Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2015

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 20 apr 2015 11:46

daniel1975 schreef:Mag ik het een finale van niks vinden op deze manier? Dat lange stuk na de Cauberg is té lang.
Mag je vinden, want ik vind dat ook ;)
Zeker als de wind er in de flank of op kop staat, wordt je er als aanvaller gestraft voor een demarrage op de Cauberg.
Hopelijk kort men die aankomststrook minstens voor de helft in, want anders zit je ongetwijfeld meermaals met zo'n sprint van 20+ man aan de finish.

RVV en Amstel zouden zich beter ietwat distantiëren van het onnodig invoegen van hellingen. Zou nu toch wel al duidelijk moeten zijn dan dit niet zorgt voor mooiere koers. Meeste schermutselingen gebeuren nog altijd in de tussenstukken en niet op de hellingen zelf.
Maarja waar moet men dan de talloze vip-tenten neerplanten natuurlijk? It's all about the money nietwaar.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 20 apr 2015 12:35

Wat een bizarre blunder van BMC. Greg had gewoon moeten rijden met Fuglsang!

Ik was dan ook echt blij dat Bilgertje niet weg kwam... dit soort anti-wielrennnen moet direct worden bestraft. Ik vond deze minstens zo erg als de strapatzen van QS in de Omloop het Nieuwsblad.

Maar betreft de AGR, dat is altijd al een spurterskoers geweest, dus waarom zo mopperen? Er zitten gewoon te weinig scherprechters in Limburg. En de meet op de Cauberg is wat mij betreft krek hetzelfde, alleen sprinten ze dan gezellig bergop.

Net als LBL, dat wordt inschakelen bij de Saint Nicolas en kijken wie het slimste rijdt op het lange valse plat vanaf de top van de Saint Nicholas tot de finish. Wielrennen is door het hoge niveau gewoon erg saai aan het worden.

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 20 apr 2015 16:28

Ze moeten die laatste lus er gewoon uithalen, nu is het wachten op de laatste keer Cauberg, en kunnen ze in die laatste lus, zeker vanaf Bemelen tot aan de voet van de Cauberg alles bij elkaar houden. Of de finish nu op de Cauberg ligt of net die KM erna, maakt voor het koersverloop niet uit.
Het wordt interessanter als ze na het vierluik Kruis-Eyzer-From-Keut alleen nog de beklimming op de Cauberg hebben. Of misschien zelfs finish midden in het centrum van Valkenburg. De finale is dan in totaal 20-22 km met vanaf de top van de Keutenberg nog 8 km naar de voet van de Cauberg. Waarbij alleen op de Daalhemmerweg sprake is van een brede weg, maar daar is voor de vluchter geen (groot) nadeel, omdat de weg daar omlaag loopt. Dat geeft de aanval veel meer kans van slagen, omdat er in voor het peloton te weinig ruimte is om zich goed te kunnen organiseren.

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 20 apr 2015 20:28

Je zou dit knullige postzegelparcours helemaal moeten schrappen en een heel nieuw (één echte ronde) moeten uitzetten. Ik zou het wel weten. Vanaf de start in Maastricht via de Hallembaye naar Visé de Voerstreek door. Dan via Chaudfontaine, Verviers, Limbourg en Epen naar Duitsland (Monschau) en dan onder Aken door weer terug naar Zuid Limburg. Finish zou dan op de top van de Cauberg kunnen zijn.
Hoewel dit de ultieme Euregio (daar heeft Limburg de mond vol van)-klassieker zou kunnen zijn, zal het er wel nooit van komen.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1043
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 20 apr 2015 21:20

dc schreef:Wat een bizarre blunder van BMC. Greg had gewoon moeten rijden met Fuglsang!

Ik was dan ook echt blij dat Bilgertje niet weg kwam... dit soort anti-wielrennnen moet direct worden bestraft. Ik vond deze minstens zo erg als de strapatzen van QS in de Omloop het Nieuwsblad.
Het scheelde twee keer niks of Gilbert was weg. En wie heeft dan gelijk? Achteraf....

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 20 apr 2015 23:07

Wat had dat te maken met die kans voor Greg? Hij legt Jacob er altijd op. en worden ze teruggepakt dan is het Gilbert tijd. Het is niet alsof Greg op de Cauberg heeft geknecht. Gewoon een superkans verkwanselt.

Trouwens, Gilbert kwam helemaal niet weg... zelfs als hij Mathews had gedropt was het driemaal niks geworden... Mathews reeed zelfs vol mee en nog werden ze direct gepakt door Alejandro.

Oftewel: Oliekoekendom. Ook als Gilbert had gewonnen.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 21 apr 2015 01:15

Ja en dan 3X de cauberg inlassen is vragen om een saaie koers iedereen wacht toch voor de rest is het verstoppen geblazen tot de laatste beklimming (meer dan 60 man). Ik pleit er ook al jaren voor de koersen minder lang te maken dan hebben ook de renners met talent een kans = jongens die snel kunnen fietsen maar over minder uithouding/macht beschikken.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1043
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 21 apr 2015 07:36

dc schreef:Wat had dat te maken met die kans voor Greg? Hij legt Jacob er altijd op. en worden ze teruggepakt dan is het Gilbert tijd. Het is niet alsof Greg op de Cauberg heeft geknecht. Gewoon een superkans verkwanselt.

Trouwens, Gilbert kwam helemaal niet weg... zelfs als hij Mathews had gedropt was het driemaal niks geworden... Mathews reeed zelfs vol mee en nog werden ze direct gepakt door Alejandro.

Oftewel: Oliekoekendom. Ook als Gilbert had gewonnen.
Als Van Avermaet meerijdt en voor de 342e keer 2e wordt waarna Gilbert de sprint van het peloton wint heeft iedereen het ook over de prutstactiek van BMC. Feit is dat Van Avermaet tot heden goed is in ereplaatsen, Gilbert in winnen waaronder 3x op de Cauberg. Nog eens: achteraf...

Btw, ik woon in Van Avermaet land dus kan bezwaarlijk Gilbert sympathieën verweten worden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 21 apr 2015 09:48

Pelep schreef:
dc schreef:Wat had dat te maken met die kans voor Greg? Hij legt Jacob er altijd op. en worden ze teruggepakt dan is het Gilbert tijd. Het is niet alsof Greg op de Cauberg heeft geknecht. Gewoon een superkans verkwanselt.

Trouwens, Gilbert kwam helemaal niet weg... zelfs als hij Mathews had gedropt was het driemaal niks geworden... Mathews reeed zelfs vol mee en nog werden ze direct gepakt door Alejandro.

Oftewel: Oliekoekendom. Ook als Gilbert had gewonnen.
Als Van Avermaet meerijdt en voor de 342e keer 2e wordt waarna Gilbert de sprint van het peloton wint heeft iedereen het ook over de prutstactiek van BMC. Feit is dat Van Avermaet tot heden goed is in ereplaatsen, Gilbert in winnen waaronder 3x op de Cauberg. Nog eens: achteraf...

Btw, ik woon in Van Avermaet land dus kan bezwaarlijk Gilbert sympathieën verweten worden :mrgreen:
Al dat gezever over het niet meerijden van Greg.
Alsof die twee meer dan 15 seconden gekregen zouden hebben op een 60-koppig peloton... Meer dan een springplank zouden die mannen nooit geweest zijn.
Persoonlijk vond ik het zelfs een slimme keuze op dat moment. Want als Greg meerijdt en ze pakken toch een 15 à 20 seconden aan de voet van de Cauberg dan kan Hermans taktisch gezien zijn aanval niet plaatsen om Gilbert te lanceren en moet ook Gilbert blijven zitten in theorie.
Dan kom je met een groepje van 15 boven op de Cauberg en wordt je er toch sowieso opgelegd door de snellere mannen.

