Pagina 52 van 274

Geplaatst: 27 dec 2008 22:20
door henkv
Hoe lang heb je boven of onder 'n grens gereden? Maak je me niet wijs dat een goede polar dat niet heeft. Hac4 had dat al vanaf het begin.

Yogor, het spijt me, herbereken kost soms minuten. Staat 100% in het display en maar wachten.. waarop? Ja ok, als ik het uit zet niet maar dan kom ik er ook niet.

Ik hoop dat ze er aan werken en dat 't goed wordt maar het is nog lang niet goed. Als je een trainingscomputer zoekt kun je beter wat anders zoeken.

Geplaatst: 27 dec 2008 23:11
door ericpeters
Volgens mij kun je met de EDGE 705 met HR alles zinvol wat je met een Polar (maakt niet uit wat voor een model) kunt en meer. Dat niet alles op exact dezelfde manier gaat is wat anders. Je kunt in ieder geval je training perfect plannen op tijd, afstand met hartslag zone targets, vermogens target, snelheid targets wat je maar wil. Daarnaast kun je in course mode perfect een cyclo plannen en heb je meer informatie over de nog te rijden route en hoe je op schema ligt dan met wat voor een ander apperaat dan ook.

Ja de dagelijkse "Own zone" berekening van Polar dat zit er niet in en het "herberekenen"van routes is inderdaad zeer slecht bruikbaar maar de rest van de functionaliteit wel. Je zult wel duidelijk een keuze moeten maken wat voor een functies je zinvol wil gebruiken en je zult toch een beetje moeten begrijpen hoe je zo een apperaat gebruikt.
Ik denk dat alle nu nog genoemde problemen in dit topic terug te relateren zijn naar de gebuiker want ik heb, behalve de traagheid van herbereken van routes, persoonlijk nog nooit iets ontdekt dat anders werkte als ik het verwacht had.
Let wel: je moet het apparaat zien als een trainings/race hulpmiddel. Als je een navigatie apparaat zoekt voor op de fiets, koop dan iets anders.

Geplaatst: 28 dec 2008 00:01
door timper
Ik ben na enkele maanden (een paar duizend kms) ook nog altijd enorm tevreden van het toestel. Als fietscomputer vind ik hem heel handig, alles wat ik (persoonlijk) wil weten zit er op. Ik stel mijn HF-zones in (desnoods met het alarm), mijn gewenste trainingscadans (ook met alarm) en nadien zie je op de seconde in welke zones je reed via GC/GTC/ea.

Als navigatiehulp ondervond ik ook slechts weinig problemen. Meestal kwamen die dan nog voort uit slordigheid bij het uittekenen van de routes in mapsource. Een tweetal keer had ik het ook voor dat hij me een enorme omweg liet maken toen ik op de gps zelf wilde navigeren. Daar zit inderdaad een minpunt, hoewel ik op die manier ook al dikwijls perfect de weg gewezen werd. Dat nadien alles op de pc zichtbaar is vind ik ook super. Routes narijden of downloaden werkt perfect en is niet zo moeilijk, zelfs voor een leek als ik.

De hoogtemeting is ook niet perfect, maar eigenlijk scheelt het nooit zoveel als je hem de tijd heeft om op te starten. (Ik woon op ongeveer 0 meter, dus elke afwijking is zichtbaar en valt enorm op). Dit zou echter beter kunnen (ev. via hoogtegegevens bij de topo-kaarten die hij afleest ipv te moeten meten?).

Dezelfde navigatieproblemen ondervond ik ook al met een andere (auto) gps van michelin. Nadeel met de fiets is dat je trager rijdt, dus duurt het ook veel langer voor de gps een nuttig alternatief kan aanbieden (ipv U-turn) wanneer je van de route gaat. Met de auto kan dit gewoon sneller doordat je sneller gaat en je in dezelfde tijd meer wegen passeert.

Voorlopig ben ik dus een uitermate tevreden gebruiker. Er zijn beperkingen en dingen die beter kunnen, maar er zijn geen alternatieven en zoals iemand al schreef : 'perfect zal het nooit worden'. Dat ding kan niet altijd perfect inschatten langs waar wij willen rijden, het blijft afhankelijk van de software.
Nog een nadeel (in zijn voordeel dan) is het dichte wegennetwerk bij ons. Dat maakt het allemaal ingewikkelder en vertraagt de berekeningen denk ik.

Maar goed, ik ben content...

mvg

timper

Geplaatst: 28 dec 2008 17:57
door yugor
@henkv - sorry, ik moet op m'n beweringen terug komen.

Ik heb de Edge wat verschillende routes laten berekenen met verschillende instellingen en hij is idd vrij waardeloos op dat vlak. Ben blij dat ik hem daar niet om gekocht heb.


