Gebruik jij een helm?
Inderdaad, ik zie een stukje voor mij dat ik niet mag miepen en zeiken als er wat gebeurd omdat ik geen helm draag. Volgens dezelfde redenatie mag je toch ook niet miepen als je gaat racen op een fiets en je iets onfortuinlijks overkomt. Zoals een helmdrager het vanuit zijn situatie ziet zal een gewone fietser zeggen "moet je maar niet gaan racen". Sterker nog, in de de ogen van mijn Spaanse vrienden is het je eigen schuld als je daar wordt aangereden, moet je maar niet gaan fietsen.
Ik draag bij mijn trainingen nooit een helm als ik alleen ben omdat ik er de noodzaak niet van in zie. Ik woon in het rustigste deel van Nederland, een stoplicht of een druk kruispunt zie ik nooit tijdens mijn trainingen, soms gaan er kilometers voorbij eer ik weer een auto zie. Volgens mij loopt iemand in het westen met een helm op meer kans om ernstig gewond te raken tijdens zijn trainingstitje dan ik. Maar dan ga ik nog niet roepen dat ze je maar moeten laten liggen als er wat gebeurt.
Ik draag bij mijn trainingen nooit een helm als ik alleen ben omdat ik er de noodzaak niet van in zie. Ik woon in het rustigste deel van Nederland, een stoplicht of een druk kruispunt zie ik nooit tijdens mijn trainingen, soms gaan er kilometers voorbij eer ik weer een auto zie. Volgens mij loopt iemand in het westen met een helm op meer kans om ernstig gewond te raken tijdens zijn trainingstitje dan ik. Maar dan ga ik nog niet roepen dat ze je maar moeten laten liggen als er wat gebeurt.
Als je een helmplicht instelt kom je op een hellend vlak;
Bij rugby, hockey, boksen etc. is een bitje verplicht, waarom niet ook bij wielrennen?
Een helm beschermt je tanden immers niet.
De medische kosten van je tanden terugzetten zijn veel hoger dan die van een hersenschudding.
Verder kun je nog allerlei maatregelen bedenken die dan ook verplicht zouden kunnen worden, tot het punt dat de lol van het wielrennen er helemaal vanaf is.
Bij rugby, hockey, boksen etc. is een bitje verplicht, waarom niet ook bij wielrennen?
De medische kosten van je tanden terugzetten zijn veel hoger dan die van een hersenschudding.
Verder kun je nog allerlei maatregelen bedenken die dan ook verplicht zouden kunnen worden, tot het punt dat de lol van het wielrennen er helemaal vanaf is.
Vermeulen schreef:[...]De medische kosten van je tanden terugzetten zijn veel hoger dan die van een hersenschudding.[...]
Niet mee eens, althans het hangt er vanaf: gevolgen (hoofdpijn, vermoeidheid, duizelingen etc.) van een simpele hersenschudding kúnnen langdurig zijn. Soms ben je er binnen enkele weken van af. Bij de wat zwaardere op langere termijn of mogelijk blijvend (restletsel).
Misschien bedoel je dat een nieuwe tand (deels) niet vergoed wordt, maar kosten van ziekenhuis opname, consulten met neuroloog, eventueel hoofdpijnkliniek/revalidatie etc. wel vergoed worden?
Vermeulen schreef:Als je een helmplicht instelt kom je op een hellend vlak;
Voor je tanden moet jej jezelf bijverzekeren.
Heb je die niet, dan zal je zelf een groot deel moeten betalen.
Vermeulen schreef:Als je een helmplicht instelt kom je op een hellend vlak;
Bij wielrennen is er al een helmplicht, wedstrijden mag je niet zonder helm rijden! Wat mensen in hun vrije tijd op hun racefiets doen is hun eigen verantwoordelijkheid en wat mij betreft moet dat zo blijven. Ikzelf rij altijd met helm, better safe than sorry, maar iedereen moet lekker zelf weten wat ie doet. Je brengt anderen tenslotte niet in gevaar door zonder helm te rijden...
Ik vind het ronduit belachelijk, zo'n helmpje op je hoofd.
Ik rij ook motor, en de meeste schade ontstaat bij een val (al dan niet maar bij motorrijders vaak door anderen veroorzaakt) bij lage snelheid. Onder de 50 km/u is asfalt een soort rasp zoals je die ook wel kent voor groente en fruit. En de enige bescherming van wielrenners zijn die flinterdunne spandex shirt en broek
Om dan te zemelen over een helmpje als de vellen er per m2 van afgeschaafd worden en de botten gekraakt. Ik pleit dus voor verplichte beschermende kleding met protectors en een integraalhelm voor racefietsers. Tegenwoordig behoort een geintegreerde airbag bij motorkleding ook tot de mogelijkheden, dus dat doen we ook. En valbeugels op je fiets, niet van dat niksige carbon, maar een goed gelaste RVS kooiconstructie.
En nou niet zeuren dat dat een beetje warm is bij 35 graden, het gaat om je veiligheid!
Ik rij ook motor, en de meeste schade ontstaat bij een val (al dan niet maar bij motorrijders vaak door anderen veroorzaakt) bij lage snelheid. Onder de 50 km/u is asfalt een soort rasp zoals je die ook wel kent voor groente en fruit. En de enige bescherming van wielrenners zijn die flinterdunne spandex shirt en broek
Om dan te zemelen over een helmpje als de vellen er per m2 van afgeschaafd worden en de botten gekraakt. Ik pleit dus voor verplichte beschermende kleding met protectors en een integraalhelm voor racefietsers. Tegenwoordig behoort een geintegreerde airbag bij motorkleding ook tot de mogelijkheden, dus dat doen we ook. En valbeugels op je fiets, niet van dat niksige carbon, maar een goed gelaste RVS kooiconstructie.
En nou niet zeuren dat dat een beetje warm is bij 35 graden, het gaat om je veiligheid!
You should see me go downhill...
Zweef schreef:Ik vind het ronduit belachelijk, zo'n helmpje op je hoofd.
Onder mijn helm zit iets dat ik graag wil beschermen, maar als ik jou verhaal zo lees, is dat bij jou niet echt aanwezig en hoeft dus ook niet beschermd te worden......
RAFC schreef:Zweef schreef:Blabla van mezelf, hierboven te lezen
Onder mijn helm zit iets dat ik graag wil beschermen
Dat wat je wil beschermen is vast geen vriendelijk karakter dat nooit persoonlijk wordt.
Ooit de forumregels gelezen? Of hanteer je het Wildersadagium? Ik beledig iedereen die een andere mening heeft of het waagt wat relativering aan te brengen...
Oftewel, als je enige bijdrage het ter discussie stellen van mijn geestelijke vermogen is moet je je afvragen wie zichzelf zojuist heeft gediskwalificeerd. Ik wens je overigens een lang en gelukkig leven toe.
Of alles wat je mij wenst. Take your pick.
You should see me go downhill...
Zweef schreef:RAFC schreef:Zweef schreef:Blabla van mezelf, hierboven te lezen
Onder mijn helm zit iets dat ik graag wil beschermen
Dat wat je wil beschermen is vast geen vriendelijk karakter dat nooit persoonlijk wordt.
Ooit de forumregels gelezen? Of hanteer je het Wildersadagium? Ik beledig iedereen die een andere mening heeft of het waagt wat relativering aan te brengen...
Oftewel, als je enige bijdrage het ter discussie stellen van mijn geestelijke vermogen is moet je je afvragen wie zichzelf zojuist heeft gediskwalificeerd. Ik wens je overigens een lang en gelukkig leven toe.
Of alles wat je mij wenst. Take your pick.
Zo jij hebt een kort lontje.......
Helm of niet?
Ik ga d'r maar eens voor zitten.
In de vroege jaren, zo rond 1977 had ik geen helm en miste deze ook niet. Rond 1981 kwam er een helm, zo'n paardenharen leren bandjesgeval. Ergens moet nog zo'n mooie Cinelli liggen, maar waar? Droeg ik eigenlijk alleen als ik in een groep reed of naar 'de bergen' ging. Ik neem aan dat ik de motivatie hiervoor niet hoef uit te leggen....
Later, midden/eind jaren 90 een hardschalen Uvex met nauwelijks ventilatiegaten. Ik fiets dan nog vaak zonder helm maar toch ook steeds vaker met. Ook als ik alleen fiets.
Inmiddels zijn we weer wat jaren en prima geventileerde moderne helmen verder.
Ik fiets nooit meer op de racer of mtb zonder helm. En dat bevalt me prima. Natuurlijk is het maar een beperkte bescherming van mijn hersenpan maar beter dit dan niks. Het geheugen in die hersenpan gezeteld is bekend met diverse wielrenners en wielertoeristen die overleden of een forse handicap overhielden aan soms de meest onbenullige valpartijen.
Ben ik consequent?
Voor geen meter, want op een gewone fiets heb ik nooit een helm op en ik moet er ook niet aan denken. Terwijl de risico's niet essentieel verschillen.
Toch hou ik met racer en mtb de helm op m'n kop.
Ik ga d'r maar eens voor zitten.
In de vroege jaren, zo rond 1977 had ik geen helm en miste deze ook niet. Rond 1981 kwam er een helm, zo'n paardenharen leren bandjesgeval. Ergens moet nog zo'n mooie Cinelli liggen, maar waar? Droeg ik eigenlijk alleen als ik in een groep reed of naar 'de bergen' ging. Ik neem aan dat ik de motivatie hiervoor niet hoef uit te leggen....
Later, midden/eind jaren 90 een hardschalen Uvex met nauwelijks ventilatiegaten. Ik fiets dan nog vaak zonder helm maar toch ook steeds vaker met. Ook als ik alleen fiets.
Inmiddels zijn we weer wat jaren en prima geventileerde moderne helmen verder.
Ik fiets nooit meer op de racer of mtb zonder helm. En dat bevalt me prima. Natuurlijk is het maar een beperkte bescherming van mijn hersenpan maar beter dit dan niks. Het geheugen in die hersenpan gezeteld is bekend met diverse wielrenners en wielertoeristen die overleden of een forse handicap overhielden aan soms de meest onbenullige valpartijen.
Ben ik consequent?
Voor geen meter, want op een gewone fiets heb ik nooit een helm op en ik moet er ook niet aan denken. Terwijl de risico's niet essentieel verschillen.
Toch hou ik met racer en mtb de helm op m'n kop.
-
- Forum-lid
Afgelopen weekend in de Vogezen zie ik nog mensen van de bergen afdalen zonder helm.. Ik kan me hier echt druk om maken aangezien je je leven in de waagschaal stelt maar denk ook aan de mensen die je van het asfalt moeten schrapen.. ik snap niet dat mensen nog steeds zonder helm fietsen en al helemaal niet in een afdaling..
http://globeskater.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;