Pagina 52 van 112

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 23 aug 2013 01:19
door rene
Kijk , dat Havana niet van Tubes houdt is nu al jaren bekend. Net zo iets als voor mij een 18 tandje in mijn cassette ( totaal overbodig ). Hij neemt ook geen reserve buitenband mee als hij op pad gaat , dus waarom moet er altijd een reserve tube mee :?:

Het feit is dat ik dit jaar een 1500 tot 2000 kilometer met tubes gereden heb in Frankrijk en Nederland, waarbij zeker in Frankrijk niet altijd mooi geplaveide wegen voorhanden waren. Tijdens deze 1500 kilometer heb ik geen lek gereden, terwijl ik in de laatste 2 weken woon werk verkeer al 2 maal stil heb gestaan met een lekke band ( Vittoria Open Corsa CX icm Michelin Butyl biba ).

Nu zijn Havana zijn woorden: ( ik citeer uit een ander topic ) : Ik rij bijna nooit lek met draadbanden , zo eens of 2 x per 1000-en kilometers.... Dus mijn conclusie is dan : Ervaar eens het genot van een goede tube ( Veloflex / Vittoria ) het gaat niet alleen om sneller / minder rolweerstand, maar het is wel zo dat mijn Vittoria CX tubes zo veel comfortabeler rijden dan een Open Corsa CX met butyl band.

Tubes for Dummies

Geplaatst: 23 aug 2013 07:09
door havana
Ik heb niks tegen tubes (echt niet), wel tegen feitelijk onjuiste argumenten.

Mijn ervaring met tubes is dat het vermeende verschil in comfort er wel is (al moet je daarvoor dure tubes nemen) maar veel kleiner is dan velen beweren. Zo klein zelfs dat ik me afvraag hoeveel wielertoeristen dit zullen voelen. Daarbij wordt vaak geen eerlijke vergelijking gemaakt. Spreek je van een Veloflex tube vergelijk dan ook met een Veloflex vouwband met latex biba. Een gp4000s met butyl vergelijken met een Veloflex tube is simpelweg niet eerlijk.

Maar goed, ik ga nu niet meer posten, want een discussie met tube-jehova's win je toch niet. Nogmaals ik heb niks tegen tubes. Ik heb ook niks tegen cassettes zonder 18. Ik heb alleen aangegeven dat het voor mij geen optie is. Als mensen per se met tubes willen rijden: prima. Maar gebruik dan geen onzinargumenten.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 23 aug 2013 07:53
door nijkie
Tube jehova....met je gevoel voor humor zit het goed.
Wat je zegt appels met appels vergelijken.
De dugast is een comfort tube en een vittoria is harder.
Tube of clincher,maar de 18 tandkrans is er gelukkig voor tube en clincher banden.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 23 aug 2013 08:50
door amclassic-fan
rene schreef:Hij neemt ook geen reserve buitenband mee als hij op pad gaat , dus waarom moet er altijd een reserve tube mee :?:
Moeten we dit echt uit gaan leggen? Dat een binnenband aanzienlijk kleiner is dan een reserve tube?

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 23 aug 2013 13:43
door rene
amclassic-fan schreef:
rene schreef:Hij neemt ook geen reserve buitenband mee als hij op pad gaat , dus waarom moet er altijd een reserve tube mee :?:
Moeten we dit echt uit gaan leggen? Dat een binnenband aanzienlijk kleiner is dan een reserve tube?
Ja leg uit , want ik heb het over een reserve buitenband .... ipv binnenband. Als je een scheur rij in je buitenband ben je ook ridder te voet, en heb je niets aan een nieuwe binnenband.

Ik vergelijk: Reserve binnenband met Pitstop latex en Reserve buitenband met reserve tube.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 23 aug 2013 13:50
door rene
havana schreef:Ik heb niks tegen tubes (echt niet), wel tegen feitelijk onjuiste argumenten.

Mijn ervaring met tubes is dat het vermeende verschil in comfort er wel is (al moet je daarvoor dure tubes nemen) maar veel kleiner is dan velen beweren. Zo klein zelfs dat ik me afvraag hoeveel wielertoeristen dit zullen voelen. Daarbij wordt vaak geen eerlijke vergelijking gemaakt. Spreek je van een Veloflex tube vergelijk dan ook met een Veloflex vouwband met latex biba. Een gp4000s met butyl vergelijken met een Veloflex tube is simpelweg niet eerlijk.
Ik vergelijk toch geen GP4000S, maar Vittoria CX voor draadbanden met Vittoria CX tubes. Ik snap best het gemak van draadbanden - gebruik ze zelf naar volle tevredenheid met woon/ werk verkeer.

Wat ik wel vind is het nadeel van mooie full carbon wielen voor draadbanden, welke niet met latex biba's gereden worden ivm warmte ontwikkeling in de bergen...Dan liever het comfort van mooie goede tubes ( Veloflex / Vittoria ) op een full carbon velg.