Enige wat goed werkt is de route berekening voor auto's incl snelwegen. En als je niet tever moet als fietser. (merk ook op dat de snelste route als auto zonder snelwegen veel langer duurt dan de kortste route :rolleye: )
Het lijkt zo te zijn dat aan de FIETS (en VOETGANGER wellicht ook) berekening een bepaald grens zit qua kilometers. Als je die overschrijdt duurt het heel lang en kun je verrassende resultaten krijgen.


Resultaten: berekentijd -- lengte route -- tijd route

-routing: auto - snelste route - geen onverharde wegen - geen snelwegen
20 km hemelsbreed: 0m40s 27.2 km 0h37m
65 km hemelsbreed: 7m25s 79.4 km 1h44m
65 km hemelsbreed: 6m33s 87.5 km 01h49m

-routing: auto - kortste route - geen onverharde wegen -geen snelwegen
20 km hemelsbreed: 0m60s 25.9 km 0h47m
65 km hemelsbreed: 7m48s 76 km 1h05m
65 km hemelsbreed: 3m54s 81.7 .1h10m
65 km hemelsbreed: 8m12s 75.6 1h04m

-routing: auto - snelste route - geen onverharde wegen
20 km hemelsbreed:
20 km hemelsbreed:
65 km hemelsbreed: 0m34s 83.3 km 1h02m
65 km hemelsbreed: 0m49s 82.6 01h00m

-routing: auto - kortste route - geen onverharde wegen
20 km hemelsbreed:
20 km hemelsbreed:
65 km hemelsbreed: 0m28s 74.7 km 1h02m
65 km hemelsbreed: 0m33s 74.7 km 01h03m

-routing: fiets - geen onverharde wegen - geen grote wegen
20 km hemelsbreed: 0m25s 26.2 km 01h23m
20 km hemelsbreed: 1m23s 27.2 km 01h26m
65 km hemelsbreed: 27m23s 78.5 km 4h07m
65 km hemelsbreed: 14m31s 78.5 km 04h07m

-routing: fiets - geen onverharde wegen
20 km hemelsbreed: 0m25s 25.5 km 01h22m
20 km hemelsbreed: 0m37s 25.2 km 01h21s
65 km hemelsbreed: 9m47s 80.7 km 4h11m
65 km hemelsbreed: 14m31 136.4 km 7h07m (deze is ook absurd - een omweg
voorstellen van 56 km )

Geplaatst: 28 dec 2008 20:46
door ericpeters
Effe hierbij op te merken dat:
Het resultaat, de route niet wordt bepaald door het apparaat maar door het kaartmateiraal (software)
de rekentijd wordt vooral bepaald door het apparaat (de processor die erin zit) maar eigenlijk ook een beetje door het kaartmateriaal en in hoeverre het apparaat compatible is met dat kaartmateriaal. Hou er dan ook rekening mee dat een EDGE 705 veel meer doet (andere functies) dan een normale autonavigatie. Ik zou zelf gen snellere processor willen in mijn EDGE omdat dat zeer waarschijnlijk ten koste van de batterij duur zal gaan.

Geplaatst: 28 dec 2008 20:48
door rbr
Yugor,

Deze overzichten zijn met alle navigatiesystemen te maken. Na zoveel jaren gebruik snap ik de keuzes soms echt niet. Grote afstanden met de auto is perfect, korte afstanden (vooral als er verschillende opties zijn) geven soms wegen die echt niet sneller zijn. Het grappige is dat het systeem dat naar verloop van tijd ook zelf aangeeft als het stopt met je terug te sturen.:D

Voor de fiets zal het apparaat net zo goed zijn als het kaartmateriaal waar het mee moet werken. Als er routerende fietskaarten zijn, zal fietsnavigatie zo goed (of slecht) werken als die in de auto.

Voor mij is het belangrijkste van de Edge de combinatie tussen een trainingscomputer en een hulpmiddel om een vooraf uitgestippelde route na te rijden.