Pletst Gilbert er op de Cauberg van weg zoals reeds meerdere malen gebeurd, dan hoor je geen kat. Nu raakt hij net niet weg en vind iedereen dat ze alles op Greg moesten zetten.
Ik heb heel veel respect voor Greg, maar hij zou nooit voorop gebleven zijn. Daarvoor was het peloton nog te groot en kon men nog te veel organiseren.

Als er dan toch al een 'fout' is gebeurd bij BMC, dan is het vooral dat niet Greg maar Hermans in het wiel van Fuglsang moest zitten en dat Greg zich moest sparen voor de sprint indien Gilbert niet wegraakte op de Cauberg.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Weer_begonnen
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 mar 2015 09:20

Weer_begonnen 21 apr 2015 09:59

Het nieuwe wielrennen is vandaag de dag niets meer dan wachten, wachten, wachten en vooral luisteren naar de instructies van de ploegleider in de oortjes. Kijk je naar een bushokje met wachtende reizigers dan zie je meer actie dan in de afgelopen wielerkoersen.
A.s. woensdag zelfde scenario: wachten, wachten tot de laatste jump op de muur van Huy, zondag wachten, wachten op de St. Nicolas.
Het kan aan mij liggen maar ik val tegenwoordig bij het kijken naar een wielerkoers altijd in slaap, heb ik het geluk dat ik de laatste kilometer wakker schrik dan heb ik de hele koers toch nog gezien :-)
The mind is like a parachute; it only works when it is open.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16742
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 apr 2015 10:00

Pelep schreef:
Als Van Avermaet meerijdt en voor de 342e keer 2e wordt waarna Gilbert de sprint van het peloton wint heeft iedereen het ook over de prutstactiek van BMC. Feit is dat Van Avermaet tot heden goed is in ereplaatsen, Gilbert in winnen waaronder 3x op de Cauberg. Nog eens: achteraf...
Je kunt het ook omdraaien, van Avermaet wint nooit omdat hij steevast de verkeerde keuzes maakt en deze past ook in dat rijtje.

Vooralsnog is het een voorjaar van afwachten (en de recente geschiedenis geeft geen reden om aan te nemen dat dat nog gaat veranderen). Alleen Etixx en Lotto Soudal hebben nog enigszins geprobeerd om de koers hard te maken. Het is inderdaad iedere keer mee springen maar niet meerijden. Aan de ene kant ligt dat aan het feit dat er in iedere wedstrijd sprinters meedoen die ze er niet af kunnen rijden maar er wordt ook gewoon laf gereden. Dat speelt juist die sprinters weer in de kaart. Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat Matthews de sprint zo verliezen dus in dat opzicht was de AGR misschien nog wel de grootste verrassing.

Het is maar goed dat Gent Wevelgem zo'n geweldige, idiote wedstrijd was anders was dit het saaiste voorjaar ooit.

Het korter maken van de wedstrijd zal het alleen maar makkelijker maken om de boel te controleren denk ik. Ik zou eerder zeggen dat er nog 50km bij moet komen bij de monumenten zodat de mannen weer van de jongens worden gescheiden.
Campagnolo Ultra Dork

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 21 apr 2015 10:28

Tuurlijk, als als als... Als mijn tante een snor had dan was ze mijn oom.
Maar hoe dan ook: als de Greg had meegereden, en als ze uiteindelijk niet waren weggeraakt, dan had Gilbert nog altijd kunnen winnen... als hij de beste was geweest!
Het gebeurt niet vaak, maar hier sluit ik me aan bij Wuyts: je kunt maar beter op twee paarden gokken dan op een.
En zelfs als Fuglsang Van Avermaet had geklopt (maar de Greg moet - puur statistisch - toch ook ooit eens winnen?), dan hadden we tenminste koers gezien!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie