Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 810

Gebruikersavatar
noepzor
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 sep 2009 15:49
Locatie: Goor

Gebruikersavatar noepzor 22 apr 2015 15:51

Kun je met een Edge 810 ook naar het beginpunt van een koers navigeren? Stel je koers begint een dorp verderop, kun je dan via kaartnavigatie naar het beginpunt worden geleid? Of moet je dit eerst handmatig doen via een adresnavigatie?
TREK Emonda SL5 Afbeelding

Gebruikersavatar
rielplayer
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 21 aug 2009 20:48

Gebruikersavatar rielplayer 22 apr 2015 16:19

als het goed is vraagt hij zelf om naar het begin van de koers te navigeren.

Gebruikersavatar
juust
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 okt 2014 19:10

Gebruikersavatar juust 23 apr 2015 12:54

Timmy 269 schreef:Ik heb zopas di2 groepset gekocht en zou deze willen koppelen aan mijn Garmin Edge 810 met behulp van een D-fly systeem van Shimano.
Met de Beta 3.28 zou dit dus moeten kunnen en dan zou ik op mijn garmin kunnen kijken welke versnelling ik rij, batterijstatus van di2 systeem, ...

Iemand hier al ervaring mee op zijn edge 810?
Dit kon met voorgaande firmware toch ook al?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 26 apr 2015 20:42

Zottenpedj schreef:Zijn hier nog mensen bij wie hun garmin uitvalt op vaste punten.
Bv bij mij valt hij altijd uit onderaan de valkenberg, bijna in geraardsbergen naast het water, en nog een paar punten.
Komt dit door de gebruikte map? Ik gebruik OSM kaarten
Problem solved, had exact hetzelfde. Nu gewoon Garmin eigen kaart erin en opgelost, valt niet meer uit.

ralpho
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 mei 2010 17:50

ralpho 27 apr 2015 15:19

Vandaag mijn eerste rondje met de Edge 810 gefietst. Ik had een track netjes in basecamp overgetrokken om 'm als course te kunnen fietsen met afslaginstructies. Zowel op mijn mac als op de Garmin heb ik de OFM map. Dat ging redelijk goed. Het rondje roept de volgende vragen bij mij op die ik nog niet 1-2-3 heb kunnen vinden.

1) Op enig moment faalde de afslagbegeleiding en raakte ik off course. Aangezien het ding navigatie bezit was ik ervan uitgegaan dat hij me terug zou leiden naar de route maar dat deed hij niet. Herberekening staat aan, zou ik dan niet teruggeleid meoten worden?
2) Door het gepiep toen ik off course was heb ik per ongeluk de activiteit gestaakt en een tweede gestart. Nu wil ik er toch weer graag een (gecombineerde) activiteit van maken, kan dat?
3) Naast de OFM kaart zie ik ook een 'INTL standard basemap' kaart staan. Kan ik die beter uitzetten of gewoon aan laten staan?
4) Edge gebruikers die geen afslagbegeleiding gebruiken maar gewoon het lijntje volgen, wisselen die naar de schermweergave waarop je gemiddelde snelheid, cadans etc. ziet staan of gebruiken die een gecombineerde view? Zo ja welke?
5) Mijn gemaakte course bevat geen hoogte informatie. Volgens heb ik eerder gelezen dat dit standaard zo is (raar). Is dit nog te omzeilen?

Alvast dank voor degene die wil antwoorden ;)

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 28 apr 2015 12:33

ad 2) https://www.fitfiletools.com/#/top
ad 3) ik heb m uitstaan
ad 4) als je het lijntje volgt moet je het lijntje in beeld houden lijkt me. Je hebt de mogelijkheid twee datavelden te definiëren in dat scherm. Voor meer info zal je dus moeten swipen

tsquares
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2009 16:08

tsquares 29 apr 2015 23:31

Ik wilde eigenlijk voor een 510 gaan maar zag toen dat het prijsverschil nog maar 50 euro is...

Wat onderzoek leert me dat het beide geen ideale apparaten zijn (met name problemen met TBT navigation), maar er zijn nu eenmaal geen alternatieven die evenveel funcationaliteit bieden.

50 euro is eigenlijk verwaarloosbaar. Dan zou je zeggen dat het logisch is om de 810 te kopen, maar twee dingen spelen een rol:
- De 510 heeft betere GPS ontvangst (ik vind het rete irritant als ik lang moet wachten voordat ik kan starten of 'off-course' ga als ik onder bomen rijd.
- De batterij van 510 gaat langer mee.

Aan de andere kant is de navigatie natuurlijk aantrekkelijk maar gebruiken jullie het ook echt of is het breadcrumb spoor eigenlijk al voldoende? Die kan je immers ook over routes leiden en terug naar huis leiden toch?

En hebben jullie weleens problemen met slechte GPS ontvangst?

Graag ontvang ik jullie advies.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 30 apr 2015 06:33

Ik heb zelf de 810, inmiddels al zo'n 4000 km in gebruik. Bevalt prima, problem met GPS ontvangst ken ik niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 30 apr 2015 07:18

Ik heb 1x een onjuiste GPS ontvangst gehad, in de afdaling van de Ventoux. Verder nooit problemen gehad, zowel op de weg als in het bos niet. Nu bijna 5000km in gebruik.

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 07 mei 2015 12:10

Ik heb nu tweemaal meegemaakt dat m'n 810 zich spontaan uit zet tijdens een rit. Hebben meer mensen last van dit euvel? Ik deed niks geks en de batterij was vol genoeg. Had wel Live tracking aan staan...

Gebruikersavatar
rielplayer
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 21 aug 2009 20:48

Gebruikersavatar rielplayer 07 mei 2015 12:31

is een bug in de firmware.

Zottenpedj
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 dec 2014 18:53
Locatie: Vlaamse Ardennen

Zottenpedj 10 mei 2015 12:07

Dit komt door de gebruikte kaarten en gebeurt op vaste punten op de kaart. Met de officiële kaarten van garmin zou dit niet voorkomen, maar dat ben ik niet zeker.

Plaats reactie