Ben trouwens geen tube jehova hoor ;) . Mijn zoon rijdt ook gewoon op Veloflex Pave draadbanden met latex biba's op Dura Ace 7850 wielen - en dat is een geweldige combinatie.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 23 aug 2013 13:58
door amclassic-fan
rene schreef:
amclassic-fan schreef:
rene schreef:Hij neemt ook geen reserve buitenband mee als hij op pad gaat , dus waarom moet er altijd een reserve tube mee :?:
Moeten we dit echt uit gaan leggen? Dat een binnenband aanzienlijk kleiner is dan een reserve tube?
Ja leg uit , want ik heb het over een reserve buitenband .... ipv binnenband. Als je een scheur rij in je buitenband ben je ook ridder te voet, en heb je niets aan een nieuwe binnenband.

Ik vergelijk: Reserve binnenband met Pitstop latex en Reserve buitenband met reserve tube.
Als het gaatje net te groot is gaat die Pitstop je niet meer redden. Je moet een buitenband wel echt hopeloos kapot rijden wil je er niet meer mee thuis komen. Het moet al een grote scheur zijn wil het een probleem zijn, maar zelfs dan is het zo opgelost met een stukje canvas of bijv plastic in de buitenband.

Ik heb tube wielen, maar ik ga daar echt geen lange duurtraining mee doen.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 23 aug 2013 14:29
door nijkie
In mijn full carbon clinchers heb ik de Michelin A1 Ultralight AirComp binnenband voelt comfortabel tijdens het rijden.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 23 aug 2013 14:37
door ericpeters
havana schreef:Sneller??? Onzin, qua rolweerstand verliezen de tubes het al jaren. Lichter, niet qua totaalgewicht (tel je reservetube en je busje Pitstop maar mee). In de portemonnee wel een stuk lichter.
Ik lees dezelfde test als jij; dat een een bepaalde band in een bepaalde zogenaamde genormaliseerde testopstelling een ander meetwaarde laat zien wil niet zeggen dat het op de weg ook sneller is. Diezelfde testen laten ook zien dat de rolweerstand bij alle banden minder wordt bij hogere druk. En tubes kun je nu eenmaal met hogere druk met toch nog meer comfort rijden dan vouwbanden, naast het feit dat je sowieso met meer druk kunt rijden. Er zijn trouwens andere "genormaliseerde" tests die heel wat anders suggereren maar ook die zullen niet kloppen.

Met hoge carbon velgen hebben tubes+wiel altijd een duidelijk merkbaar lichtere roterende massa.
Ik heb zelf gemerkt dat ik met tubes structureel harder rij, dat kan weliswaar ook aan de betere wielen liggen maar dat zijn dan weer wielen die onder andere beter zijn omdat ze voor tubes gemaakt zijn.

Maar goed als je lek rijdt dan ben je genaaid en moet je in het gunstigste geval naaien. Thuiskomen is niet het probleem maar wat je allemaal moet doen als je thuis bent. Maar dat laatste heeft niets met een vergelijk met paard en wagen te doen.

Je rijdt weliswaar minder snel lek maar als je een scherp stuk glas in je band hebt dan eindigt het sowieso voor alle banden.
Dat gezegd raad ik voor de doorsnee wielertoerist gewoon draadbanden aan, ik ben niet zo doorsnee.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 23 aug 2013 14:41
door elefantino
ericpeters schreef: Ik heb zelf gemerkt dat ik met tubes structureel harder rij...
Ik wil best toegeven dat mijn "paard-en-wagen post" enigszins ongenuanceerd en kort door de bocht was, een beetje provoceren moet kunnen toch? ;)

Maar de zin die ik hierboven quote slaat toch echt nergens op. Dat verschil merk je niet. Dat verschil in rolweerstand kan nooit zo groot zijn dat je daar iets van gaat merken op je snelheidsmetertje. Daarnaast is het nauwelijks te meten in de praktijk omdat je de overige omstandigheden nooit constant kunt houden.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 23 aug 2013 15:59
door ericpeters
Waar staat dat ik het verschil in rolweerstand voel tijdens het rijden? Het bolt veel lekkerder door op wegen met ruw asfalt (en daar hebben we hier en in de Voerstreek wat van liggen) , ik durf er harder mee door de bochten en overal waar ik met tubes rij heb ik (en nu komt een statistisch verantwoord statement) snellere Strava segment tijden dan met de andere wielen.

Als ik niet zou vinden dat het beter zou rijden dan was ik heel snel klaar ermee want makkelijk is het bepaald niet en goedkoop ook niet.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 28 aug 2013 21:57
door d.s.
Blazen, NA gebruik van de Vittoria Pitstop, de tube nog bij ?