Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Pinarello

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5608
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 14 sep 2013 15:43

daniel1975 schreef:Dogma zal niet slecht zijn, anders ging een team als Sky er niet mee verder. Die kunnen elk merk krijgen en blijven toch bij de Dogma.
Ja, dat is zo! En het Hair Science Institute zal ook niet slecht zijn anders zal Gerard Joling er geen reclame voor maken.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2013 15:48

Lol, zo bedoel ik het niet. Wil alleen maar aangeven dat de Zdogma onmogelijk slecht kan zijn. Voor Sky staan merken in de rij.
Less is bore

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5608
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 14 sep 2013 15:55

daniel1975 schreef:Lol, zo bedoel ik het niet. Wil alleen maar aangeven dat de Zdogma onmogelijk slecht kan zijn. Voor Sky staan merken in de rij.
Ik zal het je nog sterker vertellen het zijn de beste fietsen van de wereld!! :mrgreen:
"I want to thank everyone on the team – from the riders to mechanics and all the staff – for the great support that they have given us during the last four years," said Fausto Pinarello. "And a special thanks to Sir Dave Brailsford, the strongest leader in the peloton. It’s my honor to be a Team Sky partner and I am sure that together we’ll make the best bikes in the world."
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2013 15:56

Wij van wc-eend....:D
Less is bore

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5608
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 14 sep 2013 15:58

daniel1975 schreef:Wij van wc-eend....:D
Gelukkig weer met de voetjes terug op aarde! ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 14 sep 2013 16:18

colnagofreak schreef:
Meten is weten! ;)
Ook dit kan een gevoel zijn wat je ervaar, de meetwaardes zouden weleens heel anders kunnen uitpakken.
Meten is iets wat Duitse tijdschriften in proefopstellingen doen om proberen te voorspellen hoe een fiets zich op de weg gedraagt. Ik fiets op de weg en ervaar dat liever dan dat ik van een voorspelling uitga gebaseerd op een meetwaarde in één specifiek onderdeel.
Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5608
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 14 sep 2013 16:52

ericpeters schreef: Bij explosief klimmen uit het zadel merkbaar stijver dan een Cervelo R3.
ericpeters schreef: Ik fiets op de weg en ervaar dat liever dan dat ik van een voorspelling uitga gebaseerd op een meetwaarde in één specifiek onderdeel.
Dat bedoel ik dus je eerste opmerking is een gevoel, geen meetwaarde!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 14 sep 2013 18:51

Zou het iets met geld te maken hebben?

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 14 sep 2013 18:53

De betere stijfheidswaarden van mijn betere carbonfiets gaf mij direct het gevoel van een beter rijgedrag en betere energieoverdracht.
Gevoel en meetwaarden spraken elkaar niet tegen maar het was eerder een bevestiging dat betere meetwaarden ook zorgen voor betere prestaties op een fiets. Het voelen van betere meetwaarden is geen tegenstrijdigheid.
Simpel voorbeeld: fiets van 7,0 kg klimt gemakkelijker dan één van 10,5 kg. Zeer voorspelbaar.
Daar zijn metingen ook voor bedoeld, om een indicatie te geven van wat je kan verwachten.

Heb laatst op een Canyon gereden die één van de beste meetwaarden kent, die meetwaarden voelde ik direct bij de eerste trappen die ik deed:als een speer en messcherp stuurgedrag, echt beter dan mijn eigen fiets. Voor mij is dat: meten is weten en voelen!

Daarom kijk ik eerst naar meetwaarden van een frame voordat ik hem koop.
Een lage stijfheidsmeting van het bracket is voor mij reden genoeg om niet te kopen omdat je dat bv. bij klimmen en/of aanzetten direct merkt en in je nadeel werkt.
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 14 sep 2013 19:12, 2 keer totaal gewijzigd.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 14 sep 2013 19:09

ericpeters schreef:
colnagofreak schreef:
Meten is weten! ;)
Ook dit kan een gevoel zijn wat je ervaar, de meetwaardes zouden weleens heel anders kunnen uitpakken.
Meten is iets wat Duitse tijdschriften in proefopstellingen doen om proberen te voorspellen hoe een fiets zich op de weg gedraagt. Ik fiets op de weg en ervaar dat liever dan dat ik van een voorspelling uitga gebaseerd op een meetwaarde in één specifiek onderdeel.
Jij en ook de anderen denken dat de pinas het in een duitse test niet goed doen maar dat is helemaal niet zo!
tour gebruikt 5 meetwaarden voor de test van een dogma 2
Eines ist das Rad auf keinen Fall: langweilig. Das gilt auch für das Fahrverhalten des rassigen Italieners: Dank großzügiger Steifigkeitsreserven und ausgewogener Geometrie vermittelt das Dogma 2 auch in rasanten Fahrsituationen hohe Sicherheit und enormen Spaß

Ik denk dat jij hier wel tevreden mee kan zijn

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 14 sep 2013 19:17

@Materialist: weet je zeker dat het een artikel in Tour Magazin 2012 is. Ik heb ze zojuist doorgekeken en niets kunnen vinden. Wel heb ik hier een artikel in de Roadbike van oktober 2012.
Dogma Think 2 komt goed uit de test. Wel wat minder comfort aan de achterkant dan andere fietsen in hetzelfde prijssegment, maar in andere testen wordt het comfort weer geroemd. Balhoofdstijfheid is 73NM (zeker stijver dan een C59) en bracketstijfheid is 101 NM en dat is ook stijver dan een C59, die een bracketstijfheid heeft van 85NM.
Wat wel opvalt is dat een Dogma zwaar is. Een frame weegt rond de 1100g en de vork 370 gram. De C59 is wat lichter. Het hogere gewicht komt door de lak, want de echte lichtgewicht racers vandaag de dag zijn slechts UD carbon met een een blanke lak laag of een dunnen laag lak op slechts enkele plaatsen op het frame.
Pluspunten Dogma: rijeigenschappen, handling, zitpositie, stuurprecisie en toch goede rechtuitloop. Nadelen: prijs, gewicht
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 14 sep 2013 19:21

sorry, het artikel heet top-carbon-rahmen 2012 maar het staat in november 2011

Plaats reactie