Pagina 509 van 516

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 30 aug 2024 18:51
door Reilhan
ColumsbusMJ schreef: 30 aug 2024 12:10 Ondanks de gewaardeerde adviezen, ga ik het met een 36-30 proberen. Volgende week -mits het weer het toelaat- een review over de 36-30 in de Limburgse heuvels door een gemiddelde wielertoerist.
5 jaar geleden als een "gemiddelde fietser" prima de route van de AGR gereden met 34-28 (Sram 2x10). Dat is ongeveer gelijk aan 36-30. Iemand met als hobby fietsen komt wel boven!

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 aug 2024 20:38
door daniel1975
Waarom is 125% van je FTP trappen makkelijker bij 4bft tegenwind dan bij 4bft meewind?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 aug 2024 20:54
door ColumsbusMJ
Ik denk omdat je al wat geholpen wordt om hogere wattages te trappen door de tegenwind, zelfde geldt voor een berg.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 aug 2024 20:58
door Vicenza
Dat heeft te maken met het momentum en de krachtfase van je pedaalslag. De krachtfase is korter bij wind mee, dus je levert 125% in een kortere tijd. Waarom is die krachtfase dan korter? Omdat het begin en einde minder efficiënt/krachtig zijn, en dat daar ga je dan eigenlijk te snel voor.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 aug 2024 21:15
door daniel1975
Heb je niet een pagina vol intelligent uitziende formules om dat te onderbouwen? :mrgreen:

Maar thnx, geloof dat ik het wel snap!

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 aug 2024 21:25
door 1094
Vicenza schreef: 31 aug 2024 20:58 Dat heeft te maken met het momentum en de krachtfase van je pedaalslag. De krachtfase is korter bij wind mee, dus je levert 125% in een kortere tijd. Waarom is die krachtfase dan korter? Omdat het begin en einde minder efficiënt/krachtig zijn, en dat daar ga je dan eigenlijk te snel voor.
En hoe werkt dat als je zwaarder rijdt bij wind mee?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 aug 2024 22:00
door thestudent
En dit is nou de enige situatie waar ik Q-rings een voordeel vond. Hoge snelheid wind mee! Ik rijd er inmiddels al jaren niet meer mee.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 aug 2024 22:16
door Vicenza
1094 schreef: 31 aug 2024 21:25
Vicenza schreef: 31 aug 2024 20:58 Dat heeft te maken met het momentum en de krachtfase van je pedaalslag. De krachtfase is korter bij wind mee, dus je levert 125% in een kortere tijd. Waarom is die krachtfase dan korter? Omdat het begin en einde minder efficiënt/krachtig zijn, en dat daar ga je dan eigenlijk te snel voor.
En hoe werkt dat als je zwaarder rijdt bij wind mee?
Dan wordt je begin en einde van de krachtfase wellicht meer optimaal, maar dan is het normale optimum eigenlijk weer te zwaar. misschien als je heel snel kan schakelen, iedere pedaalslag?

@Daniel, de formule is: trust me

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 aug 2024 22:24
door ColumsbusMJ
Zorgen kortere cranks dan voor een langere krachtfase in het geval van wind mee ten opzichte van langere cranks?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 aug 2024 22:32
door Vicenza
Goede vraag, geen idee.
Ik heb dit elders een keer gelezen, maar zou niet meer weten waar

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 aug 2024 22:56
door borgmonster
Toen ik zo’n 22 jaar was reed ik met Cycletours de Ronde van zuid Frankrijk. Volgens mij had niemand een verzet lager dan 42x28. En dat was goed te doen. Zelfs de zware cols in de Alpen, terwijl echt niet iedereen zo goed getraind is als de meeste mensen op dit forum. Ik denk dat de meeste fietsers hier die deze vragen stellen meer kunnen dan ze zelf denken.
Of wil men tegenwoordig minder zwaar trappen dan vroeger? Ik heb geen idee.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 aug 2024 23:23
door Patrick VB
Tja, jaren terug was 42 normaal als kleinste kettingblad. En een 25 was bij 6-speed zowat het grootste kroontje.
Daarmee in mijn jongere jaren alle Vlaamse, Waalse en Nederlandse heuvels bedwongen. Maar de conditie was toen veel beter dan nu, rekening houdend met mijn bouwjaar '59.