Pagina 52 van 125

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 31 aug 2013 13:48
door Berrie50
Zo heb ik een huwelijk gesloten met 12/23 en 42/50 voor in de polder.
Ga ik in Limburg fietsen (da's trouwens een uurtje met de auto) steek ik een 34 en 12/27.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 31 aug 2013 17:10
door kenben
Heb campa chorus 52/36 met een 12-25 cassette gekocht ben benieuwd of t werkt.. kan nog altijd nog een 39 binnenblad kopen.. d

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 31 aug 2013 23:06
door amclassic-fan
Jo O. schreef:Een alternatief waar zelden over gesproken word is een 46/36 cross crank.
Ik ben daar zeer tevreden over.
46-12 is voor mij meer dan voldoende.
36-27 is voor mij licht genoeg voor de (Vlaamse) Ardennen. (Shimano heeft een 12-27 met een 16, campa helaas niet)

Vooral het beperkte verschil tussen 46 en 36 vind ik erg aangenaam. 50-34 vind ik te veel verschil zodat je bij het schakelen voor ook tegelijk achter moet schakelen.

Volgens mij is 46/36 een prima alternatief voor Nederlandse wegen
Campa 11 speed heeft gewoon een 16 in de 12-27 cassette.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 04 sep 2013 22:36
door Eelco vR
Jo O. schreef:Een alternatief waar zelden over gesproken word is een 46/36 cross crank.
Ik ben daar zeer tevreden over.
46-12 is voor mij meer dan voldoende.
36-27 is voor mij licht genoeg voor de (Vlaamse) Ardennen. (Shimano heeft een 12-27 met een 16, campa helaas niet)

Vooral het beperkte verschil tussen 46 en 36 vind ik erg aangenaam. 50-34 vind ik te veel verschil zodat je bij het schakelen voor ook tegelijk achter moet schakelen.

Volgens mij is 46/36 een prima alternatief voor Nederlandse wegen
Ik zit daar ook sterk aan te denken. Ik heb nu een Ultegra 6700 triple (52/42/30) maar ik gebruik alleen de 42. De 52 alleen met +5Bft mee of bergaf, de 30 alleen bij +7%. Dit met een std 12-25 cassette en een cadans van 100-105. Ik denk dat ik met een 46/34 en een 12-27 (11sp) vrijwel hetzelfde bereik hou.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 05 sep 2013 10:13
door CommanderK
De 2013 versie van de SRAM Force is sinds dit jaar 11-speed. Klopt het dat de WiFli set-up alleen (nog) 10-speed aan kan?
En is er qua prijzen al iets meer bekend over het verschil tussen hydraulische velg- of schrijfremmen?

Hoorde trouwens ook dat Shimano ook iets dergelijks heeft als WiFli?

Zo, een hoop vragen ineesn ;)

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 05 sep 2013 11:43
door Theo V
Van SRAM heb ik geen verstand. ;)
Zou het kunnen dat je het onderstaande bedoelt met je vraag over Shimano?
http://www.bikeparts4u.nl/race/achterde ... t-10-speed

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 19 sep 2013 07:16
door Bredalp
''Even'' de tijd genomen om dit topic door te lezen. Het nadeel daarvan is, dat het al 7 uur is, en de wekker elk moment kan gaan, ;-).

Maar ok, het lijkt nog al persoonlijk te zijn. En als ik al mijn punten naloop, dan kom ik niet anders uit dan op een trippel.

- ik woon in Breda, veel vlak fietsen.
- ik ben ongetraind (op het moment zelfs nog geen fiets)
- mijn conditie is echt heel slecht
- 39 jaar
- ik ben wel van plan Limburg en de ardennen af en toe te doen
- ik ben ook van plan de alpen en alle buitencategoriebergen een keer te doen
- ik wil niet gaan sleutelen, ik wil een fiets waar ik overal ter wereld uit de voeten kan.
- ik heb vroeger veel gefietst, en bergop kan ik best, maar wel met een licht verzet (hoge kadans heet dat gellok ik ;-) )
- veel kleine stapjes vind ik fijner dan enkele grote.


Alles wijst erop dat de triple voor mij de beste keuze is. Als ik dan de nadelen pak.

- ziet er niet uit
- Q-factor
- zwaarder.

Dat zijn 3 argumenten waar ik niks mee heb.

Ik heb alleen geen idee of dat er een caad 10 105 met triple beschikbaar is. Zal vanmiddag eens de FM op zoeken om me verder te laten informeren.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 19 sep 2013 07:46
door ThibautD
Het verschil in gewicht tussen een triple en een compact is voor een startende fietser totaal niet van belang! Er zijn genoeg overtollige kilo's bij de fietser die eerst weggewerkt kunnen worden :-).