Geplaatst: 28 dec 2008 21:17
door spiritwetteren
Hallo,

Ik volg reeds geruime tijd dit forum. Ik erger mij eraan dat de Edge hier zo afgebroken wordt.
Het is wel degelijk aan het kaartmateriaal gelegen dat de Edge goed of slecht werkt. Ik had als Belg mij de fiets en wandelroute van Belgie en lux. aangeschaft en daar kan je niet zoveel mee aanvangen als GPS omdat hij hierbij steeds de fmeest fietsvriendelijke route voorstelt met alle omwegen inbegrepen en zo tot grote afstanden komt. Ik heb dan maar de CN Europe gekocht en met deze lukt het perfect. Wel instellen als fiets of voor de wagen instellen voor auto. Met de basiskaart is inderdaad niet veel mee aan te vangen.
Wat betrft de kinderziekten, deze zijn met de upgrade 2.50 volledig opgelost. Wel nog even aanhalen als ge een GPX route volgt om het herberekenen af te zetten en op het scherm nog eens mee te volgen. Als ge van uw route afwijkt geeft hij geen signaal maar als ge terug naar uw route rijdt en ge zijt er op dan doet hij gewoon voort met navigeren. Bij GPS ( van punt A naar punt B)moet herberekenen aanstaan want bijvoorbeeld een omleiding zet hij u weer op de goede weg.
Tot besluit: het is een prima toestel voor fietsers als GPS en als trainingspartner en kan eventueel ook in de wagen mits het nodige kaartmeteriaal best gebruikt worden, want ik heb nog geen GPS in de wagen en moet er mij geen aanschaffen omdat ik de Edge heb.
Ik hoop hiermee heel wat misverstanden te hebben verduidelijkt. Ik ben er deze namiddag zelfs ee mee gaan wandelen voor zo eens mijn wandelsnelheid te bepalen. Werkte uitstekend. Wat de hoogtemeters betreft is er wel een zekere nuance merkbaar, maar of ge nu een rit met 1250 hoogtemeters hebt of 1210 maakt volgens mij niet direct zoveel uit. In principe is PC niet nodig maar is wel handig om uw ritten over te zetten naar TC van Garmin en om routes te downloaden en over te zetten. Ook om routes te maken met Mapsource.
Het is een toestel zonder weerga. Geen enkel toestel is zo functioneel maar ge moet er wel enige tijd ( en kaartmariaal = geld) insteken voor het volledig kan benut worden.
Volia, toch een pak van mijn hart.

Groetjes uit Wetteren in den Belgique

Geplaatst: 28 dec 2008 21:49
door henkv
spirit, je hebt niet goed gelezen. We hebben het hier over city navigator europe. Vervolgens bij hoogteproblemen zeuren we niet over 'n paar meter verschil maar over het feit dat bij opstart het meestal een uur duurt voordat de hoogte correct is. Je woont bv op 10 meter hoogte en het ding geeft aan -173 meter. No way om dit te veranderen. Soms doet ie dat snel, meestal doet ie 't in 'n uur. Vervolgens, navigatie uitzetten is 'n oplossing ja.... :( maar daar koop je 'm niet voor. Dus iets volledig opgelost sinds 2.50 is gewoon niet waar. Ik ben benieuwd hoe lang je 'm hebt.

Ik zit hier niet om iemands plezier te vergallen maar deze 705 heeft nog zeer veel kinderziektes. Zoals iedereen hier aangeeft werkt het narijden van 'n route goed. Ben ik het mee eens maar daar heb ik geen duur apparaat voor nodig. Voor de rest is het gewoon niet af. Persoonlijk heb ik het idee dat dit toestel niet door fietsers is ontworpen. Het kan wellicht nog wat worden. Als ze ook nog de temperatuur zichtbaar maken ( er zijn er die beweren dat er een censor in zit ) ben ik weer een beetje blijer.

Inderdaad krijg je out of memory errors bij fietsritten - naar huis - navigatie van meer dan zo'n 80km. En 'n langzame processor om batterijen te sparen? Tja, nu kom ik er zonder voorwerk ook niet mee thuis.... sorry

Geplaatst: 28 dec 2008 21:52
door peterj
[quote="SpiritWetteren"]Ik erger mij eraan dat de Edge hier zo afgebroken wordt.
[/quote]


Dat gebeurt hier ook maar door enkele personen het merendeel is volgens mij tevreden met het apparaat.
Ik vermoed dat de hoge prijs voor sommige het grote struikelblok is, er is nu eenmaal geen concurrentie op dit gebied.
Voor b.v. een Polar CS600 betaal je ook zo rond de 300 euro en dat ding navigeert helemaal niet.

Geplaatst: 28 dec 2008 23:43
door spiritwetteren
Dag Peterj

Ik geef jou volledig gelijk dat de prijs een deel afbreekt van de Edge. Is inderdaad duur. Maar de mogelijkheden zijn enorm met het juiste kaartmateriaal en de nodige kennis over het toetstel. Ik begrijp HenkV niet goed wat hij bedoeld met CN Europa. Deze is onmisbaar om goed te kunnen werken. En wat de bevindingen zijn van Yugor is het niet mogelijk om een toestel te beoordelen als ge het maar een aantal minuten of zelfs enkele uren in je bezit hebt. Ik heb het toestel sinds juni en mag zeggen dat ik het in de hand heb. Velen zullen het ook hebben voor de show. Wel al vele uren, zeg maar dagen, op gewerkt. Maar het resultaat is dan ook fantastisch. Als ik iets koop wil ik ook het maximum eruit halen en dit is bij deze dan ook gebeurd. Hetgeen ook een verrukkelijk resultaat geeft. Ik heb nog veel betaald maar ben der toch zeer gelukkig mee.

Tot daar een happy EDGE 705 gebruiker.

Den Spirit groet u en nog veel fietsplezier met de Edge. Steeds bereid tot verdere hulp.

Spirit