Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Pinarello

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 sep 2013 14:29

boswielrenner schreef: maar eigenlijk hou ik niet zo van een klassieke geometrie (rechte bovenbuis).
Zo verschillen smaken dus weer. Ik hou niet van de extreem slooping frames en de hyena-modellen zoals sommige comfortracers eruit zien. Of de flinterdunne achterbuisjes van bijv een Cervelo R3.
Die welvingen heeft Pina geen windeieren gelegd; je herkent ze van km's afstand en waarschijnlijk mede de reden waarom er zoveel wordt gekopieert. Of het functioneel is valt over te discussieren... :mrgreen:
Maar nu wordt het ook voor de Pina liefhebbers wel weer tijd voor iets anders. Voor deze adviesprijzen wil je toch ook wel iets hebben wat zich qua gewicht kan meten met de SSevo, Sworks, etc. Al is het maar voor het goede gevoel om de aanschaf te rechtvaardigen ;) .
Less is bore

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 12 sep 2013 15:36

Ik denk dat als de dogma's naast de welvingen ook nog slooping zouden zijn, het wel erg wulps zou worden.:-)
Is trouwens de bovenbuis van een Dogma geheel recht of is de buis iets slooping.
Wat is trouwens de stijfheid van het bracket en het balhoofd. Ik neem aan dat de Dogma één van de stijfste Italiaanse frames is.
Wat ik wel jammer vind, is dat het balhoofd op een Dogma in mijn maat (57,5 bovenbuis horizontaal) wat kort is en ik te veel spacers zou moeten plaatsen om geen nekhernia te krijgen als ik in de beugels rijd. Wat dat betreft is dat bij Cervelo's en Tarmac's voor mij fijner.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 12 sep 2013 18:57

boswielrenner schreef:Wat ik wel jammer vind, is dat het balhoofd op een Dogma in mijn maat (57,5 bovenbuis horizontaal) wat kort is en ik te veel spacers zou moeten plaatsen om geen nekhernia te krijgen als ik in de beugels rijd. Wat dat betreft is dat bij Cervelo's en Tarmac's voor mij fijner.
Dat is nu net de reden waarom ik wel blij ben met de geometrie van de Dogma. Een van de weinige fietsen waar ik diep genoeg kan zitten. Mijn R3 stamt nog uit de tijd dat Cervelo ook een korte balhoofdbuis had maar die rij ik compleet zonder spacers en met een dieper liggend stuur. Die nieuwere modellen zijn me allemaal te rechtop qua geometrie.
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 13 sep 2013 09:00

Voor de geometrie van Pina is zeker iets te zeggen bovendien kun je personen die echt moeite hebben met afdalen/sturen rustig op een pina zetten (fiets reageert niet op elke stuurbeweging en er er gaat iets rustgevends vanuit, Cannondale supersix heeft dat ook).

Over looks valt dan weer niets te zeggen: da's smaak en persoonlijk zou ik daarvoor geen pina kopen.

En wat betreft imitatie uit china, ondanks dat er zoveel fietsen in china rondrijden (worden er in rap tempo minder nu ze ook auto's kunnen betalen) zegt een racefiets een chinees hoegenaamd niets. Een frame blijft voor een groot deel handwerk en persoonlijk zie ik mijn fiets liever gebouwd door iemand die er enige notie van heeft en zolang een chinees niet hetzelfde gevoel voor meetwaarden heeft als een Japanner zou het geld voor heel veel extra kwaliteitscontrole het mij zeker waard zijn.

Wat ik tot op heden uit china zonder merk heb zien komen was voor ca. 60-70% goed en de rest was gewoon twijfelachtig (scheef, slecht afgewerkt, B keus of gewoon onbruikbaar) als je daarmee kun leven en het is een vrije mal is het wat mij betreft best.

Betreft een product (met of zonder merknaam) gewoon regelrecht jatwerk dan mag er wat mij betreft bij de grens hetzelfde mee gebeuren als met fake merkkleding dus de schredder in (met of zonder merknaam).
Persoonlijk zou ik zoiets zelf nooit aanschaffen en kijk tegen tegen de eigenaren/bewuste kopers hetzelfde aan als tegen mensen met nep merkkleding/horloges (wannabees en loosers)

Gebruikersavatar
De kale
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 mar 2012 22:54
Locatie: Breda

Gebruikersavatar De kale 13 sep 2013 11:34

@boswielrenner en @ericpeters De Dogma heeft een heerlijke zit. Niets mis mee.
En de rest. Over smaak valt niet te twisten. Ik was op slag verliefd op Pinarello <3
Ik fiets niet. Ik ben.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 13 sep 2013 13:10

Dat kan ik me goed voorstellen. Dogma is een sexy fiets.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 13 sep 2013 13:43

Minpuntje is dat er geen Canyon op staat

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 13 sep 2013 13:50

Mee eens dat Canyon eens wat meer kleur zou kunnen gebruiken. Een hoogglans gespoten kleur Canyon Ultimate CF SLX zou hier snel in de schuur staan. :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 13 sep 2013 14:24

boswielrenner schreef:Mee eens dat Canyon eens wat meer kleur zou kunnen gebruiken. Een hoogglans gespoten kleur Canyon Ultimate CF SLX zou hier snel in de schuur staan. :-)
Dat was natuurlijk niet wat ik bedoel maar je hebt gelijk, de afwerking is gewoon niet mooi

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 13 sep 2013 16:08

Er is niks mis met de afwerking van een Canyon, maar ze zijn allemaal zo mat zwart. Doordat de top Canyons al zo licht zijn, zou een mooie paintjob geen probleem hoeven te zijn.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

RacingRalph
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 jul 2011 12:33

RacingRalph 13 sep 2013 22:56

boswielrenner schreef:Er is niks mis met de afwerking van een Canyon, maar ze zijn allemaal zo mat zwart. Doordat de top Canyons al zo licht zijn, zou een mooie paintjob geen probleem hoeven te zijn.
Of een optie. Daarbij zijn zwart en wit eigenlijk geen kleuren.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 13 sep 2013 23:13

Er wordt vaak gezegd dat Dogma's te zwaar zijn voor het geld dat je moet betalen voor zo'n frame, maar hoeveel weegt de lak en de schitterende afwerking nu eigenlijk. Veel merken adverteren met erg lichte frames, maar dan is het UD carbon met alleen een blanke laklaag, of is dit te kort door de bocht?
Een Colnago C59 is handgemaakt en gespoten in Italie en dan kan ik me de hoge prijs wel enigszins voorstellen, maar hoe zit dit met een Dogma. Worden deze ook met hand gespoten in ....?Taiwan/China?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie