SRAM ETAP
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13769
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
kortere schroeven opvragen bij Sram. Dit is een bekend probleem. Er is veel te vinden op weightweenies.starbike.com
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
ik denk er aan misschien de overstap naar ETAP te wagen. m'n crankstel is Force22 36-52, maakt dit uit voor de upgrade-kit?
wat zijn de gekende voor en nadelen van ETAP? ik mag aannemen dat al het afstel gedoe en het schakelen dat na verloop van tijd minder wordt en de hele boel terug afgesteld moet worden (nieuwe kabels ed) drastisch verminderd wordt?
wat zijn de gekende voor en nadelen van ETAP? ik mag aannemen dat al het afstel gedoe en het schakelen dat na verloop van tijd minder wordt en de hele boel terug afgesteld moet worden (nieuwe kabels ed) drastisch verminderd wordt?
Het rijdt als een tierelier eenmaal afstellen en nooit meer geknoei.
Volgens SRAM zelf hangt het van je cassette af of een korte- of lange kooi nodig hebt.
Hoewel er lieden zijn die ook met 'n 32 de korte kooi uit de weg kunnen.
Volgens SRAM zelf hangt het van je cassette af of een korte- of lange kooi nodig hebt.
Hoewel er lieden zijn die ook met 'n 32 de korte kooi uit de weg kunnen.
...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Korte kooi en 32 is frame afhankelijk.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13769
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je het nog moet kopen altijd de lange kooi nemen,
Door de positie tov van cassette schakelt die vrijwel altijd beter.
De lange kooi versie is ook stiller. het is met een red cassette en korte kooi nagenoeg onmogelijk de boel net zo stil te krijgen als met een shimano cassette. Met de lange lukt dit wel.
Door de positie tov van cassette schakelt die vrijwel altijd beter.
De lange kooi versie is ook stiller. het is met een red cassette en korte kooi nagenoeg onmogelijk de boel net zo stil te krijgen als met een shimano cassette. Met de lange lukt dit wel.
en merk je qua schakelsnelheid iets als je lange ipv korte kooi neemt? hoe lang rijden jullie al met ETAP (kilometers) en wat zijn jullie verdere ervaringen? ik delf dit topic ook wel nog ff uit
is het in feite de moeite om de hele ETAP groep te kopen?
is het in feite de moeite om de hele ETAP groep te kopen?
Op mijn fiets heb ik ook de lange kooi gezet en is inderdaad stiller.
Kan alleen oordelen over de schakelsnelheid met lange kooi en daar is mijns inziens niet mis mee.
Schakelt in ieder geval sneller dan met een traditioneel schakelsysteem.
Zelf had ik in eerste instantie het idee om alleen de voor- en achterderry te plaatsen maar vond het niet lekker lopen op de overige japanse onderdelen. Uiteindelijk geswitcht naar de complete groep en dat loopt als een zonnetje.
Als Bruin het kan trekken zou ik dat zeker doen!
Kan alleen oordelen over de schakelsnelheid met lange kooi en daar is mijns inziens niet mis mee.
Schakelt in ieder geval sneller dan met een traditioneel schakelsysteem.
Zelf had ik in eerste instantie het idee om alleen de voor- en achterderry te plaatsen maar vond het niet lekker lopen op de overige japanse onderdelen. Uiteindelijk geswitcht naar de complete groep en dat loopt als een zonnetje.
Als Bruin het kan trekken zou ik dat zeker doen!
...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13769
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nu 3ooo km met de red etap HDR.
Perfect! Het schakelt niet perse sneller dan mechanisch zeker niet meerdere tandjes, maar het schakelt veel preciezer klik en klaar. Veel minder geknars of geratel. Ik merk dat ik ook wat meer schakel omdat ik het gewoon leuk vind,
Accu,s gaan bij mij een zo,n 4 weken mee wat dan nu 1200km was, achter geeft ie dan oranje nog niet mee doorgereden tot echt op. Meer dan prima dus, je zou ook voor en achter nog kunnen wisselen, maar 1 x per maand laden vind ik prima. De knoopcellen in de shifters geven nog groen en nog niet verwisselt.
Als je er geen boterham minder om eet zeker kopen!
Maar in perspectief is een mechanische Ultegra al meer dan goed.
Perfect! Het schakelt niet perse sneller dan mechanisch zeker niet meerdere tandjes, maar het schakelt veel preciezer klik en klaar. Veel minder geknars of geratel. Ik merk dat ik ook wat meer schakel omdat ik het gewoon leuk vind,
Accu,s gaan bij mij een zo,n 4 weken mee wat dan nu 1200km was, achter geeft ie dan oranje nog niet mee doorgereden tot echt op. Meer dan prima dus, je zou ook voor en achter nog kunnen wisselen, maar 1 x per maand laden vind ik prima. De knoopcellen in de shifters geven nog groen en nog niet verwisselt.
Als je er geen boterham minder om eet zeker kopen!
Maar in perspectief is een mechanische Ultegra al meer dan goed.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik kan de analyse van wasbeer2006 enkel beamen.
Ik heb eerst de "gewone" Etap groep gekocht en dan bij aankoop van mijn disc fiets eerst deze Etap overgezet en aan TRP Hy/Rd remmen gekoppeld omdat de Sram Hrd toch iets langer op "niet leverbaar" stond dan aangekondigd.
Dan vorig jaar in juli een complete Etap Hrd aangeschaft en gemonteerd.
In den beginne waren de Sram schijven niet leverbaar met centerlock en dan gereden met de Shimano Ultegra Icetech remschijven die ik dan, omdat ze toch te veel herrie maakten gewijzigd heb in de Dura Ace Icetech exemplaren.
Deze remden ook nog niet zoals het moest en nu de originele Sram centerline schijven, die merkelijk stiller hun werk doen.
Al zijn bij mij de accu's toch iets sneller "rood", met name de achterderailleur geeft na een 800-1000 km het rode lichtje. Ik heb 1 reservebatterij zodat er altijd een opgeladen exemplaar klaar ligt.
Ik doe wel bijna altijd ritten met een 500hm (of meer) per 100 km.
Ik heb eerst de "gewone" Etap groep gekocht en dan bij aankoop van mijn disc fiets eerst deze Etap overgezet en aan TRP Hy/Rd remmen gekoppeld omdat de Sram Hrd toch iets langer op "niet leverbaar" stond dan aangekondigd.
Dan vorig jaar in juli een complete Etap Hrd aangeschaft en gemonteerd.
In den beginne waren de Sram schijven niet leverbaar met centerlock en dan gereden met de Shimano Ultegra Icetech remschijven die ik dan, omdat ze toch te veel herrie maakten gewijzigd heb in de Dura Ace Icetech exemplaren.
Deze remden ook nog niet zoals het moest en nu de originele Sram centerline schijven, die merkelijk stiller hun werk doen.
Al zijn bij mij de accu's toch iets sneller "rood", met name de achterderailleur geeft na een 800-1000 km het rode lichtje. Ik heb 1 reservebatterij zodat er altijd een opgeladen exemplaar klaar ligt.
Ik doe wel bijna altijd ritten met een 500hm (of meer) per 100 km.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend