Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Pinarello

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 sep 2013 20:33

sharkman113 schreef:
Op de Dogma staat trouwens in het Latijns: 'Is qui est est is qui non est consectatur' en in de Nederlandse vertaling wordt dit 'Hij is het die is, degene die het uitoefent is het niet'
Wellicht toch niet heel goed opgelet bij Latijn, als ik het vertaal kom ik op: Hij Die Is, Is. Hij Die Niet Is, Zet Door (waarbij in een ander zinsverband consectatur en in combinatie met hij ook nog als zoekt vertaald kan worden). Of je nou op zoek moet dan betere pillen om ook de beste te worden zul je mij niet horen beweren :mrgreen:
Oftewel hij die niet is, zoekt op Aliexpress...

Dan is het ook gewoon de eigen schuld van Pinarello dat er zoveel neppers worden verkocht.
Campagnolo Ultra Dork

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 11 sep 2013 20:55

Als je oude geschriften vertaald zoals bijv de Bijbel, moet je weten wat de tekst betekende in die oude tijd waarin het opgetekend is, welke invloeden er speelden die weer invloeden op woordkeus kunnen hebben, zo kunnen bepaalde woorden refereren aan tijdelijke gebeurtenissen, overheersende partijen of andere belangrijke zaken in die specifieke tijd. Ook andere referenties naar woordkeus en zinsopbouw zijn belangrijk. Context is zeer belangrijk, zonder is onbegonnen werk en leidt tot misleiding en foutieve aannames.
Veel van onze hedendaagse gezegden en vergelijkingen komen uit de Bijbel.
Zeer pakkend voorbeeld: oog om oog, tand om tand: betekend wraak in onze uitleg alleen die uitleg is absurd en klopt niet, van geen kanten. Gewoon omdat de vertalers niet begrepen wat de werkelijke context was. De werkelijke uitleg heeft te maken met zeer sociale wetten (ten tijde van het oude Israël) en geeft juist een heel sociaal beeld weer. . .

Met andere woorden er zijn tal van parameters belangrijk bij de vorming en uiteindelijke betekenis van teksten. Dat geld voor oude geschriften maar net zo goed als talen die niet direct de onze zijn.

Min of meer geld hetzelfde voor deze gekozen Latijnse tekst. Die kun je niet één op één vertalen. Je moet de sfeer, de context, the hidden meaning kennen voor een juiste uitleg. Uitleg is hier dan ook beter op z'n plaats dan vertaling.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 sep 2013 21:04

In dat kader vind ik dan de benadering van Ernie eigenlijk wel de beste :D :D
Less is bore

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 11 sep 2013 21:04

Maak het nou niet veel groter dan het is. Het gaat even puur over de correcte vertaling. Niks meer en niks minder. Of Pina het er dan op had moeten zetten.....?
Met de hele context erbij was het zo'n drukke boel en moeilijk te lezen zijn geweest ;) :mrgreen:

Wie weet waar ASICS voor staat b.v. en dat hoef je echt niet in de complete context te plaatsen: Anima Sana In Corpore Sano (gezonde ziel in een gezond lichaam). Maar nu gaan we naar het Dualisme toe :D
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 11 sep 2013 22:00

@peter1981: verklaar je eens nader...waarom denk jij dat ik niet goed ben in denken.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 sep 2013 07:23

Waarschijnlijk omdat je je in die post nogal tegenspreekt. Eerst hebben ze er geen geld voor, daarna mag t ineens niet van hun vrouw.

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 12 sep 2013 09:05

Hoeveel mensen (buiten die paar van het forum) kunnen eigenlijk het verschil tussen een echte en een "namaak" zien. Persoonlijk denk ik weinig. Gelukkig stamt mijn F4:13 uit de oertijd, voor die Chinese invasie.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 12 sep 2013 10:09

@havana. Het moet inderdaad of/of zijn. Excuses.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 12 sep 2013 11:42

fietsernl schreef:Hoeveel mensen (buiten die paar van het forum) kunnen eigenlijk het verschil tussen een echte en een "namaak" zien. Persoonlijk denk ik weinig. Gelukkig stamt mijn F4:13 uit de oertijd, voor die Chinese invasie.
Ik zie het aan de factuur. Ik betaal graag extra voor de kwaliteitscontrole die Pinarello toepast op haar frames. Bovendien rij ik graag op een UCI gecertificeerd frame en weet ik zeker dat het beloofde carbon in het frame verwerkt zit. Ook zijn de vermoeiingstesten die met de frames zijn gedaan van toepassing, dus is het aannemelijk dat het veilig is. Ik weet niet of de Chinezen net zo goed zijn en dat is nu juist wat mij het meest weerhoud van een Chinarello, nog los van het feit dat ik graag iets koop wat "echt" is.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 12 sep 2013 12:21

Dat is leuk, maar aan gewoon aan een frame kan ik het niet zo snel zien, en een nota heeft nooit iemand bij zich.

Bij ons zit Vos in Zwanenburg ook nog een vlakbij, waar (echte) Pinarello's als warme broodjes over de toonbank gaan. Maar hoeveel van die frames komen er nu eigenlijk uit China, 10-tallen of hondertallen?

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 12 sep 2013 12:25

fietsernl schreef:Dat is leuk, maar aan gewoon aan een frame kan ik het niet zo snel zien, en een nota heeft nooit iemand bij zich.

Bij ons zit Vos in Zwanenburg ook nog een vlakbij, waar (echte) Pinarello's als warme broodjes over de toonbank gaan. Maar hoeveel van die frames komen er nu eigenlijk uit China, 10-tallen of hondertallen?
Dat het uit China komt is niet het probleem. Het probleem ontstaat als de frames niet door Pinarello zijn gefabriceerd. Ik zou nooit een Pina kopen zonder nota en zonder online registratie.

Vos verkoopt alleen echte Pina's bij mijn weten. Die koopt hij groot in.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 12 sep 2013 13:23

Ik was gisteren even bij Pflieger sport in Meerkerk. Een paar echte Pinarello's Dogma's Think2 gezien. Het zijn sexy fietsen als je ze in real life ziet, maar ik blijf een beetje een haat-liefde verhouding hebben met Pinarello. Ik vind ze wel mooi in de juiste kleuren combi, maar eigenlijk hou ik niet zo van een klassieke geometrie (rechte bovenbuis) en vind ik de welvingen ook wat ver gezocht. Daarnaast een hoop geld voor niet echt een licht frame. Aan de andere kant is de afwerking erg mooi, schijnen ze goed te rijden (toch een keer zelf testen) en ziet het totaal er gewoon sexy uit met Campa record/super record en Bora's. kortom; als ik een Italiaan koop, dan waarschijnlijk toch geen Pinarello, maar een Colnago C59, hoewel de naam Pinarello als muziek in de oren klinkt en ik me goed kan voorstellen als iemand wel voor een echte Pina Dogma gaat.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie