vivo schreef:C a s r a n schreef:Dus je gelooft dat er hier mensen zijn die Dekker veroordelen maar zelf aan de doping zitten?
Niet specifiek doping. Er zijn ook in het leven van Jan Modaal tal van voorbeelden te bedenken van overtredingen die in mijn opinie ongeveer gelijk staan aan een doping overtreding.
In eerdere berichten van mensen in dit topic mis ik de nuance van de gradaties van de overtredingen die zijn begaan. Zo maak jij in mijn opinie ook die fout toen je schreef:@timper, haha ik was net zoals jij tot ongeveer een jaar geleden net zo recht in de leer! Toen kwam bij mij voortschijdend inzicht, niet van normvervaging maar van normrelativering/gradatie!C a s r a n schreef:"In een discussie waarbij iemand kinderverkrachters en moordenaars veroordeeld, ga je ook zeggen "wie vrij is van zonden werpe de steen?"
Wel, ik beschouw doping als een dusdanig ernstig vergrijp (zoals ik al vaker zei: het tast de essentie van de sport en de beroepstak aan) dat ik in alle eer en geweten kan zeggen zelf niet een proportioneel even zware overtreding op mijn kerfstok te hebben, en dus voel ik me (ook los van de sport) geplaatst mijn afkeuren kenbaar te maken. Als niet-evenredige overtreding durf ik u toegeven dat ik wel al eens snelheidsbekeuringen (en niet het soort zaken als 100km/u in bebouwde kom) kreeg, maar dit tast m.i. niet mijn recht aan om te walgen van dopinggebruikers. In mijn professioneel leven zijn de tegenhangers van dopinggebruik vergrijpen als corruptie, zwart geld, prijsafspraken ed... en daar heb ik nooit te nimmer iets mee te maken gehad!
Ook jij leest mijn voorbeeld verkeerd. Ik stel dopinggebruik niet gelijk aan verkrachtingen of moord; dat staat er niet. Ik stel enkel de discussietechniek "wie zonder zonde is werpe de eerste steen" (een absolute dooddoener, waarvan ik mij afvraag in welke discussies de auteur dit allemaal durft boven te halen!) aan de kaak. Dit komt erop neer dat je alles volledig relativeert, alsof het niet ernstig is... Jij nuanceert dit min of meer door iedereen hypocriet te noemen als hij een overtreding van dezelfde gradatie op z'n geweten heeft (dus niet "zonder zonde" is)... sja, wat is de gradatie van dopinggebruik? Binnen de context van sport is dit in mijn ogen de zwaarste gradatie.