Ik vind het nog altijd raar dat er bij wielertoeristen een soort "haat" is ten opzichte van een triple. Je kan toch niet gemakkelijker zjin. Nooit sukkelen met cassettes/kettingwielen versteken als je eens een berg op wil fietsen.

Nuja, over kleuren en smaken valt niet te discussieren zeker?

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 19 sep 2013 09:21
door walliebal
Ik ga binnenkort voor een nieuwe fiets met Ultegra 6800. De cassettes zien er kwa kransjes wel aardig uit. Ik denk aan een 12-25 voor het vlakke land en een 11-32 voor de bergen. Hoewel, 32 is toch wel weer erg groot. Rijd tot nu toe met een 11-28 en 50/34. Op zich vind ik 34-28 wel te doen voor de steilste stukken in Limburg en de Ardennen. Maar een 30 zou misschien toch wel fijn (kunnen) zijn. Ik vraag me alleen af of een 52/36 me beter zou bevallen dan een 50/34(en 38 voor het vlakke land). Eigenlijk beviel de 52/39 voor me beter (in NL) dan de 50/34, maar daar kom ik de bergen niet mee op. Ik ben niet zo'n fan van het wisselen van de voorbladen (34 en 38). Cassette wisselen is toch een suk sneller gedaan. Nog maar even verder dubben.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 19 sep 2013 10:54
door mrcoffee
Bredalp schreef:''Even'' de tijd genomen om dit topic door te lezen. Het nadeel daarvan is, dat het al 7 uur is, en de wekker elk moment kan gaan, ;-).

Maar ok, het lijkt nog al persoonlijk te zijn. En als ik al mijn punten naloop, dan kom ik niet anders uit dan op een trippel.

- ik woon in Breda, veel vlak fietsen.
- ik ben ongetraind (op het moment zelfs nog geen fiets)
- mijn conditie is echt heel slecht
- 39 jaar
- ik ben wel van plan Limburg en de ardennen af en toe te doen
- ik ben ook van plan de alpen en alle buitencategoriebergen een keer te doen
- ik wil niet gaan sleutelen, ik wil een fiets waar ik overal ter wereld uit de voeten kan.
- ik heb vroeger veel gefietst, en bergop kan ik best, maar wel met een licht verzet (hoge kadans heet dat gellok ik ;-) )
- veel kleine stapjes vind ik fijner dan enkele grote.


Alles wijst erop dat de triple voor mij de beste keuze is. Als ik dan de nadelen pak.

- ziet er niet uit
- Q-factor
- zwaarder.

Dat zijn 3 argumenten waar ik niks mee heb.

Ik heb alleen geen idee of dat er een caad 10 105 met triple beschikbaar is. Zal vanmiddag eens de FM op zoeken om me verder te laten informeren.
Goede keus :) Zelfs wanneer je wel getraind en goed in conditie bent. :geek:

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 19 sep 2013 12:04
door ever
Eelco vR schreef:Ik zit daar ook sterk aan te denken. Ik heb nu een Ultegra 6700 triple (52/42/30) maar ik gebruik alleen de 42. De 52 alleen met +5Bft mee of bergaf, de 30 alleen bij +7%. Dit met een std 12-25 cassette en een cadans van 100-105. Ik denk dat ik met een 46/34 en een 12-27 (11sp) vrijwel hetzelfde bereik hou.
Ultegra 6700 heeft een 39 als middenblad en geen 42! Houd daar rekening mee als je bereik etc. gaat berekenen.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 16 okt 2013 14:04
door Eelco vR
ever schreef:
Eelco vR schreef:Ik zit daar ook sterk aan te denken. Ik heb nu een Ultegra 6700 triple (52/42/30) maar ik gebruik alleen de 42. De 52 alleen met +5Bft mee of bergaf, de 30 alleen bij +7%. Dit met een std 12-25 cassette en een cadans van 100-105. Ik denk dat ik met een 46/34 en een 12-27 (11sp) vrijwel hetzelfde bereik hou.
Ultegra 6700 heeft een 39 als middenblad en geen 42! Houd daar rekening mee als je bereik etc. gaat berekenen.
Verrek, je hebt gelijk. Dank! Maar dat maakt de keuze alleen maar makkelijker: wat moet ik in vredesnaam met een 50 als ik vrijwel alles met een 39 doe? Eigenlijk is het wachten op een compact 42/32, die zou voor mij ideaal zijn.