orange Seal: wat een verschil in het op druk blijven van banden!!
Met de Docblue verloor ik in een paar dagen ca 1 bar (3 fietsen met Docblue in huis), nu 0.2bar.
Less is bore

derxx
Forum-lid
Berichten: 1063
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 07 jun 2024 08:45

Ik heb mn oude DT PR1600 wielen ook tubeless gemaakt vlak voor onze Zwitserland reis, en ik ben ook blij. 1x beetje bij moeten pompen, maar mocht eigenlijk geen naam hebben. Denk dat er meer lucht uitstroom de toen ik de pompkop op het ventiel zette, dan dat er zo uitgegaan was. Dit is ook de eerste keer dat ik OrangeSeal gebruik. Eerste ervaring is goed, maar zal pas bij een lek echt weten hoe goed het is. Al hoop ik dat ik dat niet mee hoef te maken 😉
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jun 2024 09:27

daniel1975 schreef: 07 jun 2024 08:12 Ik ben op aanraden van Philippos bij mijn nieuwe wielset overgestapt naar Orange Seal: wat een verschil in het op druk blijven van banden!!
Met de Docblue verloor ik in een paar dagen ca 1 bar (3 fietsen met Docblue in huis), nu 0.2bar.
Ja zelfde ervaring. Ben ooit begonnen met Orange Seal, toen eens met een bandenset overgestapt naar DocBlue omwille van prijs, maar merkte direct verschil met de andere wielsets. Ben nu weer helemaal over op Orange Seal. Het is de meerprijs echt wel waard.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 07 jun 2024 09:31

Mijn band voor (Pro One TLE) op Zipp 303FC met Doc Blue blijft gewoon op druk. Wekenlang. Bij een nieuwe band is het even kijken hoeveel Doc Blue erin moet. Verlies ik druk dan een beetje bijvullen totdat de druk niet meer zakt. Mijn achterband nog niet zo lang geleden vervangen en die liep in het begin redelijk snel leeg. Doc Blue bijgevuld en nu is het nog een klein beetje drukverlies over een paar dagen. Dus er moet nog iets bij om dat te stabiliseren.
Ride bikes, not tanks!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jun 2024 09:39

Bij OrangeSeal doe ik 30mm in 28mm band en die blijft direct op druk, vul ook nooit bij. Dus ik denk prijstechnisch dat het niet eens zoveel uitmaakt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39604
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 jun 2024 09:41

Hoe meet je 30ml af? Dat vind ik wel lastig met die flessen.
Less is bore

Plaats reactie