Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

tennisser
Forum-lid

tennisser 08 nov 2012 11:03

Als anderen wel zijn naam gaan noemen verliest hij ook zijn geloofwaardigheid, dan kan-ie 't maar beter zelf doen. Met verklaringen onder ede zou je inderdaad meer boven tafel krijgen, maar ik verwacht dat er toch op z'n minst een iemand zijn mond open doet. We wachten af.

gede
Forum-lid

gede 08 nov 2012 12:38

Om toch nog is terug te komen op die Harm Kuipers en de verbazing die ik had bij zijn uitspraken dat doping eigenlijk niet zou helpen (of alleen maar een placebo-effect, kom nou), is onderstaand artikel toch wel veelzeggend denk ik. Ik kon trouwens mijn lach niet inhouden toen hij als argument daarvoor gebruikte dat Armstrong sneller klom als doping-man Pantani. Terwijl net bekend was dat Armstrong waarschijnlijk nog veel verder gedopeerd was dan Pantani :-s.

http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cn ... gn=seeding" onclick="window.open(this.href);return false;

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 nov 2012 13:53

Toch heeft Pantani nog steeds de snelste tijd op de AdH (terwijl het bij LA zelfs een tijdrit was).....
Dus als LA beter gedopeert was, is Pantani eigenlijk de betere klimmer van de twee :)
Less is bore

gede
Forum-lid

gede 08 nov 2012 14:42

daniel1975 schreef:Toch heeft Pantani nog steeds de snelste tijd op de AdH (terwijl het bij LA zelfs een tijdrit was).....
Dus als LA beter gedopeert was, is Pantani eigenlijk de betere klimmer van de twee :)
Ik denk ook dat hij dat was als ze beiden puur hypothetisch zuiver tegen elkaar zouden moeten rijden.

nieuweling
Forum-lid

nieuweling 08 nov 2012 16:28

@Daniel1975: als klimmer zijn betekent: zoveel mogelijk W/KG duwen, is pantani zeker beter dan Armstrong, aangezien Armstrong het voordeel had veel zwaarder te zijn en dus een relatief lichtere fiets mee te hoeven sleuren. En beter gedopeerd... Waarom zou Pantani minder gedopeerd geweest zijn? Lijkt me dat in Pantani's topjaren er nog minder dopingcontrole was dan bij Armstrong. Daarbij is een conclusie hier wel heel moeilijk te trekken. De beste klimmer aanwijzen adhv hun toptijd op 1 berg?

@Gede: zo'n veronderstellingen zijn dus pure nonsens. Elk lichaam reageert anders op doping, dus wij kunnen niet weten wie het meeste nut heeft gehad aan zijn doping.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 08 nov 2012 16:38

Idd, in 1995 was de 50% regel er nog niet eens.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 08 nov 2012 17:38

NRC next heeft er de factchecker op losgelaten:

http://www.nrcnext.nl/blog/2012/11/07/n ... n-geleden/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

teamorange
Forum-lid

teamorange 08 nov 2012 18:26

Pantani leeft ...Armstrong is dood ! In mijn hart toch! Voor de rest maakt het me allemaal niet uit. Het gaat niet om snelheid maar uitstraling.... Dope of geen dope
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....

simen
Forum-lid

simen 08 nov 2012 22:02

"The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort, but where he stands at times of challenge and controversy."
Martin Luther King, Jr.
Zij is ook tegen

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 08 nov 2012 23:50

Die klimtijden vergelijking in de loop ter tijden gaat zowiezo niet op. Vroeger (bedenk zelf maar wanneer dat was) gingen sommige klimmers met een dood of de gladiolen instelling zo hard mogelijk de berg op. Nu rijden ze afwachtend totdat iemand in hun oor zegt: "het is nog 2km volgens je vermogens profiel kun je vanaf nu 500 watt gaan trappen" Dan haal je die verloren tijd van de vorige 12km toch heel moeilijk in.
Afbeelding

mr.chrono
Forum-lid

mr.chrono 09 nov 2012 02:03

Die tijden van Pantani en Armstrong zijn wel enigszins te vergelijken: Pantani reed alleen, na een redelijk zware etappe volle bak naar boven. Naar verluid moest hij voor sommige bochten zelfs in de remmen. De snelste tijd van Lance is behaald in een klimtijdrit, dus ook volle bak naar boven.
In ogenschouw nemende dat Pantani al een flinke veer had gelaten om in de positie te komen waar hij toen was, schat ik de prestatie van Pantani veel hoger in dan die van Armstrong. Hierbij ga ik voor het gemak even volledig voorbij aan het feit dat beiden stijf stonden van de dope....

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 nov 2012 06:41

ericpeters schreef:Die klimtijden vergelijking in de loop ter tijden gaat zowiezo niet op. Vroeger (bedenk zelf maar wanneer dat was) gingen sommige klimmers met een dood of de gladiolen instelling zo hard mogelijk de berg op. Nu rijden ze afwachtend totdat iemand in hun oor zegt: "het is nog 2km volgens je vermogens profiel kun je vanaf nu 500 watt gaan trappen" Dan haal je die verloren tijd van de vorige 12km toch heel moeilijk in.
Heb je wel goed nagedacht over wat jezelf schrijft?

Heel misschien zou het eens wel zo kunnen zijn dat ze zonder dope niet meer vanaf de voet van de klim voluit kunnen knallen. Het is zomaar een gedachtengang hoor, pin me er niet op vast. Maar in de epo tijd vielen ze op col 1 aan en dan moesten er nog 2 komen. Nu vallen op de laatste 2 km aan van de laatste col. Dat is toch echt een verschil. Ze vallen juist laat aan OMDAT ze minder dope hebben. Niet omdat een of andere ploegleider iets in je oor roept.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie